Affiliate marketing (1/3)
waar moet ik beginnen?

Affiliate marketing: waar moet ik beginnen? (1/3)

Is affiliate marketing wel iets voor mij? Of sterker nog, wat is affiliate marketing? Vragen die mij regelmatig gesteld worden. Zelfs door partijen die al jaren online actief zijn. Waar de meeste mensen bij termen als SEO en SEA al snel een idee hebben waar het over gaat, is dit bij affiliate marketing nog niet het geval. Zonde in mijn ogen, omdat het een zeer waardevol marketing instrument kan zijn om direct vanaf het begin mee van start te gaan. Wie wil er nou niet op no-cure-no-pay basis bezoekers op zijn website?

In een driedelige serie zal ik kort uitleggen wat affiliate marketing is (deel 1), hoe je daadwerkelijk een affiliate marketing campagne opstart (deel 2) en hoe je vervolgens de campagne moet managen (deel 3). Ik schrijf geen gids die succes garandeert, zie het als de slingers; het feestje zal je er zelf om heen moeten bouwen!

Wat is affiliate marketing?

Voordat ik in dit eerste deel zal bespreken waar je precies aan moet denken voordat je een affiliate campagne opstart, zal ik kort uitleggen wat affiliate marketing precies is. Op onze pagina over affiliate marketing kun je al lezen dat het gaat om: ‘een ieder die in staat is verkeer te sturen naar uw website’. Ik hoor je al denken: waar vind ik nu die ‘ieder’ (de affiliate) die in staat is om verkeer naar mijn website te sturen. Daarvoor kan je gebruik maken van diverse affiliate netwerken. Alleen in Nederland zijn er tientallen actief en als je ook zaken doet in het buitenland zal dit aantal snel verdubbelen. In ieder geval moge duidelijk zijn dat het netwerk een belangrijk onderdeel is in de drie-eenheid: jij, het netwerk en de affiliate.

Affiliate marketing

De affiliate zal een vergoeding willen ontvangen voor het door hem aangeleverde bezoek. Het meest gebruikte model is nog steeds om te betalen per actie. Bijvoorbeeld: een aankoop, een inschrijving of een aanvraag die een doorgestuurde bezoeker bij jou heeft voltooid. Dit noemen we cost per action of ook wel cost per sale (kortweg CPA of CPS). Daarnaast bestaan er ook modellen waarbij de affiliate per unieke bezoeker een bedrag krijgt, cost per click (kortweg CPC) of betaald wordt per 1000 vertoningen van jouw banner op zijn website; cost per mille (kortweg CPM).

Affiliate marketing: iets voor mij?

Helaas laat deze vraag zich niet altijd makkelijk beantwoorden. Vanuit mijn positie zou ik moeten zeggen: ja, affiliate marketing is iets voor iedereen. Uit de praktijk blijkt echter dat het niet voor elke website succesvol is in te zetten. Maar hoe bepaal je dan of dit voor jouw website wel het geval is?

  • Vraag jezelf af of de bezoekers op jouw website een ‘actie’ kunnen voltooien die voor jou een waarde vertegenwoordigt. Denk hierbij verder dan alleen het kopen van een product in een webshop. Ook een inschrijving voor een informatiedag of een aanvraag voor een consult zijn voorbeelden van zo’n actie. Wat het moeilijker maakt is als mensen enkel telefonisch de actie kunnen voltooien. Een website waarbij je moet bellen om bijvoorbeeld een bepaald hotel te kunnen boeken leent zich niet goed, zonder al te veel technische aanpassingen, voor affiliate marketing. Kortom heb je een website waar mensen niet komen met de intentie om online een actie (aankoop, inschrijving, aanvraag) uit te gaan voeren, dan wordt het moeilijk om affiliate marketing toe te passen. Immers van welk geld ga je een affiliate belonen, als de bezoeker die hij stuurt voor jou nooit omzet op kan leveren?
  • Vraag jezelf af of je website technisch klaar is voor affiliate marketing, of dit in ieder geval gemaakt kan worden. Om te kunnen ‘meten’ of de doorgestuurde bezoeker een actie voltooid heeft wordt er een pixel op de bedankpagina plaatst. Een bedankpagina is de pagina die verschijnt aan het einde van het bestelproces of na het invullen van het contactformulier. Deze pixel geeft aan het netwerk door welke doorgestuurde bezoeker welke actie voltooid heeft. Jouw website moet dus zo aangepast kunnen worden dat deze pixel eenvoudig geïmplementeerd kan worden. Dit is een stukje techniek die vaak door de bouwer van de website uitgevoerd dient te worden. Ga dus even na of dit bij jouw website mogelijk is.
  • Vraag jezelf af of je bereid bent om voldoende tijd te investeren in de campagne. Er moet contact onderhouden worden met de affiliates. Alle geleverde ‘acties’ dienen minimaal elke maand gecontroleerd en gekeurd te worden en het allerbelangrijkste, de factuur aan het netwerk dient op tijd betaald te worden. Op die manier houd je de affiliates tevreden en hebben zij snel het geld voor de geleverde bezoekers. Het werkt dus niet als je jouw campagne lanceert en dan achterover gaat leunen om ‘slapend’ rijk te worden.
  • Vraag jezelf af of je zit te wachten op meer omzet. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar sommige website eigenaren zijn al meer dan tevreden met de omzet die de hun website genereert en hoeven niet zo nodig naar ‘the next level’. Of in bepaalde gevallen is het zelfs zo dat een website eigenaar geen extra omzet aan kan. Als je op jouw website bijvoorbeeld consults verkoopt op het gebied van dieet en voeding, maar het komende kwartaal is de agenda al vol, dan is het lastig om nog meer consults kwijt te kunnen.

Affiliate marketing: iets voor mij!

Als je alle 4 de punten positief kan beantwoorden dan kan je wel zeggen dat affiliate marketing iets voor jou is. Wat zijn vervolgens de stappen die dan nog gezet moeten worden om ook daadwerkelijk de campagne te starten?

Allereerst is het van belang om te bepalen op welke manier je een affiliate kan belonen voor zijn inspanningen. Wordt het CPA/CPS of toch CPC? En hoeveel marge is er dan beschikbaar om aan de affiliate weg te geven? Kies je voor een vast bedrag per aangekocht product of toch een variabele (procentuele) vergoeding per aankoop? Is die nieuwsbrief inschrijving je ook wat waard? En als er nou iemand een brochure aanvraagt, wil je die dan ook belonen?

Dan moet er nog bepaald worden met welk(e) netwerk(en) je in zee wilt gaan voor jouw campagne. In mijn volgende blogpost zal ik dieper in gaan op de keuze van het netwerk en het bepalen van de vergoeding die je aan de affiliate moet geven.

Top 5 affiliate netwerken nederland

De top 5 affiliate netwerken in Nederland

Invest Online
Jeroen Steunenberg
Auteur: Jeroen Steunenberg, Financieel Manager

Plaats een reactie