Links voor anker leggen?

Wat is een anchor text?

De (vaak) onderstreepte blauwgedrukte tekst wordt een anchor text genoemd. Anchor Text is het linkende woord of de linkende woorden naar een andere pagina. Deze anchor text moet, als je het juist toepast, iets zeggen over de pagina waarnaar de link wordt gemaakt. Bijvoorbeeld: “wat is SEO?” In dit geval zegt de anchor text “wat is SEO” iets over de pagina die je bezoekt als je erop klikt. Google gebruikt deze anchor text om te bepalen waar de gelinkte pagina over gaat.

Do’s and don’ts

Een veelgemaakte fout is om anchor texten te gebruiken als “klik hier”. In dit geval zegt klik hier niks over de pagina die erachter zit. Google vindt het belangrijk dat je een goede anchor text gebruikt. Dit zal uiteindelijk in zekere mate van invloed kunnen zijn op je linkbuilding score.

Naast het feit dat je met een goede anchor text scoort bij Google is het voor de bezoeker óók belangrijk om een goede anchor text te gebruiken. Hierdoor geef je duidelijkheid aan de bezoeker over waar hij of zij heen zal gaan, wanneer er wordt geklikt op de anchor text. Daarnaast is gebleken dat bezoekers sneller zijn geneigd te klikken op een anchor text die beschrijft wat er op een pagina te vinden is, dan wanneer “klik hier” wordt gebruikt.

Hoe belangrijk is de anchor text?

Een voorbeeld om aan te tonen hoe belangrijk het is de juiste anchor text te kiezen:
De website van Adobe heeft jarenlang op positie 1 -inmiddels 6- gestaan als je zocht op het woord “click here” in Google. Adobe heeft niks te maken met het woord “click here”. De reden dat Adobe zo hoog scoort op dit woord is omdat nagenoeg elke (Engelstalige) website verwijst naar Adobe met de woorden click here. “Click here to download Adobe Reader” werd er dan op de pagina’s geschreven. Google’s algoritme dacht dus dat de website van Adobe ging over “click here” wat natuurlijk niet zo is. Maar door het vele gebruik van deze anchor text dacht Google hier anders over.

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.