Tips & facts voor
Black Friday & Cyber Monday

Black Friday & Cyber Monday

Op vrijdag 25 november en maandag 28 november is het weer zover. Black Friday en Cyber Monday. Dit zijn Amerikaanse tradities die zijn ontstaan om het begin van de feestdagen in te wijden. Op deze dagen geven Amerikaanse winkels zowel online als offline uitzonderlijke kortingen en spectaculaire acties. Dit concept is inmiddels overgewaaid naar Nederland en kan een interessante trend zijn om op in te spelen. Er zijn al veel grote en kleine merken in Nederland die deze dagen inzetten om de sinterklaas- en kerstinkopen een boost te geven.

Wat houdt Black Friday en Cyber Monday precies in?

Black Friday wordt de dag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving gehouden. Op deze zwarte vrijdag worden hoge kortingen gegeven. Consumenten beginnen vanaf deze dag namelijk massaal met hun Kerst- en Sinterklaasinkopen. Cyber Monday wordt gehouden op de maandag na Black Friday. Op deze dag ligt de focus van de acties uitsluitend op de webshops. Producten worden op Cyber Monday vaak nog verder afgeprijsd. Ook al is dit een échte Amerikaanse traditie, in Nederland wordt dit steeds populairder en spelen meer (web)winkels hier op in. Sterker nog; er zijn een hoop (ja, ook Nederlandse) consumenten die wachten op deze dagen met het doen van aankopen. Dit blijkt onder andere uit de trends voor zoekgedrag van Google, zie hiervoor de onderstaande afbeelding.


Screenshot Google trends zoekterm “Black friday”

Maak hier gebruik van!

Steeds meer Nederlanders raken bekend met deze twee dagen en zullen dus specifiek op zoek gaan naar (web)winkels die op deze dagen kortingen geven. De populariteit valt te danken aan het feit dat vanaf deze periode consumenten hun inkopen gaan doen voor de feestdagen, denk aan Sinterklaas en Kerstmis. Omdat de maand december voor veel consumenten een peperdure maand is, zitten veel consumenten met smart te wachten op kortingen! Maak hier als retailer dus gebruik van om op dit succes mee te liften en extra omzet te behalen.

Black Friday of Cyber Monday?

Het succes ligt niet specifiek op Black Friday of Cyber Monday. Je kunt er zelfs aan denken om er een soort actie weekend van te maken. Denk hierbij aan 24-uurs kortingen of een korting die het hele weekend geldig is. Cyber Monday is minder bekend in Nederland. Maar omdat Cyber Monday op webshops gefocust is, zie je dat deze dag groter is dan Black Friday. Vooral zo kort voor Sinterklaas zullen veel mensen gebruik maken van het gemak van online shoppen. Dit is namelijk gemakkelijk en snel. Hierdoor is Cyber Monday extra interessant om gebruik van te maken als webshop.

Speciale acties

Je kunt deze dagen gebruiken om acties zelf in te richten naar jouw wensen. Je kunt gebruik maken van algemene kortingsacties of juist op specifieke producten. Heb je al een actie lopen voor de feestdagen? Dan is dit de ideale mogelijkheid om deze acties nog iets extremer in te zetten. Wil je geen directe kortingen geven, maar toch profiteren op de bekendheid van deze dagen? Denk dan bijvoorbeeld aan het aanbieden van (tijdelijk) gratis verzenden, het meesturen van een (klein) cadeautje of het geven van een korting op een eerstvolgende aankoop.

Tip: wist je dat consumenten heel gevoelig zijn voor schaarste? Acties als ‘alleen vandaag geldig’ geeft mensen een tijdsdruk om te beslissen. Met de feestdagen in het vooruitzicht en kortingen die direct invloed hebben op de portemonnee, kan dit net het extra zetje geven om een product aan te schaffen.

Black Friday en Cyber Monday

Promotie van Black Friday en Cyber Monday

Hoe zorg je ervoor dat je tussen alle andere aanbieders opvalt met jouw acties? Wij hebben een aantal praktische voorbeelden voor je uitgewerkt.

E-mailmarketing

E-mail is een effectieve manier om al jouw klanten op de hoogte te brengen dat jij mee doet aan Black Friday en Cyber Monday. Deze dag staat in het teken van kortingen en dit kun jij via een actiematige nieuwsbrief snel aan jouw klanten onder de aandacht brengen. Bekijk hier een sterk voorbeeld van een Black Friday e-mail template.

Tip: met een basic zwarte afbeelding en rode banner kun je snel duidelijk maken in de e-mail dat het over Black Friday acties gaat.

Houd in ieder geval rekening met de volgende tips:

+ Maak een plan wat jou onderscheid van de rest. Honderden, duizenden andere concurrenten laten ook van zich horen. Wat onderscheid jou van de rest?
Schrijf een tiental verschillende onderwerpregels (en wellicht afzendnamen) alvast uit voordat je start met de campagnes
+ Optimaliseer je e-mail template én landingspagina voor mobiele ontvangers
+ Bepaal je optimale verzendtijdstip. Kijk naar je historische data of vraag ons om eens mee te kijken
+ Stuur je mailcampagnes naar een actieve lijst en filter je inactieve leden dus uit je lijst
+ Maak gebruik van gifjes

Social media kanalen

Kondig jouw kortingen en acties ook aan op jouw social media kanalen. Via deze kanalen kun je een groot bereik creëren en zorgen voor traffic naar jouw website. Zorg voor aansprekende, creatieve banners waar duidelijk op te zien is dat jij deze dagen kortingen geeft. Begin nu al met een aankondiging van de kortingen en maak een planning voor berichten tot en tijdens de bewuste dagen. Op die manier benut je de kanalen optimaal en is de kans groter dat ze jouw webshop bezoeken op Black Friday en Cyber Monday.

Kondig nu al aan dat jij straks ook mooie acties en kortingen hebt en maak gebruik van retargeting
Geef een unieke korting voor het social kanaal, een cadeautje of toegang tot pre-sale
Zorg voor een goede balans tussen tekst en afbeelding
Zorg dat je opvalt, je zult niet de enige zijn
Monitor je kanalen en zorg dat je snel op vragen van potentiële klanten kunt inspelen
Creëer een koopgids en deel deze op alle social kanalen

Je eigen webshop

Binnen 10 seconden beslist een consument of hij/zij op een website blijft of wegklikt. Het is dan ook cruciaal om binnen dit tijdsbestek aandacht te trekken en te zorgen dat deze consument blijft. Zorg er dus voor dat het meteen duidelijk is dat je mee doet aan Black Friday en Cyber Monday en wat jouw acties zo speciaal maakt. Doe dit door middel van duidelijke banners, die in lijn liggen qua styling met de uitingen op al je andere kanalen (e-mail, social, AdWords, etc.)

Maak gebruik van een countdown timer
Maak landingspagina’s die aansluiten op je andere marketinguitingen
Optimaliseer voor mobiel!

Tip: maak thema pagina’s aan voor bijvoorbeeld ‘cadeaus tot €10’, ‘cadeaus vanaf €25’, ‘Black Friday sale’, etc.

Genereer meer verkopen met AdWords

Als je van plan bent om een speciale korting aan te bieden is het belangrijk om deze zowel in de ad tekst als op de landingspagina terug te laten komen. Zo kun je bijvoorbeeld ad groups creëren die alleen gericht zijn op Black Friday en Cyber Monday met advertenties die relevant zijn tot de keywords die je wil target.

Verhoog je budget
Verander niet alleen je ad tekst, maar ook de landingspagina
Maak slim gebruik van alle brede remarketing mogelijkheden om de acties nog beter onder de aandacht te brengen.
Verhoog biedingen binnen Google Shopping voor de producten die gepromoot worden

Brainstormen over jouw mogelijkheden?

Wil je weten wat voor mogelijkheden deze nieuwe features voor jou kunnen betekenen of heb je hulp nodig bij het opzetten van bepaalde marketingacties? Laat het ons weten, dan lopen we er samen eens doorheen!

Stuur ons een mailtje!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.