Wij zijn trots op
Directplant

Directplant

Goede e-mail marketing is persoonlijke e-mail marketing. Dat is tegenwoordig in verregaande mate automatisch in te regelen. Toch zijn er opvallend veel bedrijven die qua e-mail nog met hagel schieten. Doodzonde, want slim gepersonaliseerde e-mailmarketing leidt tot een conversieboost van epische proporties. In deze case geven we een kijkje in de keuken hoe wij e-mail automation inzetten voor Directplant.

Resultaten!

   

Dat wil ik ook ›

 

Responsive e-mail template

Directplant mailde nog zónder responsive e-mail template. En aangezien e-mails tegenwoordig voor meer dan 50% op een mobile device worden gelezen, was de eerste logische stap om de e-mail templates om te toveren tot responsive templates. Daarnaast ontbrak het aan een heldere strategie. Er werd met enige regelmaat gemaild, maar daar was dan ook alles mee gezegd. De ‘oude strategie’ liet zich eigenlijk samenvatten als one mail fits all strategie. Tijd voor verandering!

Wat zegt de klant?

Invest online is een fijn bedrijf om mee samen te werken! Ze denken graag mee en komen zelf met nieuwe, interessante ideeën! Het is een professioneel bedrijf met veel kennis. 2017 staat in het teken van meer en betere e-mail campagnes, zodat we het conversiepercentage én ons servicelevel via het kanaal e-mail kunnen verbeteren.

Emanuel Hommes – Directplant.nl

Remarketing via e-mail

In Google AdWords en Facebook is remarketing een gevestigd begrip. Al jaren is het een bekende strategie om bezoekers die op jouw website zijn geweest, terug te halen naar je website. Maar dat kan binnen e-mail marketing ook! Voor Directplant hebben we een volledig geautomatiseerde verlaten winkelwagen campagne ingericht voor mensen die de winkelwagen verlaten, zonder deze te hebben afgerekend.

In deze zogeheten abandoned shopping-cart campagne zitten wel een aantal kanttekeningen. We kunnen een bezoeker pas mailen als we herkennen dat het winkelmandje is achtergelaten zonder deze af te rekenen. 2 uur na het verlaten van de winkelwagen versturen wij een mail. Met behulp van de shopping-data in Copernica, zijn we in staat de desbetreffende producten in de mail te tonen.

Reviews uitvragen

Product reviews zijn ontzettend belangrijk. Omdat consumenten tegenwoordig alles kunnen vergelijken, kunnen onafhankelijke product reviews andere klanten overtuigen. Bovendien sluit dit perfect aan bij de klantgerichtheid van Directplant.

Vanuit Directplant was er de wens om reviews op productniveau te verzamelen. Daarom hebben we gekeken hoe, wanneer en met welke content wij de klanten na hun aankoop konden benaderen. Dit klinkt vrij eenvoudig, maar bij planten en bomen heb je te maken met groeiseizoenen. Dit betekent dat bij het moment van uitvragen de planten of bomen minimaal 1 groeiseizoen in de tuin moeten hebben gestaan. Echter sla je in de winter logischerwijs weer een groeiseizoen over.

Omdat consumenten tegenwoordig alles kunnen vergelijken, kunnen onafhankelijke product reviews andere klanten overtuigen.

Uiteindelijk hebben we bepaald dat klanten die een order hebben geplaatst van november t/m juni na 5 maanden worden benaderd en klanten die in juli t/m oktober hebben besteld pas na 9 maanden. Als je dit uittekent zul je zien dat je dan overlap krijgt bij enkele maanden.

Planning review-cyclus

 

Persoonlijke korting

Omdat product reviews voor Directplant zeer belangrijk zijn is het van groot belang dat mensen uiteindelijk wel een review achterlaten. Ten eerste maken we het de klant zo makkelijk mogelijk door een overzichtelijk gestructureerde mail te sturen met daarin de gekochte planten en/of bomen. Om het achterlaten van een review te stimuleren ontvangt men ook nog een persoonlijke kortingscode die wordt geactiveerd ná het invullen van een review.

Met een openratio van ruim boven de 50% en een CTO van 30% mogen we spreken van een succesvolle campagne. En het mooie is dat deze campagne automatisch en dynamisch naar de juiste klanten worden gestuurd.

Verzorgtips

Snoeien doet groeien. Maar niet alle bomen en planten hoeft u te snoeien of snoeit u op hetzelfde moment en op dezelfde manier. Daarom is een persoonlijke aanpak essentieel.

Door deze unieke aanpak ontvang je dus op het juiste moment een op maat gemaakte e-mail die relevant is voor jouw planten of bomen.

Daarom hebben we eerst geïnventariseerd hoe we het aanbod konden onderverdelen in categorieën zoals deze ook in Copernica zijn te achterhalen. Dit zijn er zo’n 35. Door deze 35 categorieën aan de snoeiperiode te koppelen heb je dus 35 unieke campagnes die jaarlijks herhaald kunnen worden. Immers; rozen snoei je in maart. Het maakt dan niet uit wanneer je ze gekocht hebt. En dat geldt eigenlijk voor het meeste onderhoud.

Door deze unieke aanpak ontvang je dus op het juiste moment een op maat gemaakte e-mail die relevant is voor jouw planten of bomen. In de mail zelf verwijzen we naar een pagina die precies uitlegt hoe en wanneer je de desbetreffende plant of boom moet snoeien.

Resultaten

Eind 2016 zijn we gestart met het inrichten van additionele e-mail campagnes die moesten bijdragen aan zowel een professionelere e-mail marketing strategie binnen de care fase (uit het See – Think – Do – Care model van Google). Daarmee sluiten deze e-mail campagnes perfect aan bij de visie van Directplant:

  • Relevante e-mails
  • Omzet uit e-mail binnen een jaar verdubbeld
  • Traffic uit e-mail verdrievoudigd
  • Ruim 35 unieke verzorgingtips mailings
  • Aantal beoordelingen gestegen met 275%
Ook betere resultaten?

Ben je benieuwd of er ook voor jou betere resultaten te behalen zijn binnen jouw e-mail marketing traject? Laten we eens brainstormen wat er beter of anders zou kunnen binnen jouw e-mail campagnes.

Stuur ons een berichtje ›