Week van de opvoeding site
Design en realisatie
website

Week van de opvoeding

De uitdaging

 

Nederlands Jeugd Instituut

Het was tijd voor een nieuwe website voor de  Week van de Opvoeding, een prachtig initiatief van het NJI (Nederlands Jeugd Instituut). Invest Online werd gevraagd om een website met nieuwe look en feel te ontwikkelen en gebruiksvriendelijke interface voor bezoekers om events op te voeren. Intuitief en gebruiksvriendelijk voor:

  • de potentiele activiteiten-bezoeker
  • de site-beheerder(s)
  • de deelnemers die activiteiten aanmelden.

Samen met het projectteam van het NJI is er gestart met een brainstorm voor de nieuwe website. Met de de levende ideeën en wensen uit deze brainstorm kwamen we tot een sluitende en uitdagende project-briefing. Het concept werd voor de art-director van Invest Online visueel vormgegeven tot een eerste versie van de website welke nu online staat. Het logo is vernieuwd en de website is totaal vernieuwd.

Deelnemers die activiteiten willen aanmelden kunnen zich eenvoudig registeren en hebben zelf het volledige beheer over de activiteiten. Deze activiteiten worden automatisch op de kaart getoond en kunnen bewerkt worden in een eenvoudige beheeromgeving.

 

Het proces

De website krijgt een sprekende header met een open, spontaan en vrolijk meisje. Uitnodigend en communicatief kijkt ze je heel direct aan, met direct (in de header van de website) een Call to Action voor het activiteit aanmelden.

Want dat is het eerste doel: heel veel mooie activiteiten genereren.

Na het voorstellen van het beeld worden de heldere speelse kleuren van de originele huisstijl van de Week van de opvoeding gebruikt. Omdat er een uitgebreide beheeromgeving ging komen op achterliggende pagina’s wordt er voor een zachtgrijze basis gekozen in de concept-fase van het ontwerp, zodat velden en vakken in een latere fase eenvoudig vorm kunnen krijgen.

Qua typografie kiezen we voor de titels een een mooie vette schreefletter en combineren deze met het google-font Rubik. Rubik heeft een vrij strakke intentie maar ronde vormen dus het oogt pragmatisch maar vriendelijk. En ja, een Google-font, werkt online áltijd goed.

rubik font voor Week van de opvoeding 2017

Mobiele focus

Het design is vanaf het begin gemaakt met mobiel gebruik als aandachtspunt.
Het eerste concept was dan ook een desktop PLUS een mobiele versie. Wat vrij belangrijk is bij dit soort trajecten. Zo voorkom je namelijk later grote veranderingen en aanpassingen in de design uitwerking en realisatie-fase. De focus op mobiel is ook vrij cruciaal omdat er een activiteiten aanmeldgedeelte in de website zit.

Velden tonen en werken net wat anders in het 1-koloms speelveld op het kleine beeldscherm.

Dus daar gaven we nog éven extra aandacht aan in Photoshop.

 

Mobile design concept

De overtuigende eindstand

Het activiteiten overzicht voor alle aangemelde activiteiten van de Week van de Opvoeding moest een aantal filters gaan krijgen. Want als er een mooi aanbod van activiteiten is na de eerste fase is het zaak in de tweede fase dat er veel gaat worden gedeeld en vooral gaat worden aangemeld voor de activiteiten van de Week van de Opvoeding.

De bezoeker kan eenvoudig gaan filteren op bijvoorbeeld afstand (waar), dag (wanneer) en doelgroep (wie).
De activiteiten worden daarnaast ook visueel weergegeven in een dynamische kaart, waar de gebruiker ook mee naar een activiteit kan navigeren.
En natuurlijk worden een aantal activiteiten uitgelicht zodat er focus en attentie ontstaat bij de bezoeker. Dit is tevens een extra incentive voor de aanmelders om vooral leuke tot de verbeelding activiteiten aan te melden. Win-win dus!

Een teller houdt het aantal activiteiten bij… nóg een extra overtuiger met een actueel karakter
met daarnaast als extra kracht het aansporen van het aanmelden van activiteiten in fase 1 en wellicht nog meer tijdens fase 2.

…..De teller staat nu na afloop van de week op een indrukwekkende 573!

Want nadat de developers met hun magische code-skills de inlog- en aanmeldpagina’s hebben gerealiseerd en de interactieve kaart hebben gekoppeld en gecodeerd ging het project Week van de opvoeding een bijzonder succesvol jaar tegemoet.

Heb jij online genoeg cachet?

Wij tackelen graag online design vraagstukken. Neem contact op en wij laten zien waar jouw kracht en aandacht hoort te liggen!

Ingezette diensten

Case Expert Week van de opvoeding

Marjolein BanisMarjolein Banis
Art Direction & Design
Stuur een e-mail

Ook zo goed geholpen worden?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op!
Maak een afspraak

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.