Apple Watch en de liefde voor tekst

Door de komst van smartwatches is de verwachting dat het belang van tekstversies van e-mails steeds meer zal toenemen. Je doelgroep krijgt immers de mogelijkheid om hun binnenkomende e-mails te monitoren en veel sneller een keuze te maken tussen bewaren en weggooien. In het artikel Apple Watch en de terugkeer van tekst e-mail is hier al op ingegaan. Vandaag behandelen we hoe je een goede tekstversie kunt opstellen.

Geef liefde aan tekst

Want hoe zorg je ervoor dat jouw e-mails niet vanaf de pols in de prullenbak geswiped worden? Zorg ervoor dat de lezers nog veel duidelijker weten waar je e-mail over gaat en wat hij of zij eraan heeft om die e-mail te lezen.

Maar wees gewaarschuwd: dit is niet makkelijk. Als een geadresseerde een e-mail binnenkrijgt op een Apple Watch, dan heeft deze onderaan de mogelijkheid om de e-mail te verwijderen. En uit eigen ervaring weet ik hoe makkelijk het is om daar naartoe te scrollen.

Beeld bij binnenkomst e-mail op Apple WatchAfzender en onderwerp

Op het moment dat de e-mail binnenkomt ziet de gebruiker twee dingen: de afzender en (een deel van) de subjectline. In een split second wordt een keuze gemaakt tussen verwijderen en doorlezen. Kiezen ze voor de eerste, dan ben je weg. Zorg er dus voor dat mensen weten wie je bent. Doet de afzender geen bel (of nog erger, een alarmbel) rinkelen, dan ben je de lezer kwijt.
Kies daarnaast voor een duidelijke, concrete en korte subjectline. De Apple Watch toont bijvoorbeeld maar 5 regels tekst met per regel rond de 13 tekens. Zorg er nog meer dan normaal voor dat deze subjectline de geadresseerde prikkelt. Emoji’s worden getoond, dus overweeg om er een mee te nemen die aansluit bij het bericht. Een zon voor zomerkorting is misschien cliché, maar geeft wel gelijk de goede vibe.

IMG_4528Het blauwe struikelblok

Heeft je e-mail de eerste filtering overleefd, dan komt het struikelblok. De Apple Watch geeft namelijk aan dat ze de html-versie van de e-mail niet kunnen tonen en dus de tekstversie laten zien. Dit gebeurt echter met een schermvullende blauwe tekst. Heb je net met moeite de aandacht van de geadresseerde; hier is de kans groot dat je die aandacht weer kwijt raakt.

Het tekstbericht

Was je subjectline sterk genoeg om het blauwe struikelblok te overwinnen, dan komen we bij de kern van dit artikel en van je e-mail: de tekstversie. De laatste kans om de lezer te overtuigen om de e-mail niet te verwijderen en wellicht zelfs de telefoon erbij te pakken.

Maar wat is nu een goede tekst? Zoals de lezer vluchtig is met het beoordelen of een e-mail mag blijven, zo moet de e-mail ook vluchtig zijn met het overtuigen van de lezer. Zorg er dus voor dat de tekst niet te lang is. Uit eigen ervaring weet ik dat e-mails met hele lappen tekst de pols vaak niet overleven.

Dixons Tekstversie deel 1Dixons Tekstversie deel 2Dixons Tekstversie deel 3
Zorg daarnaast dat de tekst overeenkomt met het onderwerp van de html-versie. Als ik bijvoorbeeld een e-mail krijg van Dixons en ze mij vertellen dat ik de html-versie niet kan zien en maar naar de homepage moet gaan, gaat mijn vinger enkel naar de verwijderknop. Beter is om in te gaan op die fantastische actie die je georganiseerd hebt en verwijs hierbij naar de html-versie van de e-mail.

Zorg ervoor dat de tekst aanzet tot actie. Benoem een kortingscode of verwijs waar meer informatie verzameld kan worden. Zorg er in ieder geval voor dat de lezer makkelijk verder kan met jouw e-mail.

Voorbeeld:
Hippe zwembroeken:Voorbeeld tekstversie e-mail deel  3Voorbeeld tekstversie e-mail deel 2Voorbeeld tekstversie e-mail deel 1
50% korting.

Kekke zomerjassen
slechts €19,95
Gebruik Kortingscode
Jas15Watch

Bekijk deze e-mail op je smartphone voor meer informatie of ga naar investonline.nl/nieuwsbrief.

Wees duidelijk en beknopt

Waar het om draait bij smartwatches is de beperkte ruimte die je hebt zo optimaal te benutten. Wees dus gericht op het zo duidelijk mogelijk overbrengen van je boodschap: zorg ervoor dat de ontvanger weet wat het hem of haar oplevert (leuke korting, gratis verzending, nieuwe producten). Maar bovenal, zorg ervoor dat je dit in zo min mogelijk tekst duidelijk maakt. De aandacht van een lezer op een smartwatch is al snel weg, dus zorg ervoor dat in jouw gedeelte zo min mogelijk kans tot afleiding zit.

Invest Online
Michiel Peters
Auteur: Michiel Peters, Online Marketeer

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.