De nieuwe Gmail tabs en e-mailmarketing

Enkele weken geleden is Gmail begonnen met het uitrollen van een nieuwe interface met tabbladen. Inmiddels is dit voor bijna elke Gmail gebruiker wel uitgerold. De nieuwe functionaliteit binnen Gmail zorgt ervoor dat e-mails automatisch worden gecategoriseerd in vijf verschillende tabs. Primair, sociaal, reclame, updates en forums. Het directe gevolg hiervan is dat nieuwsbrieven niet meer direct in je inbox zichtbaar zijn omdat ze automatisch in de reclame tab worden geplaatst. Wat betekent dit voor e-mailmarketing?

Wat doe je er aan?

Vrijwel elke e-mail markeeter moet hebben gedacht: “Shit, kunnen we de tabs niet omzeilen?” Maar helaas ziet het er daar op dit moment niet naar uit. De tabs binnen Gmail zijn definitief uitgerold. Google heeft inmiddels aangegeven dat de uitrol eerst plaatsvindt voor de browserversie van Gmail. Maar Android en iOS zullen spoedig volgen.

In het verleden werd e-mail afgeleverd in grofweg 2 folders: de inbox of de spam en sommigen hadden ook nog hun eigen subfolders en labels. De nieuwe Gmail tabs zijn echter anders. Google heeft voor alle (ruim 500 miljoen) Gmail gebruikers de tabs als standaard ingesteld. Dit is, zowel voor de Gmail gebruikers als voor de e-mailmarketeers, natuurlijk even wennen! De e-mails worden grofweg verdeeld over de volgende 5 categorieën:

  • Primair: persoonlijke e-mail
  • Sociaal: updates sociale netwerken
  • Reclame: commerciële e-mail / nieuwsbrieven
  • Updates: servicemails en e-mailbevestigingen
  • Forums: updates met betrekking tot forums

Gmailtabs-2

En nu?

Helaas ziet het er op dit moment niet naar uit dat we de nieuwe tabs kunnen omzeilen. In ieder geval niet zonder de gebruiker daarbij te betrekken. De ontvanger van jouw e-mails bepaalt als enige welke e-mails in welke tab terecht komen. De meeste nieuwsbrieven worden echter wel standaard in de tab reclame geplaatst. Als de ontvanger de nieuwsbrief interessant vindt dan kan hij de nieuwsbrief van het reclame tabje naar de tab primair slepen. Een andere mogelijkheid om in de primaire tab terecht te komen is door een ster van de ontvanger te krijgen. Je nieuwsbrieven komen dan nog steeds in de ‘reclame’ tab binnen, maar worden ook onder de primaire tab weergegeven. Het meest ideale scenario zou zijn als al jouw ontvangers de reclame tab helemaal elimineren. Alle nieuwsbrieven die normaliter in deze tab zouden worden geplaatst komen dan direct in de primaire tab, oftewel je echte inbox, terecht. Of misschien nog beter; ze schakelen de hele nieuwe tabstructuur gewoon uit en gaan weer verder met de oude vertrouwde interface 😉

Oke, dus…

Er zijn dus enkele mogelijkheden dat jouw nieuwsbrief niet direct in de reclame tab verdwijnt. Maar dan moet je de ontvanger er wel van overtuigen dat jouw nieuwsbrief in de andere tab thuis hoort of een ster verdient. Je zou bijvoorbeeld je ontvangers persoonlijk kunnen benaderen over de nieuwe functionaliteit. Hier stel je direct de vraag of ze jouw nieuwsbrief willen waarderen met een ster of deze naar de primaire tab willen slepen.

Het blijft de komende weken zaak om deze nieuwe ontwikkeling goed te blijven monitoren. Het is nog vroeg om directe conclusies hier aan te verbinden. Het belangrijkste blijft uiteraard dat iedere e-mailing die je verstuurt relevant is voor je ontvanger zodat ze sowieso naar de primaire folder worden gesleept. Waar velen de nieuwe ontwikkeling als een grote bedreiging zien, ligt er eigenlijk een grote kans voor jou als afzender. Nu krijg je de kans de ontvanger er van te overtuigen dat jij niet in het reclame hokje gestopt moet worden, maar juist direct in de inbox. Hoe je dit gaat doen is aan jou.

Als jij nog meer tips of ervaringen hebt met betrekking tot de nieuwe Gmail tab structuur, laat het ons dan hieronder weten!

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Plaats een reactie