Nieuw in AdWords: Analytics data, verbeterde sitelinks en meer

Google AdWords staat nooit stil, Google voert namelijk op regelmatige basis wijzigingen door. Omdat het soms lastig kan zijn om op de hoogte te blijven van alle wijzigingen en aankondigen, lees je in deze blog de belangrijkste. Kortom, alle AdWords wijzigingen die jij moet weten handig op een rijtje.

Google Analytics data in Adwords

De data uit Google Analytics, welke zichtbaar is in Google AdWords, beperkte zich tot nu toe tot het importeren van doelen en conversies. Maar hier komt verandering in, want er komt meer data uit Analytics zichtbaar in AdWords. Zo zal het mogelijk worden om het Bouncepercentage, het aantal bezochte pagina’s (Pagina’s/bezoek) en de gemiddelde bezoekduur (in secondes) toe te voegen als kolommen in AdWords. Niet alle data uit Analytics zal dus beschikbaar worden in AdWords, maar met het importeren van de beschikbare data is het mogelijk om in AdWords meer inzicht te krijgen over de kwaliteit van het ingekochte bezoek. Het toevoegen van de Analytics data is alleen mogelijk op Campagne en Advertentie Groep niveau. Om deze statistieken op zoekwoord niveau inzichtelijk te krijgen zal je toch in Analytics moeten blijven kijken

m de Analytics data zichtbaar te maken in je AdWords Campagnes of Advertentie Groep, kan je de data invoegen als een kolom. Dit doe je door in het ‘Campagnes’ of ‘Advertentiegroepen’- tabblad via de optie ‘Kolommen’ en door vervolgens te klikken op ‘Kolommen aanpassen’. In de optie ‘Kolommen aanpassen’ klik je op ‘Google Analytics’ zodat je de kolommen kan invoegen.

Uiteraard moeten jouw Google Analytics en Google AdWords accounts aan elkaar gekoppeld zijn om de data te kunnen importeren. Google is momenteel deze optie aan het uitrollen dus het kan zijn dat nog niet alle accounts deze mogelijkheid hebben.

Aanpassing in de advertentie roulatieopties

In april voerde Google een wijziging door op het gebied van de advertentie roulatieopties. Zo zou na 30 dagen automatisch de best presterende advertentie naar voren schuiven wanneer de optie ‘Advertenties gelijkmatig rouleren’ ingesteld was in de campagne. Na veel kritiek op deze wijziging, heeft Google de 30 dagen aangepast in 90 dagen. Daarnaast was het mogelijk om door middel van het invullen van een formulier een opt-out aan te vragen. Met deze opt-out zal de functie ‘advertenties rouleren’ op de oude manier blijven werken.

Deze week kondigde Google opnieuw een aanpassing betreffende de rotatie opties aan. Zo is het nu weer mogelijk om advertenties te laten rouleren zonder dat er na een bepaalde periode een ‘winnaar’ geselecteerd wordt. De oude roulatieoptie is dus weer terug en hoeft niet meer aangevraagd te worden via het formulier. De adverteerder heeft nu vele verschillende opties om advertenties te laten rouleren. De manier van rouleren van advertenties kan ingesteld worden bij de campagne instellingen (onder het kopje ‘Geavanceerde instellingen’ en dan ‘Advertentieweergave’) en wordt alleen ingesteld op campagneniveau.

Aanpassingen aan vertoningspercentage data

Google zal begin november van dit jaar een aantal wijzigingen doorvoeren in de vertoningspercentage- data. De wijzigingen moeten zorgen voor meer inzichten en er zullen nieuwe kolommen geïntroduceerd worden. Zo zal er meer inzicht zijn in het vertoningspercentage per uur van de dag, de data zal accurater zijn. Ook zal het mogelijk zijn om het vertoningspercentage te gebruiken in een filter of in de geautomatiseerde regels. Wanneer Google de wijzigingen gaan doorvoeren is te zien in de onderstaande afbeelding.

Let op, de data die nog beschikbaar zullen zijn na de wijzigingen beperkt zich tot 1 oktober 2012. Wil je graag de data voor 1 oktober 2012 behouden, dan zal je deze data moeten downloaden/backuppen.

Verbeterde sitelinks aangekondigd

De verbeterde, ‘enhanched’, sitelinks waren al een aantal maanden geleden aangekondigd door Google, maar ze zijn sinds deze maand begonnen met het wereldwijd uitrollen hiervan. De verbeterde sitelinks kunnen het beste gezien worden als ‘extra’ advertenties binnen de bestaande advertenties, dit aangezien ze bestaan uit 2 of 3 regels. De sitelinks beperken zich dus niet meer tot 35 tekens maar hebben de vorm van een advertentie.

Google zal zelf bepalen wanneer er ‘enhanched sitelinks’ vertoond worden, er hoeft dus niets extra’s ingesteld te worden door de adverteerder, dan het instellen van sitelinks op campagne niveau. De advertentietekst die vertoont zal worden bij de sitelink zal Google matchen aan de hand van de URL, welke is ingesteld bij de sitelink. Komt de URL overeen met een URL van een bestaande advertentie, dan zal deze advertentie vertoont worden als ‘enhanced sitelink’. Wanneer er meerdere advertenties ingesteld zijn met dezelfde URL, is het nog niet bekend welke advertentie Google zal tonen.

De nieuwe sitelinks heb ik tot nu toe alleen nog gezien op een aantal branding termen, bijvoorbeeld bij Wehkamp. Zoals te zien is in de onderstaande afbeelding. Of de ‘enhanched sitelinks’ ook vertoont zullen worden op algemene termen als bijvoorbeeld ‘schoenen kopen’ etc. is nog afwachten. Daarnaast is het afwachten welke advertentiepositie in aanmerking komt voor de ‘enhanched sitelinks’. Naar alle waarschijnlijkheid zal alleen de eerste advertentiepositie in aanmerking komen.

Unieke sitelinks vereist

Hoewel het al onderdeel was van het sitelink beleid van AdWords, heeft Google vorige week toch aangekondigd het toezicht op sitelinks te verscherpen. Het beleid van Google schrijft voor dat elke sitelink naar een unieke URL en landingspagina moet linken. Tevens mag de sitelink ook niet verwijzen naar dezelfde pagina als de advertentie. Kortom de sitelinks moeten naar unieke inhoud verwijzen. Zoals beschreven heeft Google het toezicht op de sitelinks verscherpt en om dit extra onder de aandacht te brengen hebben ze afgelopen vrijdag alle AdWords account- eigenaren een mail verstuurd met de aankondiging hiervan.

Google zal niet gelijk al je sitelinks afkeuren die niet naar een unieke pagina linken, maar nieuwe sitelinks welke ingesteld worden in het account, zullen aan het sitelink beleid moeten voldoen. Ook zullen sitelinks welke gewijzigd worden, vallen onder het verscherpte toezicht. Let dus goed op bij het wijzigen of toevoegen van sitelinks. De bestaande sitelinks die niet aangepast worden, zullen binnen een aantal maanden door Google gecontroleerd worden.

Het strengere beleid zal voornamelijk voor adverteerders met een specifieke landingspagina gevolgen hebben. Zij beschikken vaak niet over meerdere pagina’s die ingesteld kunnen worden als sitelink. Daarnaast moeten ook de sitelinks aangepast worden welke enkel USP’s van het bedrijf vermelden, dit aangezien deze vaak naar dezelfde landingspagina verwijzen. Kortom: de sitelinks verdienen de komende maanden wat extra aandacht!

Tot zo ver de nieuwste AdWords wijzigingen. Lees ook eens onze eerder geschreven blogposts om op de hoogte te blijven van alles op Online Marketing gebied.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.