Wij zijn trots op
Giro Gelderland

Giro Gelderland

De focus voor de website van de Giro Gelderland lag op het informeren van de bezoekers van het evenement. Fans en liefhebbers van het wielrennen en de Giro D’Italia zelf moesten voorafgaand, tijdens en na het evenement alle relevante informatie op de website kunnen vinden. Tevens moest de bezoekers alvast in de sfeer komen van de race, middels een video op de homepage en werden er via de website vrijwilligers geworven om mee te helpen met het evenement. Om te zorgen dat de traffic naar de website werd verhoogd hebben wij een SEO-vriendelijk website gebouwd, Google AdWords, Display advertising en Search Advertising ingezet. In totaal bijna 700.000 bezoekers in 3 maanden tijd. Een prestatie van formaat. Net als het gehele evenement!

Bezoekers april & mei530.000+
Vrijwilligers geworven600+

De klant

Op 6, 7 en 8 mei 2016 was hét internationale wielerevent, de Giro D’Italia, naar Gelderland! Provincie Gelderland heeft een projectteam aangesteld die is geformeerd vanuit de provincies Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen. Dit projectteam is samengesteld om de Giro D’Italia te organiseren en bekendheid te geven bij het publiek. Om dit evenement grootschalige bekendheid te geven in Nederland en een platform te creëren waar men informatie over het evenement kan inzien, was het projectteam op zoek naar een partij die een website kan bouwen en dit evenement online kan profileren.

De uitdaging

De opdracht bestond uit 2 delen:

  1. Een creatief voorstel uitwerken en een interactieve website realiseren waarmee de Giro Gelderland op de kaart wordt gezet. Dit betekent een platform bieden voor de belangrijkste doelgroepen.
  2. Een Online Marketing plan uitwerken om meer bekendheid te geven aan het evenement, vrijwilligers te werven en mensen te enthousiasmeren.

 

Onze oplossing

Wij zijn begonnen met het uitwerken van een creatief voorstel aan de hand van de functionele wensen van de klant. Op basis hiervan hebben wij de website GiroGelderland.nl gerealiseerd. De website bestaat uit meerdere elementen:

  • Een video van dit geweldige evenement als binnenkomer
  • Het nieuws, zodat iedereen op de hoogte blijft, voor en tijdens het evenement.
  • Een social wall waar alle berichten van Twitter en Facebook live werden geüpdatet.

 

Daarnaast geeft de website ook informatie over side events, want naast de etappes gebeurde er veel meer rondom de Giro Gelderland. Maar ook video’s van eerdere jaren, informatie over partners en relevante informatie voor bewoners. Veel straten werden uiteraard afgesloten op de dag van de Giro D’Italia.

Kortom; het is een website waar iedereen interessante informatie kan vinden over de Giro D’Italia en op de hoogte gehouden wordt van de vorderingen.

Omdat er veel gebeurde rondom dit evenement en je veel verschillende doelgroepen moet aanspreken en bedienen, was intensieve communicatie tussen ons en het projectteam. Wij hebben in dit project zorg gedragen voor de content van de website, maar er ook voor gezorgd dat de website de vele bezoekers op en rondom 6, 7 en 8 mei kon dragen.

Om extra bekendheid te geven aan het event en vrijwilligers voor dit event te krijgen, hebben we besloten Google AdWords campagnes in te zetten. Voor bekendheid en het pushen van het event is Display advertising het ultieme middel. Om vervolgens ook het bezoek af te vangen wat op relevante zoektermen zoekt, is tevens gekozen voor de inzet van search campagnes.

Resultaten

We hebben een visueel aantrekkelijke website neer kunnen zetten, die goed inspeelt op het actiegerichte karakter van het event. Na oplevering zijn we nauw betrokken geweest bij de verdere optimalisatie van de site, technisch en adviserend.

Mede door de inzet van onze Google AdWords campagnes is het verkeer naar de website enorm gegroeid en zijn we tevens in staat geweest om het event bekendheid te geven en vrijwilligers te werven. Mede door een intensieve samenwerking en communicatie, is dit resultaat neergezet!

Ja, dit wil ik ook!