Conversies meten in AdWords

Conversies meten in AdWords is belangrijk voor het voeren van een degelijk advertentiebeleid. Het meten van conversies geeft namelijk een goed beeld bij welke campagnes/advertentiegroepen/zoekewoorden zorgen voor de gewenste conversie. In het geval van een webshop zal dit vaak een aankoop zijn. Adverteren op een zoekwoord die zorgt voor veel conversies maakt het interessant om meer op te focussen dan op een zoekwoord adverteren die geen conversies geeft. Op dat zoekwoord wil je dan wel meer bezoekers trekken en daar pas je dan je advertentiebeleid op aan. Je gaat meer bieden om een betere positie te vergaren, daarmee een betere CTR en zo meer bezoekers. Maar je kan ook gaan kijken naar gerelateerde zoektermen aan dat goed converterende zoekwoord en die toevoegen om zo nog meer gerelateerd bezoek te trekken.

Conversies meten in AdWords geeft je ook het omgekeerde beeld: je weet welke zoekwoorden niet interessant zijn om op te adverteren. Of welke minder interessant zijn omdat het alleen zorgt voor micro-conversies (inschrijving nieuwsbrief bijvoorbeeld). Daar kan je dan weer een andere advertentiestrategie op loslaten om zo de kosten per conversie nog wel acceptabel te krijgen. Kortom, conversies meten in AdWords is een must om goed te kunnen adverteren in Google AdWords.

 

Hoe stel je conversies meten in AdWords in?

Je maakt een conversiecode van adwords aan door in te loggen op adwords.google.com. Vervolgens:

  • Je gaat naar het tabblad “Hulpprogramma’s en analyse”
  • Klik in het uitklapmenu op “Conversies”
  • Klik op de button “nieuwe conversie” en doorloop de stappen. Kies hier de juiste instellingen.
  • Plaats de code die eruit komt alleen op de bedankpagina waar de bezoeker op komt na een aankoop of aanvraag.

 

Conversies meten in AdWords vanuit Google Analytics

Het is ook mogelijk om conversies vanuit Google Analytics te meten. Hiervoor is een koppeling nodig tussen je AdWords account en je Analytics account. Het is dan mogelijk om ingestelde doelen en transacties uit de e-commerce van Google Analytics de importeren in je AdWords account. Het voordeel hiervan is dat je zelf doelen kan samenstellen in Google Analytics bijvoorbeeld op basis van gemiddelde tijd op site en of een bezoeker een bepaalde pagina heeft gezien. Hiervoor is het gebruik van conversiecodes helaas niet mogelijk en dus schept het importeren van doelen uit Google Analytics mogelijkheden.

Invest Online
Marco Zweekhorst
Auteur: Marco Zweekhorst, Directeur Dagelijks zijn wij bezig om voor onze klanten successen te behalen. Meer bezoekers, stijging van conversies en groei van opbrengsten. Dit doen wij met ons team van vakidioten die op een resultaatgedreven en transparante wijze een succesvolle samenwerking met onze klanten aan gaan!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.