Bereik met Customer Match je meest waardevolle klanten.

De opkomst van het mobiele webverkeer heeft voor de digitale wereld drastische gevolgen voor zowel consumenten als de gevestigde merken. De consument verwacht altijd en overal te worden geholpen op basis van de zoekopdracht die op dat moment wordt ingevoerd. Relevantie speelt hierin altijd de meest cruciale rol. Daarom hebben de bedrijven die het best in de behoefte voorzien, het meeste succes wanneer zij de consument weet te bereiken op de momenten die er voor hen het meest toe doen: wanneer ze iets willen weten, ergens naartoe willen gaan, iets willen doen of iets willen kopen.

The Facts

  • Van de leisure reizigers die smartphone-gebruikers zijn, doet 69% ideeën voor reizen op tijdens vrije momenten, zoals wanneer zij in de rij staan of staan te wachten voor de metro. Bijna de helft van deze reizigers boekt de reis via een volledig ander kanaal. 1
  • Van de smartphone-gebruikers, zoekt 91% de benodigde informatie op via de smartphone gedurende het uitvoeren van een taak. 1
  • Binnen de smartphone-gebruikers raadpleegt 82% in de winkel de telefoon, om te beslissen welk product daadwerkelijk gekocht gaat worden. 1 op de 10 koopt uiteindelijk een ander product dan op voorhand was gepland. 1
  • 69% van de online consumenten is het er mee eens dat de kwaliteit, timing en relevantie van een advertentie de perceptie ten opzichte van het desbetreffende merk beïnvloedt. 1

‘De succesvolle merken van morgen zullen degenen zijn die een strategie hebben voor begrip en het voldoen aan de behoeften van de consument in deze micro-momenten’.

Google is een bedrijf dat schermt met relevantie en dat zich richt op de zaken die mensen op het desbetreffende moment nodig hebben. Zo zijn er bijvoorbeeld binnen alleen AdWords al legio aan mogelijkheden om de consument op het juiste moment en op de juiste manier te bereiken. Met deze extra uitbreiding door middel van Customer Match valt dit nu nog beter te realiseren voor zowel grote als kleine bedrijven. Dit is ingericht om bedrijven te helpen om voorop te lopen en het verschil te maken op intentierijke momenten die er echt toe doen.

Bereik uw meest waardevolle klanten met Customer Match

Zoals eerder in dit stuk staat beschreven, geeft 69% van de online klanten aan dat de kwaliteit, timing en relevantie van de boodschap die door een merk wordt uitgedragen, van invloed is op het beeld dat ze van dat merk hebben. Google beschikt over de unieke mogelijkheid om consumenten op de meest relevante wijze aan een bedrijf te koppelen. Of ze nu zoeken op Google, promoties bekijken op Gmail of video’s bekijken op YouTube, Google kan nu de meest relevante informatie leveren op basis van wat de consument doet. Daarbij maakt het niet uit waar ze zijn, wanneer ze kijken en welk apparaat ze gebruiken.

Customer Match is een nieuw product waarmee bedrijven hoog gewaardeerde klanten kan bereiken op Google Search, YouTube en Gmail, op de momenten die er het meest toe doen. Met Customer Match kan een bedrijf een lijst met e-mailadressen uploaden, die kan worden vergeleken met een lijst van gebruikers die zijn ingelogd bij Google (dit gebeurt op een veilige manier waarbij de privacy wordt gewaarborgd). Op basis daarvan kunnen er campagnes worden opgezet en advertenties worden gemaakt die specifiek zijn gericht op de geselecteerde doelgroep.

Hoe werkt Customer Match

Stel dat een verkoper een nieuw loyaliteitsprogramma onder de aandacht van zijn klanten wil brengen met advertenties op Google Search. Dit werkt dan als volgt:

De verkoper maakt een lijst met de e-mailadressen die hij van zijn klanten heeft gekregen.De verkoper maakt een campagne van het type ‘Alleen in het Zoeknetwerk’ die is getarget op deze lijst.De klanten van de verkoper die zijn ingelogd bij hun Google-account, zien de advertenties van de verkoper wanneer ze Google Search gebruiken.

De geüploade lijst met e-mailadressen wordt alleen gebruikt om de Google-ID’s van de klanten te koppelen en om ervoor te zorgen dat ons beleid wordt nageleefd. Deze lijst wordt met niemand gedeeld. Als de ID’s zijn gekoppeld en de nalevingscontrole is voltooid, wordt deze lijst na zeven dagen verwijderd (Google, 2015).

Mogelijkheden van Customer Match

  • Doelgroep(en) targeten. Het is mogelijk om de bestaande klanten in een bepaalde periode na de aankoop te verleiden tot een herhalingsaankoop of een upsell. Daarnaast is het interessant om de consumenten die interesse hebben getoond door bijvoorbeeld een e-mailadres achter te laten, maar niet hebben geconverteerd, een specifieke aanbieding of boodschap tonen.
  • Doelgroep(en) uitsluiten. Consumenten die al hebben geconverteerd, hoeven niet opnieuw te worden getarget met de advertenties.
  • Similar audiences targeten. Op basis van de profielen van de personen achter de opgegeven e-mailadressen maakt Google lijsten aan met personen die dezelfde of vergelijkbare kenmerken vertonen in vergelijking met de ingevoerde lijst. Op deze manier kan het bereik effectief worden uitgebreid.

De mogelijkheden binnen de Customer Match functionaliteit is een belangrijke stap met betrekking tot het verhogen van de relevantie van online advertising. Naast het kunnen sturen op bestaande  klanten, is het uitbreiden van het bereik via de Similar Audiences optie ook zeer interessant. Daarnaast is de mogelijkheid om de segmentatie op basis van klantwaarde te laten plaatsvinden is een effectief middel om bepaalde klantgroepen effectief te kunnen bereiken.

 Voordelen inzet Customer Match

  • Verbetering relevantie.
    E-mailadressen zijn over het algemeen persoonsgebonden. Bij het indienen van een e-mailadres voor het ontvangen van bijvoorbeeld de nieuwsbrief weet je zeker dat je de juiste personen target. . Dit is een andere insteek in plaats van de ‘reguliere retargeting’. Hierbij worden voornamelijk de niet converterende consumenten bereikt.
  • Sturen op klantwaarde.
    Op basis van de lijst met e-mailadressen is het makkelijker te bepalen welke waarde een klant voor het bedrijf heeft en wat voor soort klant het is. Een e-mailadres is namelijk een waardevol klantgegeven. Het is persoonsgebonden en staat gekoppeld aan het klantprofiel met de daarbij horende transactiegeschiedenis. Het is hierdoor makkelijker de klant(groepen) in kaart te brengen die voor het bedrijf de grootste waarde hebben en / of aan wie een specifieke boodschap of aanbieding getoond kan worden.
  • Combinaties met gedrag.
    Om ervoor te zorgen dat je een kwalitatieve schifting kunt maken binnen deze lijsten, kun je ervoor kiezen om het gedrag te combineren aan het e-mailadres. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gedrag m.b.t. websitebezoek. Op deze manier kun je actieve loskoppelen van de passieve klanten en dus anders targetten.
  • Lange houdbaarheid E-mailadressen.
    E-mailadressen worden door de meeste mensen niet zeer frequent gewijzigd. Dit is één van de belangrijkste redenen voor het feit dat een doelgroep op basis van e-mailadressen veel langer kan worden ingezet dan bijvoorbeeld remarketinglijsten op basis van cookies. Seizoensproducten zoals bijvoorbeeld vakanties en/of producten met een vaste lifetime kunnen hier veel baat bij hebben. Ondanks het feit dat bij de ‘reguliere retargeting’ de cookie-lengte kan worden ingesteld op 60 dagen. Zijn er mensen die frequent de cookies verwijderen, waardoor je een groot deel van de doelgroep niet meer kan bereiken. Bij het inzetten van Customer Match op basis van e-mailadressen kan dit wel en is het makkelijker om te bepalen welk profiel er bij dat desbetreffende e-mailadres hoort. Als er bijvoorbeeld vier maanden geleden een gezinswintersport is geboekt, kan dat e-mailadres later worden geretarget met specifieke advertenties voor een gezinszomervakantie.

Wat zijn voordelen voor het gebruik van Customer Match?

Er zijn enorm veel strategieën om gebruik te maken van de Customer Match functionaliteit:

  1. Ondersteunen van e-mailcampagnes: promoot producten en diensten niet alleen via e-mail, maar zet meerdere kanalen in om dit te ondersteunen.
  2. De consument die de mail niet heeft gelezen is alsnog te bereiken.
  3. Gebruikers van Trial versies overtuigen om een betalende klant te worden.
  4. Upsellen binnen het bestaande klantenbestand.
  5. Aparte boodschap voor de verschillende klantsegmenten.
  6. Heractiveren van de ‘passieve consumenten’.
  7. Meer bezoek genereren via de similar audiences mogelijkheid.

Met Customer Match laat u zich als merk zien, met de juiste boodschap, precies op het moment dat uw klant daarvoor ontvankelijk is. Alleen met Google kunt u op die manier uw trouwste klanten verrassen op de momenten die er het meest toe doen.

Customer Match wordt de komende weken uitgerold naar alle adverteerders.

Bronnen:

1 Google/Ipsos, “Consumers in the Micro-Moment,” maart 2015
2 Emerce. (oktober, 2015). Emerce.nl – Accepteer cookies

Invest Online
Frank van de Streek
Auteur: Frank van de Streek, Online Marketeer

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.