Apple Watch en de terugkeer van tekst e-mail

Vroeger, toen internet marketing nog in de kinderschoenen stond, waren e-mails nog simpel. Je typte wat tekst en dat was het. Over de jaren heen raakten steeds meer mensen en bedrijven bedreven in het creëren van leuke en vooral mooie e-mails, vol visuele verrijking. Een enorme toevoeging voor e-mailmarketing, want laten we eerlijk zijn, het oog wil ook wat.

De tekstversie van e-mails is met deze ontwikkeling steeds meer een ondergeschoven kindje geworden. De tekstversie wordt getoond als een e-mailprogramma geen html ondersteunt. Maar omdat het aantal mensen dat deze tekst leest steeds meer afgenomen is, wordt er maar weinig serieuze aandacht besteed aan het opstellen van die tekst. En waarom zou je, als het toch niet gelezen wordt?

De enige reden waarom bedrijven nog aandacht besteden aan tekstversies is (naast uit volledigheid) om geen problemen te krijgen met spamfilters. E-mails die voorzien zijn van een tekstversie worden doorgaans minder snel geblokkeerd dan e-mails die geen tekstversie bevatten. Maar de inhoud van een tekstversie maakt verder niet uit.

Here come the watches

Binnenkomende e-mail op de Apple WatchToen kwamen de smartwatches. En het klopt dat mensen ze nog niet massaal omarmen, maar toch zijn ze aan een opmars bezig. Deze maand is bijvoorbeeld de Apple Watch op de Nederlandse markt verschenen. En hoewel we nog niet weten hoe de markt van smartwatches er over een paar jaar uitziet, is het toch goed om rekening te houden met deze opkomst.

Maar wat heeft deze technologie te maken met e-mailmarketing? Wie gaat er nou een e-mail uitgebreid lezen op een klein schermpje op zijn of haar pols? Dat zullen maar weinig mensen zijn. En daar zit nu juist het grootste probleem: met een smartwatch is de stap om een e-mail te verwijderen sneller dan ooit gezet.

De kracht van e-mail zit tegenwoordig voor een belangrijk deel in html opmaak: Zorg dat je e-mail visueel aantrekkelijk is en vergroot de kans dat mensen een actie uitvoeren.

Maar deze html is niet beschikbaar op bijvoorbeeld de Apple Watch. Het e-mailprogramma valt op dat moment terug op de tekstversie van de e-mail. En dan komen we terug op het onderwerp van dit artikel: de terugkeer van de tekstversie van e-mailmarketing.

Het dilemma voor E-mailmarketeers

Een screenschot van e-mail op de Apple WatchMensen zijn visueel ingestelde wezens. Haal dit aspect weg en je verliest ook een groot deel van de aandacht. En dit is het dilemma waar e-mailmarketeers nu steeds meer mee te maken gaan krijgen. Als mensen een e-mail binnen krijgen op hun smartwatch en deze eigenlijk gelijk weggooien, ben je die groep mensen al kwijt.

Natuurlijk, het aandeel mensen met een smartwatch in je database zal niet groot zijn. Maar het gelijk verliezen van deze mensen is zonde, want wie weet zaten daar wel mensen bij voor wie je e-mail interessant was. 

Leuk bijkomend voordeel is dat Smart-watch liefhebbers vaak early adopters zijn. De doorsnee van deze groep mensen is vaak vrij goed op de hoogte van de mogelijkheden van nieuwe techniek. Mocht jouw bedrijf dus meegaan met deze verandering zul je hiermee dus gelijk ook opvallen op positieve manier.

Bijkomend nadeel is dat de meeste programma’s voor e-mailmarketing alleen het openen van een e-mail meten als de html versie geopend wordt. Als mensen de e-mail bekijken op hun smartwatch en gelijk weggooien, dan wordt er geen impressie geregistreerd, terwijl ze hem wel hebben geopend. En dit betekent dat je data vertekend raakt.

Het oordeel over het voordeel van smartwatches is nog niet geveld: veel mensen vinden het een overbodig product dat ze nooit zullen gaan aanschaffen. Aan de andere kant, dat werd vroeger ook gezegd over bijvoorbeeld de smartphone en tablet. Wat wel duidelijk is, is dat de mensen met een smartwatch makkelijker de mogelijkheid krijgen om hun e-mail te beheren en hun inbox leeg te houden. En dit heeft gevolgen voor bedrijven die e-mailmarketing inzetten.

Hoe? Wij zullen de ontwikkelingen op de voet volgen en je natuurlijk op de hoogte houden.

Invest Online
Michiel Peters
Auteur: Michiel Peters, Online Marketeer

Plaats een reactie