Content Marketing anno 2013

Goede, relevante content is tegenwoordig een essentieel onderdeel geworden van de online marketing strategieën van bedrijven. Enerzijds komt dit door de verandering van het algoritme van Google. Kwalitatieve content is één van de belangrijkste onderdelen voor een goede ranking. Anderzijds komt het door de toenemende concurrentie op internet. Als je als bedrijf je niet onderscheidt ten opzichte van de concurrent ben je maar één van de velen. De consument maakt aankoopbeslissingen aan de hand van de content op de website . Dus goede content is belangrijker dan ooit. In dit blog geef ik enkele tips voor het creëren van goede, kwalitatieve content en beschrijf ik het belang van een goede content strategie

Creëer unieke content

Een belangrijk aspect in je content marketing strategie is het creëren van unieke content. Content waarmee je de concurrentie voor bent en die reuze interessant is voor je bezoeker. Door de explosie van content op het internet is het steeds moeilijker om unieke en interessante content te publiceren. Hoe krijg je het voor elkaar om unieke content ook interessant te maken voor je doelgroep? Hieronder een aantal ideeën om je op weg te helpen.

Weet wat je doelgroep wilt

Wie kan het beste bepalen of de content interessant genoeg is om te lezen? Juist, dat is je eigen doelgroep. Maar hoe kom je erachter wat je doelgroep wilt weten? Dat is heel simpel. Vraag het ze! Hondenvoer producent Denkadog doet dit op een slimme manier. Zij hebben de zogenaamde ‘Digitale dierenarts‘ geïntroduceerd. Deze sectie is bedoeld voor hondenbezitters die een vraag hebben over hun hond.

Stel_een_vraag_1

Het werkt als volgt: in bovenstaande velden kunnen bezoekers hun vraag stellen en contactgegevens invullen. Aan de hand van deze vraag kan Denkadog een goede tekst schrijven met unieke en relevante content waar de doelgroep behoefte aan heeft. Ze hebben het immers zelf aangegeven.

Antwoord_1

Hierboven zie je een gedeelte van een antwoord. Zoals je kan zien een hele kwalitatieve tekst die specifiek gericht is op de de vraag van een bezoeker. Als je wekelijks een aantal teksten publiceert is dit een verrijking voor je website en wordt de kans groter om beter te ranken in Google. Uiteraard zit er in deze sectie ook een commerciële kwinkslag. Als er een probleem wordt beschreven adviseert Denkadog welk voer geschikt is om het probleem te verhelpen. Zo snijdt het mes dus aan twee kanten. Een digitale dierenarts sectie is uiteraard niet voor elke website weggelegd, maar een vraag en antwoord gedeelte is al snel  toepasbaar en eenvoudig te realiseren. Ook bij Invest Online kan je sinds kort je vraag over online marketing stellen, stel hier je online marketing vraag.

Gastbloggers

Maak gebruik van de kennis van vakmensen uit dezelfde branche. Creëer een blog op je website en zorg ervoor dat verschillende vakmensen een bijdrage leveren aan dit blog. Gastbloggers kunnen een verrijking zijn voor de content van de website. Vooral als deze persoon een bekendheid is in deze branche zal de doelgroep dit extra waarderen. Zorg er wel voor dat je het alleenrecht krijgt op het artikel. Als hetzelfde artikel op meerdere websites voorkomt kan Google dit zien als dubbele content en kan dit afgestraft worden. Zorg er ook voor dat het artikel relevant is aan de producten/diensten die jij aanbiedt op de website. Als je aan deze voorwaarden voldoet is het een toegevoegde waarde. Veel specifieke blogsites, zoals bijvoorbeeld Frankwatching.nl werken bijna alleen maar met gastbloggers en zijn zelfs in de gelegenheid om te selecteren. Alleen de beste bloggers mogen een artikel publiceren. Dit komt de kwaliteit van de website ten goede. Andersom heeft het ook z’n voordeel. De gastblogger komt weer positief in het nieuws door een goed artikel te publiceren. Op Frankwatching.nl wordt de gastblogger ook kort genoemd. Zo krijgt deze persoon en het bedrijf waar hij werkt ook de nodige aandacht en blijft het interessant om te bloggen. Gastbloggers Gastblogger_1

Visuele content

Tot op heden hebben we het alleen gehad over tekstuele content. De verwachting is dat visuele content in 2013 sterk gaat toenemen. Uit onderzoek is gebleken dat visuele content meer de aandacht trekt dan tekstuele content en dat de bezoeker de informatie ook beter in zich opneemt. Daarnaast wordt visuele content sneller gedeeld dan tekstuele content. Visuele content kan gepubliceerd worden in de vorm van foto’s, plaatjes etc. Maar als je echt informatie wilt overdragen, dan is een infographic aan te raden. Het is een krachtige manier om je boodschap en visie extra onder de aandacht te brengen en begrijpelijk te vertellen, met ondersteuning van data uit de markt.
hypotheekadvies

Dit is een infographic van eyeOpen. Hier wordt op een simpele maar toch doeltreffende manier weergegeven wat het verlagen van de Nationale Hypotheek Garantie voor invloed heeft op je persoonlijke situatie.

Video content

Video content wordt ook steeds populairder. Website bezoekers ervaren video als een prettige manier om content tot zich te nemen vergeleken met tekstuele content. Daarnaast wordt een video ook makkelijk gedeeld met vrienden, familie, kennissen etc. Een tweede voordeel is dat YouTube tegenwoordig wordt gezien als een tweede zoekmachine. Dus de kans dat je gevonden wordt is groter. Een nadeel is dat het maken van video een tijdrovende en relatief dure manier is van content publiceren. De video moet een professionele uitstraling hebben, anders heeft het weinig tot geen zin om hieraan te beginnen. Conclusie: video content is zeker aan te raden mits het op een goede manier gebeurt.

Vergroten zichtbaarheid

Kwalitatieve content is natuurlijk een meerwaarde voor je bezoeker. Maar wat voor voordelen heeft het eigenlijk allemaal nog meer? Het belangrijkste voordeel is het vergroten van je online zichtbaarheid. Maar waarom vergroot het je online zichtbaarheid?

  • Goede kwalitatieve content zorgt voor een sneeuwbal effect. Je doelgroep praat erover, maar nog belangrijker: ze delen de content via mail, social media etc. Hoe beter de content hoe groter dit sneeuwbal effect is. Zorg er dus te allen tijde voor dat er een goede ‘share this’ functie onder de content geplaatst wordt en dat je het zelf ook deelt in de social media kanalen.
  • Goede kwalitatieve content is één van de belangrijkste peilers van Google. Hoe meer content van goed kaliber die gericht is aan de doelgroep, hoe hoger Google dat waardeert. Als er weinig tot geen content op de website aanwezig is kan Google ook niet achterhalen op welke termen hij de website goed moet ranken.
  • Het regelmatig updaten van je website met relevante en interessante content voor de doelgroep zorgt ervoor dat de juiste bezoekers vaker terugkomen of zich eerder inschrijven voor de nieuwsbrief. Zo kom je als bedrijf vaker in ‘de picture’ wat ten goede komt aan je imago.

Houd rekening met mobiele devices

Is jouw doelgroep veelvoudig in het bezit van smartphones en tablets? In Google Anlytics is precies te achterhalen hoeveel procent van je doelgroep de website bezoekt met een mobile device. Is het antwoord ja, zorg er dan voor dat je website/webblog goed te lezen is op mobiele devices. Vooral blogs worden tegenwoordig vaak ’s avonds op de bank op een tablet gelezen in plaats van op de desktop. De laatste tijd worden de websites veelal responsive ontwikkeld. Dat betekent dat de website meeschaalt met de grootte van het beeldscherm. Dus ook op smartphones en tablets is de website dan goed te lezen. Als dit nog niet het geval is kun je overwegen om een mobiele website of zelfs een app te laten ontwikkelen.

Content marketing strategie

Het is belangrijk om vooraf na te denken hoe en wanneer je kwalitatieve content integreert in je website. Omdat er tal van mogelijkheden zijn is het goed om na te denken over een content marketing strategie. Dit is in 5 stappen te omschrijven.

  1. Stel vooraf je doelstelling en doelgroep vast: wat en wie wil je bereiken met de content die je publiceert? Is de content bedoeld om naasmbekendheid te genereren? Of meer voor de online vindbaarheid? Voordat je de content gaat maken is het essentieel om hierover na te denken.
  2. Soort content: als je eenmaal hebt besloten wie en wat je wilt bereiken moet je beslissen met welke content je dat het beste kan doen en wat de doelgroep het meeste aanspreekt. Ga je vooral voor tekstuele content of juist meer voor visuele content. Denk ook vast na over de inhoud van de content en maak een planning met deadlines zodat het ook daadwerkelijk gebeurt.
  3. Verspreiding: hoe ga je ervoor zorgen dat de gepubliceerde content ook daadwerkelijk de doelgroep bereikt? Ga je proberen linkjes te plaatsen op relevante websites of wil je het juist verspreiden via Social Media? Een ‘share this’ functie is makkelijk te integreren. Beiden zijn daarnaast ook goed voor de SEO van je website.
  4. Dialoog: ga de dialoog aan met je doelgroep. Zorg ervoor dat men kan reageren op bijvoorbeeld een blog. Het is dan wel van belang dat je antwoord geeft op de reacties en/of vragen. Anders kan het ook averechts werken. Let wel op dat dit een tijdrovende klus is. Dus doe het goed of anders liever niet!

Tenslotte ben ik ervan overtuigd dat het bijhouden en regelmatig updaten en posten van content het belangrijkste is van een goede content strategie. De website mag niet ‘doodbloeden’. Er moet altijd wat te beleven zijn. Zo komt de doelgroep terug en wordt het sneeuwbal effect van kracht zoals eerder benoemd in dit artikel.

Invest Online
Peter Beekman
Auteur: Peter Beekman, Teamlead Consultants

Plaats een reactie