Wat is de canonical tag?

De canonical tag is een manier om duplicate content te vermijden en om aan te geven welke pagina de belangrijkste pagina is. Dit is het beste uit te leggen door middel van een voorbeeld. Stel je hebt een webshop in schoenen en je bekijkt alle schoenen voor mannen: www.schoenen.nl/mannen. Je komt op de webpagina terecht met alle schoenen voor mannen. Vaak kan je op zo’n pagina filteren op kleur, maat, merk en nog meer attributen. Tevens is het mogelijk om de producten te rangschikken op prijs en naam. Bijvoorbeeld: www.investonline.nl/mannen?ord=price. De standaardpagina heeft een H1 tag “mannenschoenen”, eventueel meerdere H2 tags en een begeleidende tekst (content).

Wanneer een bezoeker een andere volgorde in de producten wilt, dan verandert de URL en heb je feitelijk een tweede pagina. Op die tweede pagina staan dezelfde H1, H2 tags en content. Je hebt als het ware de standaard pagina met alle mannen schoenen en dezelfde pagina in een andere volgorde met dezelfde inhoud: duplicate content. Middels een canonical tag kan je de bot laten weten wat de originele pagina is. Je zegt:

Hallo Googlebot, pagina www.investonline.nl/mannen/ord=price bevat dezelfde inhoud als www.investonline.nl/mannen maar www.investonline.nl/mannen is de pagina die je moet indexeren.

Ditzelfde geldt voor wanneer een product binnen meerdere categorieën valt. Dit is bijvoorbeeld in het volgende geval zo:

www.investonline.nl/mannenschoenX (origineel)
www.investonline.nl/mannenschoenen/mannenschoenX
www.investonline.nl/mannenschoenen/merkX/mannenschoenX

In bovenstaand voorbeeld bestaan er drie pagina’s voor het product mannenschoenX. In dit geval is het verstandig om een van deze pagina’s als origineel te bestempelen (de pagina met de meeste waarde, dus de belangrijkste pagina) en aan de andere twee pagina’s een canonical tag naar deze originele pagina toe te kennen:

www.investonline.nl/mannenschoenX (origineel)

www.investonline.nl/mannenschoenen/mannenschoenX
<link rel=”canonical” href=”www.investonline.nl/mannenschoenX/”>

www.investonline.nl/mannenschoenen/merkX/mannenschoenX
<link rel=”canonical” href=”www.investonline.nl/mannenschoenX/”>

Wanneer je dit niet doet dan weet de zoekmachine niet wat voor jouw website de beste pagina is voor deze inhoud en kiest dan zelf welke pagina hij indexeert. Om dat te vermijden wijs je zelf een pagina aan als origineel die moet worden geïndexeerd. Zo houd je meer controle over de indexatie. Je plaatst de canonical tag in de head van de pagina.

Canonical tag niet combineren met no index tag

De canonical blijkt dus een krachtig middel om pagina’s met duplicate content uit te sluiten van indexatie. Eerder besproken middelen zijn de no index en de no follow tags. Het is niet verstandig om zowel een canonical als no index/no follow tag te gebruiken. In theorie geef je daarmee twee signalen af. De canonical tag geeft aan dat de pagina’s (bijna) identiek zijn. Terwijl de no index tag aangeeft dat je de pagina’s verre van identiek zijn (Schwarts, 2014). Gebruik dus of de no index tag, of de canonical tag.

Heb je vragen over het gebruik van de canonical tag? Neem vrijblijvend contact op met Invest Online.

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.