R.I.P. Affiliate Marketing?

Als er de afgelopen maanden veel over een onderwerp geschreven en gesproken is, is het wel de nieuwe cookiewet, oftewel artikel 11.7a van de Telecommunicatiewet. Afgelopen week laaide de discussie wederom op, toen Minister Kamp besloot in een kamerbrief bekend te maken dat onderzocht gaat worden of men anders om moet gaan met first party analytische cookies. Dat de cookiewet een onderwerp van discussie is, is wel duidelijk. Dat veel mensen niet precies weten hoe ze er mee om moeten gaan, is misschien wel het understatement van het jaar. In dit blogartikel lees je de gevolgen van de cookiewet voor Affiliate Marketing en welke mogelijke oplossingen er zijn om dit marketingkanaal toch goed te kunnen blijven gebruiken of in te gaan zetten.

Wat zijn de effecten van Cookiewet op Affiliate Marketing?

In Nederland zijn de 3 meest gebruikte vormen van tracking:

  1. Cookietracking. Hierbij wordt in een Cookie de benodigde informatie op de computer van de bezoeker opgeslagen. De cookie kent een levensduur en als er binnen die periode een aankoop door de bezoeker wordt gedaan, wordt er commissie betaald.
  2. IP/Fingerprint tracking. Hierbij wordt van de bezoeker een unieke combinatie van gegevens (IP-adres, browser kenmerken) opgeslagen. Deze gegevens worden voor een bepaalde duur opgeslagen en als er binnen die periode een aankoop door de bezoeker wordt gedaan, wordt er commissie betaald.
  3. Sessie tracking. Hierbij wordt niets opgeslagen en wordt er alleen commissie uitgekeerd als de bezoeker een aankoop doet binnen de sessie (dus zonder de browser te sluiten).

Door de cookiewet, ook als het voorstel van Minister Kamp aan de wet toegevoegd wordt, vallen trackingsmogelijkheden 1 en 2 grotendeels weg. Het is immers niet toegestaan om zonder toestemming cookies te plaatsen bij de bezoeker of om gegevens over die bezoeker op te slaan. Voor de affiliates is dit een groot probleem, want als er niet goed getracked kan worden, vindt er ook geen commissiebetaling plaats. Waarom zou een affiliate dan nog een webshop of website promoten als hij of zij er niets aan kan verdienen?

Ik hoor je al denken: dan vraagt de affiliate toch om toestemming aan de bezoekers om wel cookies te mogen plaatsen? Wij hebben dat, toen de cookiewet net van kracht was, getest en het blijkt dat maximaal 20% van de bezoekers dan akkoord geeft om cookies te mogen gebruiken (zie onze blog). Op die manier verliest de affiliate dus 80% van de inkomsten, immers slechts 20% kan wel getracked worden. Mijn verwachting is wel dat het percentage mensen dat akkoord gaat met het plaatsen van cookies verder zal toenemen naarmate de wet steeds meer bekendheid krijgt en de website bezoekers er gewend aan zullen raken.

Is sessie tracking dan geen mogelijkheid? Ook dit biedt helaas geen waterdichte oplossing, immers hoe vaak denk je een dag na voordat je een aankoop doet? Of hoe vaak sluit je de browser om later op de dag de aankoop te doen? Precies, dat gebeurt regelmatig en daarom is deze manier van tracken niet waterdicht en zal dit bijna altijd in het nadeel van de affiliate uitpakken.

Oplossingen voor de cookiewet

De affiliate netwerken in Nederland komen langzaamaan in beweging, omdat ze inzien dat zij degene zijn van wie verwacht wordt dat ze met de oplossing komen. Als de affiliate om toestemming gaat vragen, gaat maar ongeveer 20% akkoord. Er moet dus een manier komen om zonder akkoord, maar conform de cookiewet, te kunnen tracken. Wat doen de netwerken vandaag de dag met de cookiewet:

Affili.net/Cleafs

Hebben middels het blog van Affili.net en het blog van Cleafs enkel de affiliates op de hoogte gebracht dat de cookiewet er is. Daarna is het stil gebleven.

Daisycon

Zij hebben een cookietool beschikbaar voor de affiliates waarmee toestemming gevraagd kan worden of er cookies geplaatst mogen worden. Technisch moet de affiliate over enige kennis beschikken om vervolgens bij het niet geven van toestemming ook alle cookies te verwijderen en de trackinglinks om te zetten naar normale links waar on-klik geen cookie geplaatst wordt.

TradeDoubler

Communiceren op hun blog dat de cookiewet er is, maar dragen verder geen tools aan. Verwijzen in hun blogpost wel naar voorbeelden hoe je om toestemming kan vragen.

TradeTracker

Heeft een tool beschikbaar (de Cookie Directive Compliance PageTool) die heel eenvoudig door de affiliate op website te implementeren is. Deze tool regelt dat er een balkje of een pop-up op de website komt waarin om toestemming wordt gevraagd voor het plaatsen van cookies. Als er geen toestemming wordt gegeven dan worden alle tracking links automatisch omgezet naar cookieloze links.

Zanox/M4N

Heeft op het blog aangekondigd dat ze, eind 2012 of begin 2013, meerdere tools beschikbaar gaan stellen voor zowel de adverteerders als de affiliates:

–       De Publisher/Adverteerder consent check is een script dat checkt of er toestemming is verkregen om te mogen tracken.

–       Cookieless Session Tracking waarbij met parameters in de URL binnen de sessie getracked wordt.

–       Daarnaast kunnen ze ook op het moment dat de bezoeker op de link klikt vragen of hij/zij wil dat er getracked wordt: de door hen genoemde Network Gate.

Dit zijn allemaal zaken om te checken of er toestemming verleend is. Zij gaan nog een stap verder en roepen Representative Tracking in het leven. Hierbij worden de kliks zonder toestemming wel beloond. Op basis van de mensen die wel getracked willen worden, wordt de verdienste per kliks (eCPC) uitgerekend. De kliks die gemaakt zijn zonder toestemming om te tracken worden met datzelfde bedrag per klik beloond.

Is het einde echt in zicht?

Het ziet er nog niet naar uit dat het ei gelegd is en er een definitieve oplossing is. Er zijn veel mogelijkheden om de bezoekers van een website te informeren over de cookies die gebruikt worden, maar dat is slechts één deel van de wet. Men moet ook akkoord geven om getracked te kunnen worden. Uit onze test blijkt onder meer dat dit voor veel bezoekers toch een drempel is. Ik kan mij dat wel voorstellen; waarom zou ik als consument akkoord geven voor cookies op een affiliate website? Veelal hebben die websites, enkelen daargelaten, niet de uitstraling en naamsbekendheid die bijvoorbeeld grote merken als Arke, Sunweb of D-reizen wel hebben. Daar is de bezoeker waarschijnlijk veel eerder bereid om akkoord te geven op het plaatsen van cookies.

Als ik zelf via Google op onze testwebsite www.weer.net uit zou komen, zou ik eerst even goed lezen wat er met de cookies gebeurd voordat ik ze accepteer. En laat het verkeer uit Google nu juist van groot belang zijn voor de meeste affiliates. Zij zijn aanwezig op de long-tail zoekwoorden en hebben meestal geen grote percentages terugkerende of directe bezoekers, maar juist een groot percentage nieuw verkeer. Kortom de bezoeker (her)kent de website van de affiliate waarschijnlijk niet en is veel kritischer of hij wel akkoord wil geven op het plaatsen cookies.

Is er dan geen toekomst meer voor affiliate marketing? Ik ben van mening dat die er zeker is, maar er zal nog wel een en ander moeten gebeuren. Of de netwerken zullen met een goede tracking oplossing moeten komen of de wet moet worden aangepast naar de Europese richtlijnen, waarbij alleen informeren voldoende is. Dat laatste zie ik niet zo snel gebeuren, dus moeten we het van de netwerken hebben. Wie zal de strijd gaan ‘winnen’? Welk netwerk komt als eerste met een cookieloze, maar toch betrouwbare en eerlijke, manier van tracken? Zanox/M4N en TradeTracker lijken de beste papieren te hebben, maar wie weet verassen de andere netwerken ons op de valreep. De 1e stappen zijn gezet, maar er is nog wel een lange weg te gaan!

Invest Online
Jeroen Steunenberg
Auteur: Jeroen Steunenberg, Financieel Manager

Plaats een reactie