CTR verbeteren in Google Adwords

Je CTR verbeteren in Google AdWords is belangrijk. Waarom? Dat leggen we hieronder uit.

Wat is CTR?

CTR is de afkorting van Click Through Ratio, het doorklikratio van je advertentie. Dit is het percentage bezoekers die na het zien van jouw advertentie besluiten er op te klikken. Google hanteert voor zowel de gesponsorde als de organische resultaten dat een hoger CTR een indicatie is voor een hogere relevantie van jouw advertentie. Immers, als een bezoeker na het intoetsen van zijn of haar zoekopdracht besluit op jouw advertentie of organisch resultaat te klikken, dan zal dat wel zijn omdat de beschrijving aansluit op de zoekopdracht. Google zal daarom bij een hoger CTR jouw advertentie voor die zoekopdracht beter waarderen. Je krijgt voor die zoekopdracht in Google AdWords een hogere kwaliteitsscore. Daarom is het belangrijk om de CTR te verbeteren in Google AdWords.

Hoe kan ik mijn CTR verbeteren?

Er zijn verschillende manieren om je CTR van je advertentie te verbeteren. We geven een aantal tips:

1. Zorg voor een goede campagneopzet, waardoor relevante zoekopdracht geclusterd zijn in 1 advertentiegroep. Hierdoor is het mogelijk om een pakkende advertentietekst te schrijven die goed aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker van Google. De kans is hierdoor groter dat de bezoeker van Google op jouw advertentie zal klikken.

2. Schrijf pakkende en creatieve advertentieteksten. Val op. Zorg ervoor dat de bezoeker op je advertentie wil klikken, maar ga niet ‘schreeuwen’ in je advertentie. Wees relevant en pakkend. Dit zal je helpen je CTR te verbeteren in Google AdWords.

3. Verhoog biedingen voor zoektermen waarop een lage CTR wordt behaald, maar nog potentie in zit doordat je advertentie op een gemiddeld lage positie staat in de rankings van Google AdWords.

4. Maak gebruik van de modifier in Google AdWords als je brede zoektermen gebruikt. Hierdoor zorg je ervoor dat je irrelevante vertoningen uitsluit en daardoor een betere verhouding krijgt tussen het aantal kliks en de vertoningen. Dit zal je CTR verbeteren in Google AdWords.

5. Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Dit heeft hetzelfde effect als hiervoor beschreven bij het gebruik van de modifier. Irrelevante vertoningen worden uitgesloten waardoor je een betere verhouding krijgt tussen kliks en vertoningen. Dit verhoogt je CTR.

6. Als je met 1 campagne target op zowel het Display netwerk als Google zoeken, dan zal je automatisch een lagere CTR krijgen. Dit komt omdat het Display Netwerk voor veel vertoningen zorgt, maar weinig kliks. Zonde voor de resultaten in Google zoeken omdat die lagere CTR op campagne/advertentiegroep/zoekwoordniveau een nadelig effect zal hebben op de kwaliteitsscores. Schakel daarom het Display netwerk uit en zet deze in een aparte campagne, waar je vervolgens het Google Zoeken weer uitsluit.

Mijn CTR blijft laag: wat nu?

Wanneer bovenstaande tips toegepast zijn, maar na verloop van tijd blijkt dat de CTR nog steeds niet verbeterd wordt, neem dan contact met ons op. Wij kijken vrijblijvend met je account mee en zullen je vertellen wat de problemen zijn en hoe je deze moet verhelpen.

Invest Online
Marco Zweekhorst
Auteur: Marco Zweekhorst, Directeur Dagelijks zijn wij bezig om voor onze klanten successen te behalen. Meer bezoekers, stijging van conversies en groei van opbrengsten. Dit doen wij met ons team van vakidioten die op een resultaatgedreven en transparante wijze een succesvolle samenwerking met onze klanten aan gaan!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.