Search Engine Advertising

Wat is SEA?

SEA, ofwel Search Engine Advertising, betekent zoekmachine adverteren. Hierbij wordt er tegen betaling advertenties geplaatst boven en onder de organische zoekresultaten. De advertenties kunnen op een specifieke doelgroep gericht worden. Het doel van SEA is voornamelijk om relevante vertoningen en clicks te genereren, wat uiteindelijk moet leiden tot een conversie.

In dit artikel kan je meer lezen over:
De relatie met SEO en SEM
Zoekmachine adverteren inzetten
Zoekopdrachten van de gebruiker
Zoekwoorden en de aansluiting op advertenties
De opbouw van een Google AdWords account
AdWords advertenties maken
Diverse functies van Google AdWords
De voordelen van SEA

SEA valt samen met SEO onder het alomvattende begrip SEM: Search Engine Marketing. SEM richt zich op het vindbaar maken van webpagina’s bij zoekmachines. Door middel van SEM wordt er getracht een webpagina een hogere positie in de zoekresultaten te krijgen. SEM is op te delen in SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie, richt zich op verbeteringen doorvoeren in de website, zodat de website op een ‘natuurlijke’ manier hoger komt in de zoekresultaten. Op de pagina “Wat is SEO?” is meer te lezen over dit principe. In dit artikel wordt dieper ingegaan op SEA.

Zoekmachine adverteren

Met SEA, ofwel zoekmachine adverteren, kunnen organisaties door middel van betaalde advertenties op een hogere positie in de zoekmachine komen. Dit is in de betaalde advertenties-sectie van de zoekmachine, zie ook de afbeelding hiernaast. SEA kan gebruikt worden op diverse zoekmachines. De meest bekende en tevens meest gebruikte zoekmachine is Google. Om te kunnen adverteren in Google, kan er gebruik gemaakt worden van Google AdWords. Met Google AdWords kan je diverse campagnes met daarin advertenties instellen. Je betaalt pas voor advertenties wanneer deze vertoond worden of wanneer er op geklikt wordt, dit is afhankelijk van je betaalmodel.

Zoekopdracht van de gebruiker

Wanneer wordt je advertentie dan vertoond in de zoekmachine? Dit heeft veel te maken met de zoekopdracht van de gebruiker. Daarnaast zijn er nog tal van andere factoren die ervoor zorgen dat een advertentie wel of niet getoond wordt bij een bepaalde zoekopdracht. Denk hierbij aan de locatie van de gebruiker. Stel, er is een advertentie getarget op Amsterdam. Gebruikers die in Groningen in hun zoekmachine met de zoekopdracht zoeken, zullen deze advertentie niet te zien krijgen. Over het algemeen wordt bij juiste instellingen van advertenties en een juist budget, de advertenties getoond bij de door jouw gekozen zoekwoorden.

Zoekwoorden en de aansluiting op advertenties

Voordat advertenties live gezet kunnen worden, moet je nadenken over welke zoekwoorden je wil instellen. De zoekwoorden moeten aansluiten op je website/webshop. Waar zoekt jouw doelgroep op en waar wil je op gevonden worden? Hiervoor is het belangrijk om je te verdiepen in het (potentiële) publiek om gerichte advertenties met aansluitende zoekwoorden te kunnen maken. Wanneer er gefocust wordt op verkeerde zoekwoorden, kan dit zorgen voor een advertentie die veel geld kost, maar niks oplevert.

Campagnes, advertentiegroepen en advertenties

Wanneer je duidelijk hebt welke zoekwoorden je wil gaan gebruiken, kan je starten met het opbouwen van advertenties. De opbouw van een Google AdWords account is als volgt:
1. Account
2. Campagnes
3. Advertentiegroepen
4. Advertenties
Het hangt af per organisatie hoe aan het account invulling is gegeven, of wordt gegeven. Het is in ieder geval belangrijk om zelf een structuur aan te brengen die overzichtelijk is. Zo kunnen bijvoorbeeld campagnes verdeeld worden in merkcampagnes en algemene campagnes. Binnen die campagnes kunnen dan weer advertentiegroepen aangemaakt worden die bijvoorbeeld op categorieën gescheiden zijn. Binnen een advertentiegroep kunnen weer meerdere advertenties aangemaakt worden.


AdWords advertenties maken

Er zijn vier verschillende soorten advertenties: uitgebreide tekstadvertenties, dynamische zoekadvertenties, engagement-advertenties voor mobiele app en alleen bellen-advertenties. De ‘dynamische advertenties’ worden dynamische gegenereerd vanaf een website. ‘Engagement-advertenties voor mobiele app’ zijn advertenties in een mobiele app. De ‘alleen bellen-advertenties’ zijn advertenties met enkel een mogelijkheid tot het weergeven van een telefoonnummer. De meest eenvoudige en ook veel gebruikte advertentiesoort is ‘uitgebreide tekstadvertentie’. Deze bestaat uit diverse onderdelen, namelijk:

  1. Kop 1: Dit is eigenlijk de titel van de advertentie en wordt als eerste regel getoond in de advertentie.
  2. Kop 2: De kop 2 wordt na kop 1 getoond en mag net zoals de kop 1 uit 30 tekens bestaan.
  3. Beschrijving: In de beschrijving kan de meeste tekst geplaatst worden, namelijk 80 tekens. De beschrijving komt onder de zichtbare URL.
  4. Uiteindelijke URL: Dit is de URL waar gebruikers op terecht komen als zij op de advertentie klikken.
  5. Pad/Zichtbare URL: Er zijn twee pad-velden mogelijk bij een tekstadvertentie. In een pad-veld kan je één of twee woorden kwijt die in de ‘zichtbare URL’ geplaatst worden. De zichtbare URL is de URL die onder de kop 1 en kop 2 geplaatst worden. Bezoekers kunnen op die manier zien waar ze terecht komen als ze op de advertentie klikken. Deze URL hoeft niet hetzelfde te zijn als de uiteindelijke URL.

Diverse functies van Google AdWords

Targeting is een van de voordelen dat zoekmachine adverteren (SEA) biedt. Zo kan er in Google AdWords getarget worden op bepaalde geografische locaties. Zo kunnen er bepaalde plaatsen gekozen worden of kan er getarget worden op een bepaalde straal rondom een winkel. Daarnaast kan is targeting op basis van demografische kenmerken van een doelgroep, zoals geslacht, leeftijd en sociale klasse ook mogelijk. Op deze manier kunnen adverteerders nog meer gerichte en getargete advertenties maken. Daarnaast is remarketing ook een belangrijk begrip binnen SEA. Hiermee worden gebruikers die al eens jouw website of bepaalde pagina’s hebben bezocht, opnieuw bereikt. Zo worden die gebruikers opnieuw herinnerd aan een website of bepaalde producten/diensten. Dit kan erg effectief zijn, want deze mensen hebben al eens eerder interesse getoond in jouw website/producten. Naast remarketing en targeting zijn er nog meer voordelen van Google AdWords, namelijk:

  • Shopping-campagnes
  • Dynamic Search Ads
  • IF-functies

Wil je meer weten over deze functies? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Invest Online.

Voordelen van SEA

SEA kan verschillende voordelen voor je organisatie hebben, bijvoorbeeld:

  • Met zoekmachine adverteren kan je meer (relevant) publiek naar jouw website leiden, wat kan leiden tot meer conversies
  • Door SEA kan de bekendheid van jouw website groeien en je positie ten opzichte van concurrenten verbeteren
  • De resultaten van SEA zijn goed meetbaar
  • De kosten kunnen in controle worden gehouden door middel van een budget


Bovenstaande informatie is maar een greep uit de informatie die er over Search Engine Advertising (SEA) te vertellen is. Wil je graag meer informatie of ben je geïnteresseerd in SEA voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend
contact met ons op.

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.