Betaald adverteren in Google
wat is er veranderd en wat nu te doen?

Betaald adverteren in Google: wat is er veranderd en wat nu te doen?

Op 18 februari is Google gestart met het uitrollen van een andere advertentie-indeling. De vertrouwde advertenties aan de rechterzijde zijn komen te vervallen. Maar er is ook een extra plek bij gekomen boven de organische resultaten. In plaats van de gebruikelijke drie advertenties heeft Google besloten om daar vanaf nu maximaal vier advertenties te tonen! Onderaan de organische resultaten staan nu maximaal drie advertenties. De ruimte die nu vrij komt aan de rechterkant gaat Google uiteraard niet onbenut laten. Google Shopping stond daar natuurlijk al, maar nu lijkt er een nog grotere rol voor deze dienst te zijn weggelegd. Google zal de ruimte ook gaan gebruiken voor de Knowledge Graph en haar eigen vergelijkingsdiensten voor hypotheken, autoverzekeringen etc. De gevolgen van deze veranderingen zetten wij op een rijtje.

oud en nieuw advertenties
Voor en na

Gevolgen

Het streven van Google is altijd de consument de beste ervaring te bieden. Google heeft zelf aangegeven dat de advertenties aan de rechterkant zijn weggehaald voor een betere gebruikerservaring en het beter aansluiten bij de mobiele weergave. Daar is namelijk geen ruimte voor een extra kolom. Het aantal zoekopdrachten via mobiel is de desktop al voorbij gestreefd. Google wil de weergave tussen alle apparaten gelijk trekken en neemt daarom mobiel als uitgangspunt.

Google zag ook dat er relatief weinig op de advertenties in de rechterkolom werd geklikt. Door het wegvallen van deze advertenties zal de doorklik ratio (Clickthrough-rate oftewel CTR) op de bovenste positie gaan stijgen. Die bereken je door het aantal klikken te delen door het aantal bezoekers van een webpagina. Bij de nieuwe vierde positie zal je CTR nog goed blijven of misschien beter worden. Maar de advertenties aan de zijkant, zijn nu naar beneden geplaatst, waar een lagere CTR van toepassing is. Zoals in onderstaand diagram te zien is, haalde de advertenties aan rechterzijde en de onderkant samen maar 15% van de betaalde clicks binnen. Dit zal nog lager worden nu alleen de onderste advertenties nog overblijven.

Desktop Paid Clicks
Bron

Google zou Google niet als het ook een aanpassing is die de omzet van Google laat groeien. Er is nu meer concurrentie voor de topposities en het bereik is lager doordat er in totaal minder zoekresultaten worden getoond. De verwachting is dat dit tot hogere klikprijzen en dalende (zichtbare) vertoningen leidt. De eerste cijfers laten nog weinig van deze stijging zien. Voor posities lager dan 4 zal waarschijnlijk nu meer geboden moeten worden of de kwaliteit van de advertenties moet worden verbeterd. De strijd om de top 4 zal toenemen. Ons advies is om de gemiddelde kosten per klik (cost per click oftewel CPC), posities en de kwaliteit van het verkeer in de gaten te gaan houden. Houd er rekening mee dat positie 4 nu anders geïnterpreteerd moet worden in de AdWords statistieken. Het is immers niet meer de advertentie aan de rechterkant, maar een toppositie.

Deze veranderingen brengen echter ook een aantal voordelen met zich mee! Doordat de betaalde resultaten nu mooi overlopen in de organische resultaten zien deze er een stuk natuurlijker uit. Bovendien gaan extensies vaker en prominenter getoond worden. Voorheen werd dit alleen bij de advertenties die op de topposities stonden gedaan. Dit heeft een positieve invloed op de CTR waardoor Google jouw advertenties beter zal beoordelen.

Google Shopping

Ook lijkt het voordelig uit te pakken voor Google Shopping. De productadvertenties zijn nu veel beter zichtbaar. Voor webshops liggen hier dus grote kansen. De advertenties die rechts stonden namen veel ruimte in waardoor er vaak maar vier Product Listing Ads werden getoond. Nu deze zijn komen te vervallen springen de Shopping advertenties er veel meer uit. Er kan al voorzichtig gezegd worden dat Google Shopping een nog belangrijkere rol speelt dan voorheen. De eerste cijfers laten namelijk al een stijging in het aantal clicks zien!

SEO

Ook voor de organische resultaten gaat er het één en ander veranderen. Door de extra advertentie bovenaan de pagina worden de organische resultaten een plek naar beneden gedrukt en zijn er minder resultaten boven de vouw te zien. Bij de meest populaire resolutie (1366 bij 768 pixels) is er maar één organisch resultaat boven de vouw te zien. Hierdoor wordt het nóg belangrijker je SEO goed op orde te hebben. Immers, ook daar zal de strijd om de hoogste posities toenemen.

1 organisch resultaat

Conclusie

De veranderingen op een rijtje:

  • De AdWords advertenties aan de rechterkant in Google zijn weggehaald
  • Boven de organische resultaten staan nu maximaal vier advertenties, in plaats van drie
  • Onder de organische resultaten staan nu maximaal drie advertenties
  • In totaal zullen er dus maximaal 7 advertenties worden getoond op de 1e zoekresultatenpagina van Google.
  • De rechterkant van de pagina wordt alleen nog gebruikt voor Google Shopping, de Knowledge Graph en in bepaalde branches haar vergelijkingsdiensten.

Wat nu te doen?

  • De eerste cijfers laten nog weinig zien van een stijging in de cost per click, maar houd er toch rekening mee dat deze gaan stijgen voor de topposities.
  • Google Shopping gaat een belangrijkere rol spelen. De eerste statistieken wijzen al uit dat er na de verandering meer op Shopping wordt geklikt. Het is nu nog meer van belang om hier als webshop tussen te staan.
  • Bij de advertenties in de rechterkolom kon er nooit gebruik worden gemaakt van extensies, nu is dit bij alle advertenties mogelijk. Dit maakt het aantrekkelijker om op een advertentie te klikken, maak hier dus zeker gebruik van.
  • Het aantal klikken op de advertenties onder de organische resultaten zal drastisch dalen. Laat de data uitwijzen of het voor jou nog wel interessant is om hier te adverteren.
  • De verandering zal ook zeker invloed hebben op SEO. De komende weken zal blijken hoe groot dit effect is. Om te kijken hoe dit verloopt, bepaal dan de organische CTR en kijk hoe dit zich de komende tijd ontwikkelt.
Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie