Bespaar kosten, sluit de juiste woorden uit!

Door brede zoekwoorden te gebruiken in een AdWords account kunnen advertenties ook vertoond worden op zoekopdrachten die minder relevant zijn. Maar hoe voorkom je het adverteren op deze irrelevante woorden waardoor je verkeerd en onnodig bezoek inkoopt? Dat lees je in deze blog!

Brede zoekwoorden

Een zoekwoord in een Ad Group kan op vier verschillende manieren ingesteld worden, namelijk: breed, breed met een +je (modifier), woordgroep of exact. De instelling van het zoekwoord bepaalt  hoezeer de zoekopdracht overeen moet komen met het ingestelde zoekwoord. Zo zal een breed ingesteld zoekwoord bij meerdere zoekopdrachten getoond worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld meervoudsvormen, verkeerde spelling en synoniemen. Ook zal je advertentie vertoond worden wanneer je zoekwoord zich in de zoekopdracht bevindt die uit meerdere woorden bestaat. Het instellen van een exact zoekwoord heeft juist het tegenovergestelde effect, je advertentie zal alleen vertoond worden bij een zoekopdracht die precies overeenkomt met het ingestelde zoekwoord. De overige twee zoekwoord instellingen zitten tussen breed en exact in. Hoe de vier verschillende instellingen werken zie je in het onderstaande voorbeeld.

Voorbeeld van zoekwoordinstellingen

Zoekwoorddetails

Stel je hebt één  of meerdere zoekwoorden ingesteld als breed, breed met +je of zinsdeel, je weet nu dat je advertentie vertoond wordt op andere zoekopdrachten dan de ingestelde zoekwoorden, hoe kom je er nu achter op welke zoekopdrachten je advertenties vertoond zijn? Dat is mogelijk door de optie “zoekwoorddetails” te gebruiken. Je vindt deze optie in het tabblad “zoekwoorden”, zie onderstaande afbeelding.

Zoekwoorddetails

Met het openen van de zoekwoorddetails krijg je een overzicht van de zoekopdrachten waarbij je advertentie vertoond is. Dit overzicht geeft je inzicht in of het instellen van brede zoekwoorden ook relevant en interessant verkeer oplevert. Door het openen van de details op Ad Group niveau zal het makkelijker zijn om te bepalen of een zoekopdracht relevant is aan de zoekwoorden in deze Ad Group.

Naast het verkrijgen van een overzicht van alle zoekopdrachten is het ook mogelijk om de zoekopdrachten per ingesteld zoekwoord te zien. Dat is mogelijk door een ingesteld zoekwoord te selecteren, te klikken op “zoekwoorddetails” en “geselecteerd”. Er verschijnt nu een overzicht van de zoekopdrachten welke gegenereerd zijn door dit zoekwoord.

Ik zie irrelevante woorden, wat nu?

Door de optie “zoekwoorddetails” heb je misschien inzicht gekregen dat niet alle zoekopdrachten relevant zijn voor jouw bedrijf of niet passen bij de advertentie in de Ad Group. Deze irrelevante zoekwoorden zorgen vaak voor een lage CTR en
voor het inkopen van irrelevant verkeer. In deze situatie zijn er drie opties, het zoekwoord uitzetten, het zoekwoord anders instellen of de irrelevante zoekopdracht uitsluiten. Het uitsluiten van een zoekopdracht kan door in de lijst van de “zoekwoorddetails” het zoekwoord te selecteren om vervolgens te klikken op de optie “toevoegen als uitsluitingszoekwoord”. Daarna wordt de keuze gegeven of de zoekopdrachten uitgesloten moeten worden op Ad Group niveau of Campagne niveau. Het uitsluiten op Ad Group niveau kan verstandig zijn als het zoekwoord irrelevant is aan de Ad Group of op Campagne niveau als het woord irrelevant is voor de gehele campagne. Het uitsluiten van meerdere zoekopdrachten kan tegelijk door meerdere zoekopdrachten te selecteren. De woorden die uitgesloten zijn, zijn terug te vinden in het tabblad “zoekwoorden” en staan onder de ingestelde zoekwoorden.

Lijst met uitsluitingzoekwoorden

Bij het bekijken van de zoekwoorddetails kan het zijn dat je achter zoekopdrachten gekomen bent die uitgesloten moeten worden in het gehele account. Nu kan je dit doen door in elke campagne het betreffende zoekwoord uit te sluiten. Maar bij een groot aantal campagnes en meerdere woorden kan dit een tijdrovend klusje worden. In deze situatie is het handig om te gaan werken met woordenlijsten.

Het aanmaken van een lijst is mogelijk in de “Gedeelde bibliotheek” onder de optie “Uitsluitingszoekwoorden voor campagne”. Door te klikken op “nieuwe lijst met uitsluitingszoekwoorden” verschijnt het invulvak voor de zoekwoorden die uitgesloten moeten worden. Bij het uitsluiten van zoekwoorden is het ook mogelijk om de verschillende zoekwoordinstellingen te gebruiken. Dit is mogelijk door het zoekwoord in te sluiten met de tekens [ en ], op deze manier is het zoekwoord exact uitgesloten. Door het zoekwoord in te sluiten met “ en “ zal het woord als zinsdeel uitgesloten worden. Zonder het gebruik van de tekens zal het zoekwoord breed uitgesloten worden. Na het opslaan van de woordenlijst  is het mogelijk om de lijst te koppelen aan de verschillende campagnes.

Lijst uitsluitingszoekwoorden

Op voorhand uitsluiten

Doordat voorkomen beter is dan genezen is het verstandig om bij het instellen van campagnes goed na te denken over mogelijke zoekopdrachten die irrelevant kunnen zijn aan de zoekwoorden. Dit zijn bijvoorbeeld merken of productseries die je niet verkoopt in je webshop. Maar denk ook aan de algemenere woorden als tweedehands, gratis, Marktplaats of je concurrenten. Bij het uitsluiten van de bovenstaande voorbeelden is het verstandig om verschillende lijsten aan te maken, bijvoorbeeld algemeen voor woorden als gratis en een merkenlijst voor de uit te sluiten merken.

Voor het opdoen van irrelevante zoekwoorden kan altijd gebruik gemaakt worden van de keyword tool. Deze geeft namelijk suggesties van woorden die Google relevant vindt aan de ingevulde zoekwoorden.

Door goed te monitoren op welke zoekopdrachten je advertenties vertoond worden, kunnen irrelevante zoekopdrachten uitgesloten worden. Zo voorkom je het inkopen van verkeerde bezoekers en bespaar je kosten. Mocht je nog vragen hebben over het uitsluiten van zoekwoorden of andere AdWords vragen, dan horen wij dit graag!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.