Wat is conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

De term conversie optimalisatie is je vast niet onbekend, maar wat houdt het nou daadwerkelijk in? Meer aanmeldingen op een nieuwsbrief, meer omzet of een beter rendement in je webshop: welke ondernemer wil het niet? Met conversie optimalisatie kun je deze wensen werkelijkheid laten worden.

Definitie conversie optimalisatie

Bij conversie optimalisatie wordt op basis van data gekeken welke verbeteringen kunnen worden doorgevoerd op een website. Eerst wordt huidige bezoekersdata van de website geanalyseerd en er wordt nieuwe data verzameld. Dit biedt nieuwe inzichten en een grondige analyse hiervan maakt duidelijk waar gebruikers problemen ondervinden op een website. Bij conversie optimalisatie worden vervolgens a/b-tests gedaan om te kijken of bezoekers dit probleem niet meer ondervinden wanneer de pagina is aangepast.

Bezoekers van een website kunnen bijvoorbeeld bij het afrekenen afgeleid worden door onnodige teksten. Met een a/b-test kan worden gekeken wat het effect is op het aantal geslaagde afrekenprocedures wanneer deze onnodige teksten worden weggelaten. Hierbij wordt de oude variant (A) tegen de nieuwe variant (B) getest. Beide varianten ontvangen daarbij ongeveer de helft van het aantal bezoekers. Zo kan goed getest worden welke variant beter presteert.

Voordelen

Wat levert conversie optimalisatie nou eigenlijk op? In de eerste plaats zal het gericht zijn op een verhoogd conversie percentage. Dat kan van alles zijn, maar laten we het kopen van een product als uitgangspunt nemen. Conversie optimalisatie kan ervoor zorgen dat jouw website uiteindelijk meer omzet binnenhaalt en voor meer tevreden klanten zorgt.

Daarnaast kan conversie optimalisatie zorgen voor een betere gebruikerservaring. Problemen worden geanalyseerd aan de hand van data en vervolgens wordt een passende oplossing gezocht. Is de structuur van een website niet goed? Klikken mensen op plekken die niet klikbaar zijn? Of landen mensen simpelweg op de verkeerde pagina’s? Een grondige data-analyse maakt het inzichtelijk en zorgt niet alleen voor meer conversies, maar ook voor een betere gebruikerservaring.

De krachten van conversie optimalisatie en online advertising bundelen

Met online adverteren en zoekmachine optimalisatie zijn eenvoudig veel bezoekers naar een website te halen. Stel, zonder online adverteren en conversie optimalisatie komen op dit moment op een willekeurige website 1000 bezoekers per dag, waarvan 5% converteert. Aan het einde van de dag hebben 50 bezoekers een conversie behaald. Met online advertising kan de absolute factor, het bezoekersaantal, worden verhoogd. Stel, dezelfde website haalt met online advertising en SEO nu 2000 bezoekers per dag binnen. Het aantal bezoekers dat converteert blijft gelijk met 5%. Nu hebben aan het einde van de dag 100 bezoekers een conversie behaald.

Conversie optimalisatie heeft geen invloed op hoeveel bezoekers er naar de site komen. Je hoeft dus niet te verwachten dat je hiermee ineens 1000 extra bezoekers per dag op je site krijgt. Het is juist gericht op het verhogen van het percentage bezoekers dat converteert. Het beïnvloedt dus de relatieve factor: het conversiepercentage. Stel, je website heeft nog de oorspronkelijke 1000 bezoekers, maar nu converteert 10% van de bezoekers. Dat zijn ineens 100 bezoekers per dag die iets kopen. Je hoeft hiervoor geen extra klanten naar de site te trekken, maar enkel verbeteringen door te voeren in je eigen website.

Conversie optimalisatie wordt nog eens éxtra interessant, wanneer de kracht gebundeld wordt met online adverteren. Stel, online adverteren zorgt voor 2000 bezoekers per dag en conversie optimalisatie vult dat aan met een conversiepercentage van 10%. Op dat moment zouden per dag 200 bezoekers een conversie behalen en dus bijvoorbeeld een product kopen. Zo profiteer je niet alleen van de absolute stijging in het aantal bezoekers, maar ook in de relatieve stijging van het aantal bezoekers dat een conversie behaalt.

Conversie optimalisatie bij Invest Online

Invest Online zet voor conversie optimalisatie verschillende specialistische tools in. Deze helpen bij het vergaren van data en het analyseren ervan. Programma’s als Hotjar, VWO en Google Analytics laten zien welke problemen gebruikers ondervinden bij het bezoeken van een website. De blik van de specialisten van Invest Online helpt bij het bepalen van de focus tijdens conversie optimalisatie. Er zijn drie varianten van conversie optimalisatie mogelijk: van een uitgebreid traject tot alleen enkele a/b-tests.

Benieuwd naar wat onze specialisten voor jouw bedrijf kunnen doen? Neem contact op voor meer informatie.

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.