De panda is er… en nu?

Het is dan zover, de Panda update van Google is gearriveerd in Nederland. Eerder schreven wij al over dat de Panda naar Nederland komt. Nadat deze update van het algoritme zich als een wervelwind over de zoekresultaten in de US en UK heeft laten razen is nu ook de rest van Europa aan de beurt. De grote wervelwind is tijdens de overstap naar Europa wel wat gaan liggen en heeft minder schade aangericht dan in Amerika en Engeland. Toch komen er langzamerhand verhalen naar boven van websites die getroffen zijn, of juist van websites waar de Panda positief is uitgevallen en zo 25 tot 30 procent meer bezoekers krijgen.

Waarom deze Panda update?

Zoals al vaker aangehaald op deze blog wil Google een zo ‘schoon’ mogelijk resultaat en moeten de zoekresultaten een toegevoegde waarde bieden voor de gebruikers van de zoekgigant. De gebruikers van Google moeten zo snel mogelijk het gewenste resultaat kunnen vinden. Websites die dus geen toegevoegde waarde bieden aan de bezoeker hebben volgens Google niks te zoeken in de (hogere) resultaten.

Toch komt het nog vaak voor dat deze getoond worden in de zoekresultaten. Dit kom voornamelijk omdat deze sites gebruik maken gray- of black hat technieken om Google te misleiden. In veel gevallen zal dit ook werken, echter op korte termijn. Op ten duur zal Google hier achter komen en ze daarvoor ‘straffen’ aan de hand van een penalty.
Wees dus verstandig en maak gebruik van de Google richtlijnen zodat Google en de Panda niet boos worden.

Getroffen door de panda update

Nu de aanpassingen van het algoritme ook over de rest van Europa zijn doorgevoerd zullen de meeste website eigenaren wel kunnen zien of hun website is getroffen door de panda update. Ga naar je Google Analytics en ga onder het tapblad ‘Verkeersbronnen’ naar ‘Zoekmachines’. Zorg ervoor dat alleen de resultaten van ‘Niet Betaald’ worden weergegeven. Zie je een (flinke) stijging van je bezoekers? Dan kan je hoogstwaarschijnlijk de Panda een knuffel gaan geven. Zie je een flinke afname in je bezoekers via de zoekmachine is de kans groot dat je bent getroffen. Je zal nu dus aan de slag moeten om te achterhalen waarom je website niet meer hoog in de zoekresultaten staat.

Negatief gevolg google panda update
Voorbeeld van negatieve resultaten na de Google Panda update.

Mocht je wel wijzigingen zien in je Analytics maar zijn die niet groots of schokkend kan het ook komen doordat Google een aanpassing heeft gedaan aan de weergave van Analytics. Lees daar meer over op de blog van Google Analytics.

Oplossingen na de panda update

Je bent er achter gekomen dat je (zwaar) bent getroffen door de update van het algoritme. Wat nu?
Google zelf zegt daar het volgende over:

” If you believe you’ve been impacted by this change you should evaluate all the content on your site and do your best to improve the overall quality of the pages on your domain. Removing low quality pages or moving them to a different domain could help your rankings for the higher quality content.”

Een goede analyse van je content zal dus geen overbodige luxe zijn. Maar naast een goede analyse van alle content op je website is het ook aan te raden om het volgende lijstje eens bij de hand te pakken:

– Vertrouw je de informatie en inhoud van de artikelen?
– Is het artikel geschreven door een deskundige of liefhebber die veel weet over het onderwerp?
– Zou je je creditcard gegevens aan de site durven geven?
– Is de site een erkende autoriteit op het onderwerp?
– Is de content van originele aard op basis van een eigen onderzoek of analyse?
– Zou je de site herkennen als een gezaghebbende bron?
– Zou je de website opslaan als een bladwijzer, of delen met vrienden, of aanbevelen aan je vrienden?
– Zouden gebruikers klagen bij het zien van pagina’s op de site?
– Is het artikel goed uitgewerkt, of lijkt het slordig en haastig geproduceerd?

Wanneer je al deze vragen met een JA kan beantwoorden kan je zeggen dat de content Panda-proof is. Mocht je in sommige gevallen twijfelen, wijzig dan de nodige dingen zodat je de vraag wel met een JA kan beantwoorden. (Bekijk de hele vragenlijst op de blog van Google.)

Alleen naar je content kijken is niet voldoende. Nu je toch bezig bent met het analyseren neem dan gelijk de volgende punten meer:
– Is de gebruiksvriendelijkheid van de website op orde? Kan de bezoeker gemakkelijk en snel vinden wat hij zoekt?
– Analyseer je linkrpofiel. Bekijk waar je backlinks vandaan komen. Krijg je links van kwalitatief slechte websites of van domeinen die niet relevant zijn aan je website? Zorg er dan voor dat deze links verdwijnden uit je linkprofiel.
– Analyseer je bouncepercentage uit Google Analytics. Heeft je website een hoog bouncepercentage kan dit op Google overkomen dat de bezoekers je website niet interessant vinden. Zorg er dus voor dat je pagina’s zo relevant mogelijk zijn voor bezoekers.
– Bekijk de gemiddelde tijd op de website. Hoelang blijven bezoekers op je website? Zijn ze een paar minuten aan het surfen of zijn ze snel weer vertrokken. Ook deze gegevens zijn voor Google belangrijk. Alles voor de relevantie.
– Wat is het CTR percentage vanuit de zoekresultaten? Word je wel elke keer (hoog) getoond in de zoekresultaten maar klikken de bezoekers niet? Zorg dan voor aanpassingen aan je meta descriptions zodat de CTR verhoogt wordt.

Mocht je zelf getroffen zijn door de Panda update en niet weten wat je nu moet doen? Wij kunnen je helpen met een analyse naar je website en een kort en bondig advies uit geven zodat je website weer voldoet aan de richtlijnen van Google.


Problemen na de Panda Update? Neem contact op!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.