AdWords met de feestdagen

Sinterklaas is al ruim een week in het land, de kerstverlichting hangt in de straten en de vuurwerkfoldertjes zijn al gedrukt, kortom de feestdagen komen er aan. Aangezien cadeaus bij deze feestdagen horen, is het goed om als webshop niet alleen naar de voorraden te kijken, maar ook naar de online marketing activiteiten. In deze blogpost lees je drie tips om de december kansen met AdWords te benutten.

1.    Vergroot je bereik

Zorg dat je vindbaar bent op de juiste woorden. Het kan zijn dat er door de feestdagen andere zoekwoorden gebruikt worden, bijvoorbeeld kerstarrangement of een woordencombinatie met 1e of 2e kerstdag. Maar denk ook aan woorden als “origineel kerstcadeau” of “kerstcadeau mannen”. Met behulp van de Keyword tool van Google is het mogelijk om de juiste zoekwoorden te vinden.

Zet de zoekwoorden en advertenties in een nieuwe campagne, bijvoorbeeld “feestdagen”, zodat je goed de prestaties, kosten en opbrengsten kan bijhouden. Bedenk goed welke landingspagina je instelt. Kies bijvoorbeeld voor een pagina met een goed overzicht van de verschillende producten die verkocht worden. Wat ook interessant kan zijn, is een pagina waar gesegmenteerd kan worden op budget, bijvoorbeeld “alle cadeaus onder de €20”. Zo ziet de bezoeker gelijk producten voor zijn/haar budget.

2.    December acties

Bedenk een leuke en interessante december- sinterklaas- of kerstactie. Een actie kan zorgen voor extra aandacht voor de webshop. Denk daarbij niet alleen aan tijdelijk gratis verzending of een kortingsactie. Maar ook het verruimen van de klantenservice tijd naar bijvoorbeeld 22u is een mogelijkheid. Zo kan je de bezoeker goed helpen met de sinterklaas- of kerstinkopen. Een ander idee is het aanbieden van een speciaal kerst of oud & nieuw arrangement, die online te boeken is. Uitermate geschikt voor de horeca- en reisbranche.

Vermeld je actie in de advertentieteksten om ervoor te zorgen dat de actie goed onder de aandacht komt en verleid de zoeker om op jouw advertentie te klikken. Zorg er altijd voor dat er nieuwe advertenties toegevoegd worden en dat de huidige advertenties onderbroken worden. Op die manier zorg je ervoor dat advertentieteksten de opgebouwde geschiedenis niet verliezen en je de ‘oude” advertenties makkelijk weer aan kan zetten. Na de feestdagen gaat het gewone leven immers ook weer verder.

Benut ook de ruimte van de sitelinks, door bijvoorbeeld de populairste productcategorieën of producten te vermelden. Houd je daarbij goed aan het beleid van Google, ze kijken hier extra naar en het voorkomt afgekeurde sitelinks.

Heb je naast een online winkel ook een offline winkel? Zorg er dan voor dat de actie zowel online als offline geldt, gepromoot wordt en bekend is bij al het personeel. Dit voorkomt verwarring en teleurstelling, wat kan leiden tot het missen van verkopen.

3.    Budgetten optimaal benutten

Met het instellen van extra zoekwoorden of een stijging in de CTR, stijgen het aantal vertoningen en klikken. Daarnaast zal het zoekvolume zelf al stijgen door de feestdagen en de zoektocht naar cadeaus. Door al deze extra klikken kan het zijn dat de ingestelde campagnebudgetten niet voldoende zijn, waardoor je vertoningen en klikken mist. Houd daarom goed de verschillende campagne budgetten in de gaten. Mocht het campagne budget niet voldoende zijn, verhoog dit dan niet zomaar, kijk ook goed naar het aantal verkopen en de opbrengst. Zodat de campagne niet alleen geld kost, maar ook iets oplevert.

Een manier om te zien of het ingestelde campagnebudget voldoende is, is de kolom verloren VA voor zoeken (budget). Mocht het zijn dat campagne vertoningen mist door een beperkt budget, dan is dat af te lezen in deze kolom.

Wordt het AdWords account betaald met iDeal? Dan is het verstandig om even te checken of het ingestelde e-mailadres klopt. Mocht het accountbudget opraken ontvang je deze melding correct. Natuurlijk is het verstandig om bij iDeal betalingen regelmatig het accountbudget te bekijken, zodat je kan bijstorten voordat deze op €0 komt te staan. Dit voorkomt het stilstaan van het account en het missen van klikken.

Heb jij vragen of andere tips? Plaats deze dan in de reacties hieronder!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie