Wij zijn trots op
Hoteldeal

Hoteldeal

Voor Hoteldeal.nl hebben we een grote efficiency slag gemaakt door de dagelijkse nieuwsbrieven volledig te automatiseren. Het unieke hieraan is dat de input door de afdeling inkoop beheersbaar is. De output hiervan wordt real-time omgezet in een responsive e-mailtemplate. Hierdoor hebben we flink kunnen besparen in uitvoerende uren zodat we de focus kunnen verleggen naar een continue betere delivability en échte marketing.

Conversie+20%
E-mail subscribers+30%

De uitdaging

Hoteldeal.nl mailt haar klanten dagelijks. En dagelijks mailen betekent dus ook écht dagelijks. 7 dagen per week, 52 weken per jaar. En ja, ook in het weekend! Dat vraagt nogal wat van je werknemers. Tijd om te automatiseren!

Vanuit inkoop moest er bepaald worden welke acties er cross-channel gecommuniceerd konden worden. Dit moest direct worden doorvertaald naar de juiste content binnen de volledig responsive e-mailtemplate.

Onze oplossingen

Belangrijk was dus dat we vooruit konden plannen met een externe tool die door de afdeling inkoop gemakkelijk bedienbaar is. Er is een drag & drop editor ontwikkeld die direct communiceert met het back-office systeem van Hoteldeal. De input vanuit inkoop wordt direct omgezet in een XML feed. Deze feed wordt real-time door Copernica (ons e-mailmarketing software systeem) opgehaald en vertaald (via XSLT) naar onze e-mail template.

De e-mail template was voor Hoteldeal een zeer belangrijk aandachtspunt. De dagelijkse nieuwsbrief moest voldoen aan een aantal eisen:

  • Responsive
  • Gemakkelijk te scannen
  • Goed laten aansluiten op landingspagina’s
  • Beeld en prijs prominent naar voren laten komen
  • Een continue up-to-date footer met het huidige aanbod

Dagelijks gaat de nieuwsbrief eruit met de nieuwste en beste acties. Het automatiseren van processen brengt echter altijd gevaren met zich mee. Daarom hebben we strakke check-lists en dagelijkse tests ingebouwd. Hiermee houden we de foutmarge minimaal.

Resultaten

Voor Hoteldeal heeft de intensieve samenwerking de afgelopen jaren geresulteerd in een grote efficiency verbetering. Een belangrijk aandachtspunt was om schaalbaarheid te creëren zodat we sneller mee kunnen gaan met alle ontwikkelingen. De belangrijkste optimalisatieslagen waren:

  • Vanuit inkoop aangestuurd
  • Vooruit inplannen is nu mogelijk
  • Besparing in uitvoerende uren zodat we de focus kunnen verleggen naar echte marketing
  • Kosten besparing
  • Betere deliverability
  • Betere inzicht in statistieken
  • Inmiddels ook in België uitgerold

Ja, dit wil ik ook!