De strijd tegen webspam

Vorige week schreven we nog over een onderzoek waaruit naar voren kwam dat grote zoekmachines, waaronder Google, zichzelf voortrekken in hun eigen zoekresultaten. Eigen diensten zouden hoger terugkomen in de zoekresultaten dan volgens objectieve zoekalgoritmen zou horen. In een reactie legt Google vrijdag nog even haarfijn uit dat hun zoekalgoritmen beter en objectiever dan ooit zijn. Alle negatieve artikelen rondom Google in januari was voor hen een reden om aan te tonen dat de huidige zoekresultaten objectiever en relevanter zijn dan in het verleden.

Volgens de zoekmachine is de hoeveelheid Engelstalige spam in de zoekmachines meer dan gehalveerd ten opzichte van vijf jaar geleden. In andere talen zelfs nog meer, beweren ze. Met spam bedoelen ze bij Google websites die op illegale wijze hun website naar hoge posities in de zoekresultaten pushen. In het verleden was het zelfs zo erg dat pagina’s naar voren kwamen die helemaal niet relevant waren voor de ingegeven zoekopdracht maar die gewoon vol gestopt waren met populaire zoekwoorden. De huidige algoritmen trappen hier niet meer in; deze scannen het internet af naar nieuwe en frisse content. Duplicate content wordt direct afgestraft.

Uiteraard zijn er mensen die dit proberen te omzeilen. Nieuwe technieken worden verzonnen om Google toch te slim af te kunnen zijn. Een tijdje terug was het een trend om populaire websites te hacken en links erop te plaatsen naar de pagina’s die ze wilden promoten. Deze tactiek – ‘link insertion’ – zagen we veel terug in 2010 maar moet volgens Google nu een minimaal aan overlast veroorzaken. Het volgende probleem wat Google in zijn vizier heeft zijn de zijn de zogenaamde ‘content farms’. Dit zijn pagina’s die automatisch gegenereerd worden door een script, waarbij ze de content stelen van een aantal verschillende websites. Deze content wordt vervolgens gecombineerd en de pagina’s worden gevuld, waarbij nadruk gelegd wordt op specifieke keywords. Omdat het lijkt op unieke content werd het door Google aangemerkt als een relevante website, dat willen ze nu proberen te voorkomen.

Het lijkt er dus op dat Google de lijn van eind vorig jaar doorzet: content is heilig. Unieke content betekent volgens de zoekmachine unieke en relevante websites en zullen dus hoger terug komen in de zoekresultaten. Tot slot benadrukt Google nog eens dat het toepassen van AdSense op een website geen enkele invloed heeft op de PageRanking van een site. Iets waar de laatste weken weer steeds meer  aan getwijfeld werd, mede door het eerder genoemde onderzoek.

Matt Cutts van Google zegt echter blij te zijn met alle – soms wat emotionele – reacties die ze krijgen op de manier waarop zij hun zoekresultaten genereren. Hij zegt deze kritiek allemaal mee te nemen en te gebruiken om hun zoekmachine nog beter en nog relevanter het internet te laten doorzoeken.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!