Het belang van
de heuristieken van Nielsen

Het belang van de heuristieken van Nielsen

De usability van een website is één van de belangrijkste onderdelen. Toch vallen veel websites hier nog door de mand. Gelukkig heeft Jakob Nielsen, bekend consultant op het gebied van gebruiksvriendelijk van websites,  een tool ontworpen die je altijd bij de hand zou moeten hebben tijdens het ontwerp- en optimalisatieproces van een nieuwe website. Deze punten geven je namelijk het inzicht in de usability problemen, die te vaak voorkomen.

Het moet altijd gaan om de gebruiker, wat vaak niet het geval is. Websites worden altijd ontworpen met diverse technieken, maar vaak zijn deze technieken niet functioneel voor de gebruiker. Waar het allemaal om draait. Er moet tijdens elk proces continue gedacht moeten worden aan de gebruiker. Die staat staan uiteindelijk centraal.

Heuristieken, wat zijn het eigenlijk?

Volgens Wikipedia zijn heuristieken als volgt: ‘’de wetenschap, de leer of de kunst van het vinden.’’ Ze worden al  jaren lang gebruikt, zonder dat vele mensen het door hebben. De vraag is alleen, zijn deze nog actueel?

In het onderstaande artikelen leest u meer over de heuristieken van Jakob Nielsen en hoe u deze kunt toepassen tijdens het proces. Wereldwijd worden deze standaarden voor gebruiksvriendelijk veelvuldig gebruikt en kan dit gezien worden als dé maatstaf voor user interface design.

De Heuristieken van Nielsen

 

1. Visibility of system status (zichtbaarheid van de status)
Bezoekers hebben vaak geen hekel aan het wachten, mits zij weten waarop zij moeten wachten. Het is belangrijk om de bezoeker duidelijk te maken waarop deze staat te wachten. Denk bijvoorbeeld aan het aantal stappen dat de bezoeker nog moet doorlopen. Of als er iets geladen moet worden, toon een loader. Zo is het voor de bezoeker direct duidelijk hoelang het nog gaat duren. Een ander leuk voorbeeld is wanneer fietsers voor een stoplicht staan, ze veel geduldiger zij als er wordt afgeteld dan wanneer dit niet het geval is.

Stoplicht

2. Match between system and the real world (relatie tussen website en bezoeker)

Communiceren in eigen taal werkt altijd beter. Hetzelfde geldt dus als u wilt communiceren met de bezoeker op uw website. Een bezoeker voelt zich comfortabeler, beter aangesproken en meer vertrouwd op uw website. Daarom is het erg belangrijk om de taal van de bezoekers te spreken, dit is een belangrijk punt voor de beleving van de bezoeker.

3. User control and freedom (zekerheid en controle)

Bezoekers willen graag het gevoel dat ze de ‘’touwtjes’’ in handen hebben. Als voorbeeld: wanneer een bezoeker een product te vaak toevoegt tijdens het online shoppen, dan moet het mogelijk zijn om het aantal te wijzigen. Deze controle geeft de bezoeker namelijk een beter vertrouwen en meer zekerheid.

Je zou het kunnen vergelijken met een automaat. Wanneer hier uw pas wordt ingenomen, is het altijd even twijfelen of u deze wel terugkrijgt. Hierdoor nemen tegenwoordig veel automaten geen pas meer helemaal op, het haalt namelijk een stukje zekerheid weg bij de persoon die gebruik wilt maken van het automaat.

4. Consistency and standards (consistentie en standaarden)

Bezoekers houden van consistentie, dit geeft namelijk een vertrouwd gevoel. Bepaalde onderdelen worden altijd terugverwacht bij bezoekers, denk aan een logo van het bedrijf, een zoekfunctie of het taalgebruik waarmee de bezoeker wordt aangesproken. Het maakt dat bezoekers zich goed voelen met de huidige standaarden. Het klinkt vanzelfsprekend allemaal, maar dat is het niet. Veel mensen gaan hier de fout in bij een nieuwe website. Je zou ook kunnen zeggen ‘’If it ain’t broke, don’t fix it!’’

5. Error prevention (voorkom fouten)

Voorkom fouten, het klinkt simpel en is het eigenlijk ook. Fouten zijn belangrijk om te voorkomen. Wanneer een bezoeker iets ziet wat niet kan kloppen, is er een grote kans dat hij de website verlaat. Denk bijvoorbeeld aan een formulier waar een geboortedatum geselecteerd moet worden en 2020 geselecteerd kan worden.

Een ander voorbeeld is het ontwerpen van een wastafel. Belangrijk is dat hierbij het gaatje onder de kraan zit, dit zit er namelijk om ‘’fouten’’ te voorkomen. Mocht de kraan te lang open blijven en de wastafel bijna over gaan lopen, dan zorgt het gaatje er ten slotte voor dat het water op de correcte manier werd wordt gedragen.

6. Recognition rather then recall (erken fouten, los ze op en informeer de gebruikers)

Fouten bestaan altijd, iedereen maakt ze. En niet alleen in het dagelijkse leven is het belangrijk om fouten toe te geven, ook op het internet. Een duidelijke 404-pagina is een voorbeeld hiervan. Zo kan een pagina opgehouden zijn te bestaan of kan een bezoeker een URL verkeerd hebben ingetypt. Geef hierbij altijd een oplossing voor de bezoeker en leg de schuld nooit bij de gebruiker. Een 404-pagina kan onder andere goed geoptimaliseerd worden met een zoekbalk, zodat bezoekers zo weer verder kunnen zoeken op uw website zonder dat ze afhaken.

7. Flexibility and efficiency of use (flexibiliteit en efficiency)

Flexibiliteit, een erg belangrijk onderdeel tegenwoordig. Bezoekers hebben haast en alles moet snel gebeuren, zorg dus ook dat uw website hierop is afgesteld. Stem de website dus goed af op de bezoeker, zo registreren bezoekers vaak graag zonder een hele lange registratie omdat zij hier geen behoefte of tijd voor hebben. Bied deze optie dus aan.

Een ander goed voorbeeld is het aanbieden van gepersonaliseerde content, dit kan vaak op basis van zoekgedrag of profielgegevens. Een uitgelezen mogelijkheid om beter te richten op de interesses van de bezoeker. Ook een manier is om gebruikers de mogelijkheid te geven hun eigen omgeving aan te passen, zodat zij zich beter voelen door het gevoel alsof het van hun zelf is.

8. Aesthetic and minimalist design (vorm en minimalisme)

Bied alleen de informatie die belangrijk is, overbodige informatie kan beter worden geschrapt. Dit zorgt vaak voor meer verwarring waardoor bezoekers eerder afhaken. ‘Schrijven is schrappen’, wordt er ook vaak gezegd.

 Nutella pasta potten

Bekijk eens bovenstaande afbeelding van een pot Nutella. Komt de beleving bij jou hetzelfde over als er alleen Nutella staat? Of zou je eerder kiezen voor de afbeelding met een rijk gesmeerde boterham.

9. Help users recognize, diagnose, and recover from errors (help gebruikers herkennen, herstellen en diagnosticeren van fouten)

Herkennen van zaken is vaak handiger dan ze te onthouden. Zodat het voor jou bezoekers net zo makkelijk wordt. Heeft een bezoeker geklikt op een link? Zorg dan dat dit duidelijk is door bijvoorbeeld een andere kleur. Zo hoeft de bezoeker niet te onthouden dat hier al op geklikt is. Een website moet dus altijd de belangrijke zaken moeten onthouden en anders aangeven waar nodig.

10. Help and documentation (bied een helpende hand)

Niks is fijner dan hulp voor een bezoeker wanneer dit nodig is. Een website moet ten eerste al duidelijk zijn zonder hulp, maar soms is dit niet altijd even goed mogelijk en kunnen bezoekers hulp gebruiken. Biedt hierbij dan een helpende hand om de bezoeker verder te helpen.

Denk hierbij aan een chatfunctie aan de zijkant, waar bezoekers gemakkelijk een vraag kunnen stellen waar binnen korte tijd antwoord op wordt gegeven.

Zijn de heuristieken nog actueel anno 2013?

Officieel stammen ze al uit 1994, al een aardig tijdje! Maar de vraag is dan ook of wij al verandering zien in de loop der jaren waar het web zich inmiddels verder heeft ontwikkeld? Niet echt zou je kunnen zeggen. Wat wel opvalt is dat de heuristieken vaak niet meer dan als enkele punten worden gezien, maar als belangrijke vuistregels. Een groot deel webbouwers neemt de punten, al dan niet altijd bewust al met zich mee. Wij denken dat elke websitebouwer- en ontwerper de punten zou moeten kennen en meenemen in het proces.

Toch zou elke websitebouwer en -designer de tien punten moeten kennen en meenemen in het realisatieproces van een website.

Helaas hebben heuristieken ook een nadeel, ze brengen namelijk geen nieuwe problemen in kaart, maar proberen bekende problemen te voorkomen. Om nieuwe problemen in kaart te brengen, moeten er testen worden gedaan. Om het meeste uit de huidige bezoekers te halen en deze bezoekers de beste opties weer te geven is het belangrijk dat er altijd wordt getest. Door middel van A/B testen kan er worden ontdekt wat voor gebruikers het beste werkt.

Continue ontwikkeling

Voor een website zijn gebruikers het belangrijkste, zorg dus dat deze altijd centraal staan en dat de verschillenden heuristieken goed verwerkt zijn. Zo moet zowel het design als de techniek goed op elkaar aansluiten en de belangrijkste kinderziektes uit de website zijn. Wanneer dit in orde is, gaat u door met het testen wat u doet naar aanleiding van statistieken binnen Google Analytics of ander statistiekenprogramma. Door testen te doen, weet u hoe gebruikers zich gedragen op uw website en waar zaken aangepast kunnen worden in het voordeel voor de bezoeker. Zo kunt u in principe altijd door gaan met usability en A/B-testen. Het optimaliseren van een website is een onderdeel dat eigenlijk nooit klaar is.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.