Bezoekers verleiden
tot een conversie

Bezoekers verleiden tot een conversie

Alleen bezoekers op je website is niet genoeg. Je wilt dat de bezoeker iets gaan doen, in de meeste gevallen is dit een conversie. Een conversie kan weer allerlei verschillende dingen zijn. Denk aan een aankoop vanuit een webshop, aanvraag van een brochure of een aanmelding voor een cursus. Eigenlijk alles wat voor een website daadwerkelijke tot verkoop of het verkrijgen van de n.a.w.-gegevens t.b.v. leadgeneratie leidt.

Met het instellen van doelen in Google Analytics is het meten van verschillende conversies tegenwoordig een stuk makkelijker. Maar hoe zet je de bezoeker nou aan tot het doen van een aankoop of een offerteaanvraag? Een onderzoek naar hoe de bezoekers zich gedragen op je website kan hier aan bijdragen. Ook het inleven in je doelgroep kan je daarbij helpen.
Een ander hulpmiddel om je website zo goed mogelijk in te richten, zodat je de bezoeker verleidt tot een conversie kunnen de zes overtuigingsprincipes van Robert Cialdini zijn.  In dit blogbericht zullen we deze overtuigingsprincipes benoemen.

Schaarste & Tijd

Iets dat niet vrij verkrijgbaar is, wordt automatisch interessanter

Wanneer er druk op de ketel staat zijn veel mensen geneigd veel sneller beslissingen te nemen. Als er bij een aanbieding op=op staat zijn er veel meer mensen die toch nog even snel het product aanschaffen.  Ook het schaarsteprincipe speelt hier een belangrijke rol in. Veel mensen zullen denken ‘Als het zo hard verkoopt, moet het wel goed zijn!’ Zo werkt het ook bij websites. Ze bij je producten in de webshop bijvoorbeeld ‘Nog maar 3 op voorraad’, zo  geef je de bezoeker een stimulans om het product snel te kopen.

schaarste en tijd
Voorbeeld van schaarste en tijd op groupon.nl

Sociale wenselijk en bewijskracht

Als duizenden mensen zoals ik iets leuk vinden, dan moet ik het ook wel leuk vinden

Een beslissing nemen is altijd lastig. Iedereen heeft het liefst een duwtje in de rug nodig. Als het meezit  ook een duwtje in de goede richting zodat er een goede keus gemaakt kan worden. Het oerinstinct van mensen is dan vaak, wat doen andere mensen? Wanneer verschillende mensen naar een trein rennen, zie je vaak andere mensen hun looppas ook versnellen.
Zo is het op websites ook. Zodra blijkt dat andere mensen baat hebben bij een beslissing, zijn we geneigd daarin mee te gaan. Daarom zie je ook steeds vaker de klant reviews op websites.

Sociale wenselijk en bewijskracht
Voorbeeld sociale wenselijk en bewijskracht van Booking.com

Wederkerigheid

Ik doe iets voor jou, dan doe jij iets voor mij

De neiging van mensen om anderen personen aardiger te vinden als ze jou ook aardig vinden is een veelvoorkomend iets. Zo is het ook in de online wereld. Bezoekers zullen sneller iets voor je doen wanneer jij eerst iets voor hun hebt gedaan. Geef bijvoorbeeld eerst iets gratis weg bijvoorbeeld een sample. Of een 30 dagen gratis trial.

Wederkerigheid
Voorbeeld Wederkerigheid van Spotify

Sympathie

Mensen die aardig worden gevonden, krijgen meer voor elkaar

Mensen kopen eerder een product bij iemand die ze sympathiek vinden. Je bent eerder geneigd in te gaan op een verzoek van iemand die op je lijkt. Daar is het principe van sympathie op gebaseerd: zorg dat de doelgroep je leuk vindt. Online is sympathie kweken soms nog wel eens lastig. Je kan je bezoekers niet aankijken. Zorg er dus voor dat de uitstraling van je website sympathie uitstraalt. Denk mee met de klanten, doe geen beloftes die je niet kan nakomen, spiegel jezelf aan je gebruikers door dezelfde taal te spreken en houdt het persoonlijk.

Sympathie
Voorbeeld van Sympathie op Bol.com

Autoriteit

Als een expert het zegt, dan zal het wel zo zijn

Mensen met autoriteit hebben altijd gelijk. We zijn sneller geneigd experts te geloven dan leken. Het principe van autoriteit overtuigt mensen om te kopen en zelfs méér te betalen voor bepaalde producten. In reclames zien we daarom vaak een man in een witte jas dingen aanprijzen. Alsof hij de expert is. Zoals “wij van wc eend adviseren wc eend“. Het beroemde Milgram experiment laat duidelijk zien hoe ver dit kan gaan.
Maar hoe pas je dit nu online toe? Probeer op de website dus ook autoriteit uit te stralen door je kennis of bekende gezichten die deze autoriteit uit kunnen stralen. Niets is zo sterk als een aanbeveling van een ‘BN’er’ of een goeroe uit je vakgebied.

Autoriteit
Voorbeeld van autoriteit

Commitment en consistentie

Wie A. Zegt, moet ook B. Zeggen. Kleine stapjes die leiden naar je doel

Mensen willen graag consistente beslissingen maken. Als ze dit niet doen ervaren ze een onprettig gevoel. Wanneer iemand eenmaal heeft verteld dat hij iets wil overwegen of ergens achter staat, dan zal hij zich daar in de toekomst aan proberen te houden. Dit is de reden waarom verkopers mensen graag een toezegging willen laten doen. Of bijvoorbeeld een gratis testrit willen laten doen in die nieuwe auto waar je in geïnteresseerd bent.
Er zijn dus vele manieren om je bezoeker online te verleiden tot een conversie. Wil je weten hoe jij je bezoekers online kan verleiden? Neem dan contact met ons op!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.