Online marketing

Wat is online marketing

Online marketing omvat alle activiteiten die een bedrijf of persoon op internet kan uitvoeren om zichzelf of een product meer bekendheid te geven. Vaak heeft online marketing het doel om meer te verkopen of om te zorgen voor nieuwe klanten.

Online marketing vs offline marketing

Het grote verschil tussen online marketing en offline marketing zit in het gebruik van internet bij het inzetten van de marketinguitingen. Traditionele marketing, ofwel offline marketing, werd voornamelijk vorige eeuw gebruikt. Het gaat hierbij om gedrukte vormen van marketing, zoals advertenties in kranten, tijdschriften, posters en flyers. Daarnaast zijn reclames op televisie, radio en in de bioscoop ook vormen van offline marketing. Het verschil met online marketing is dat er aan offline marketingactiviteiten geen internet verbonden zit. Bij online marketing is dit per definitie wél het geval.

Online marketing en internet

Met de wereldwijde opkomst van het internet in de jaren ’90, werden nieuwe vormen van marketing geboren. Met online marketing kunnen massa’s mensen met één druk op de knop bereikt worden. Kanalen zoals social media, nieuwswebsites en blogs bereiken vele duizenden mensen per dag. Al deze mensen kunnen online veel makkelijker contact aangaan met een adverteerder, dan wanneer zij dit offline willen doen. Bij offline marketing moet de kijker informatie onthouden en vervolgens actie ondernemen. Bij online marketing kan een bezoeker direct doorklikken wanneer hij interessante informatie ziet.

5 voordelen van online marketing

  1. Het resultaat is meetbaar
  2. Inspelen op bezoekers
  3. Doelgroepen targeten
  4. Tweerichtingsverkeer mogelijk
  5. Een wereldwijd bereik

Online marketing meten

Het grote voordeel van online marketing is dat vrijwel alle vormen van online communicatie meetbaar zijn. Bij offline marketing is vaak niet het geval. Stel je voor: iemand ziet een flyer over een bepaald merk schoenen. Op een later moment bedenkt de voorbijganger zich dat hij meer wil weten over de schoenen die hij zag. Hij gaat naar de site van het schoenenmerk en gaat vervolgens rondkijken. Uiteindelijk bestelt hij een paar dagen later een paar schoenen. Tijdens deze klantreis heeft de voorbijganger verschillende contactmomenten met het schoenenmerk gehad. Het bedrijf weet alleen niet hoe deze bezoeker iets over het merk te weten is gekomen. Hij kan wel zien dat de bezoeker direct, of misschien via een zoekmachine op zijn site is gekomen. Het is alleen niet mogelijk om te achterhalen of de bezoeker is gekomen naar aanleiding van de flyer, of naar aanleiding van iets heel anders.

Hier komt het grote voordeel van online marketing om de hoek kijken. Wanneer online aan marketingactiviteiten wordt gewerkt, worden technisch een aantal gegevens meegegeven wanneer een bezoeker op jouw website komt. Die gegevens zijn eenvoudig terug te vinden in programma’s zoals Google Analytics. Komen bezoekers op jouw website vooral binnen via organische of betaalde resultaten in zoekmachines? Met online marketing zijn alle resultaten meetbaar.

Inspelen op bezoekers

Een ander voordeel van online marketing is dat je als bedrijf kan inspelen op de bezoekers. Het inzetten van keyword insertion in bijvoorbeeld Google AdWords kan ervoor zorgen dat de CTR van een advertentie verbeterd. Ook kunnen in Google AdWords bodaanpassingen worden gedaan, bijvoorbeeld op apparaatniveau. Zo kan je als bedrijf een mobiele bezoeker een andere advertentie weergeven dan een bezoeker via een desktop. Ook met e-mailmarketing kan worden ingespeeld op bezoekers. Zij kunnen via allerlei automatische regels specifieke mails ontvangen, die inspelen op het aankoopproces dat de bezoeker aflegt.

Doelgroepen targeten

Met tools als Google AdWords is het mogelijk om bezoekers heel specifiek te targeten. Hiermee is het mogelijk om een advertentie alleen te tonen aan mensen die in de afgelopen maand op je website zijn geweest. Ook is het mogelijk om te targeten op interesses, leeftijd en gezinsinkomen.

Tweerichtingsverkeer mogelijk

Met online marketing is het mogelijk dat een bezoeker klikt op een advertentie, waarbij deze vervolgens naar een pagina met een formulier wordt geleid. De bezoeker kan dit formulier invullen, waardoor een eerste interactie ontstaat tussen de bezoeker en de adverteerder. Een mogelijkheid zoals een live-chat zijn ook vormen van online marketing die tweerichtingsverkeer mogelijk maken.

Een wereldwijd bereik

Laten we even teruggaan naar het voorbeeld van de flyers die op straat hingen. Niet alleen is de impact van deze flyers lastig te meten, ook het bereik is erg beperkt. Met online marketing is het mogelijk om het bereik ontzettend te vergroten. Niet alleen een dorp of stad kan worden bereikt, maar letterlijk de hele wereld kan worden bereikt. Onder andere in Google AdWords is het mogelijk om gebieden in te stellen waar advertenties wel of niet getoond mogen worden. Ook is het mogelijk om vanuit Nederland een website met een andere taal op te zetten en hiermee goede organische resultaten te behalen in de buitenlandse varianten van Google. Zo bereik je met online marketing de hele wereld.

Voorbeelden van online marketing

Van online marketing zijn veel verschillende vormen te bedenken. Invest Online biedt alle vormen van online marketing aan. Voorbeelden hiervan zijn SEA, SEO, e-mailmarketing en social media marketing. Bij SEA wordt er geadverteerd in zoekmachines. Deze geadverteerde zoekresultaten worden vertoond boven de normale zoekresultaten. Een ander woord voor deze normale zoekresultaten is organische zoekresultaten. Hierin kan een website een positie krijgen wanneer deze relevante informatie bevat over een onderwerp dat te maken heeft met de zoekterm van iemand die iets zoekt. Het zorgen voor een hogere positie in de organische zoekresultaten valt onder de dienst SEO.

Daarnaast is adverteren op social media ook een vorm van online marketing. Daarbij wordt geadverteerd op media zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Verder is e-mailmarketing ook een onderdeel van online marketing. Bedrijven kunnen allerlei e-mails sturen naar hun klanten. Denk aan nieuwsbrieven, updates over producten of felicitaties op de verjaardag van de klant.

Meer weten over onze diensten? Bekijk het volledig aanbod van Invest Online.

Kennismaken met online marketing

Kan jij of jouw bedrijf extra kennis op het gebied van online marketing wel gebruiken? Neem dan contact op. Invest Online biedt veel mogelijkheden om bedrijven online naar een hoger niveau te tillen. Samen zorgen we ervoor dat jouw marketing in orde is en de juiste mensen naar jouw website komen.

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.