AdWords door affiliates?
Let goed op!

AdWords door affiliates? Let goed op!

Nog steeds is Affiliate Marketing een zeer krachtig marketingkanaal. Op no-cure-no-pay basis worden vele bezoekers naar jouw website geleid en dat is in deze crisis tijd natuurlijk erg prettig. Wie wil er nu niet zoveel mogelijk bezoekers en daar pas voor betalen als deze bezoekers ook een product of dienst bij jou afnemen. In hun enthousiasme vergeten veel bedrijven goed na te denken over de voorwaarden van hun campagne. Een van de zaken die dan aan bod komt is of het voor affiliates toegestaan is om AdWords te gebruiken om bezoekers naar jouw website te sturen.

Wat is SEA voor affiliates precies?

Voordat ik de valkuilen ga behandelen die er op dit gebied zijn, zal ik kort uitleggen wat ik versta onder SEA voor affiliates. Er zijn namelijk verschillende manieren om dit gedeelte van de campagne voorwaarden te interpreteren. Ik behandel hier het rechtstreeks, zonder tussenkomst van de eigen website, doorsturen van traffic via SEA naar jouw website. Dit kan gedaan worden via bijvoorbeeld Google AdWords.

Waar ik absoluut niet op doel zijn affiliates die via SEA verkeer sturen naar hun eigen website en op deze manier een toegevoegde waarde bieden aan de bezoeker. Als de bezoeker vervolgens kiest om een advertentie van jouw website aan te klikken is daar niets mis mee. De affiliate loopt immers het ‘risico’ om te willen betalen voor die bezoeker zonder van te voren te weten of die bezoeker wel op een advertentie van jou gaat klikken.

Een case: kosten per conversie 89% verlaagd

Per 1 juni 2012 nam Invest Online het  management van een de affiliate campagne over van een van onze klanten. We zijn gestart met het opschonen van de campagne door te kijken naar welke affiliates nu goed presteerde en bij welke affiliates er nog wel enige verbetering mogelijk leek. Als snel viel mijn oog op de data van de maanden april en mei 2012. Er bleken een aantal affiliates met op het oog vreemde namen als website veel sales te genereren voor deze campagne. Wat bleek? Deze affiliates adverteerden op de merknaam van onze klant en via een tracking link landde het bezoek op de website van onze klant.

Afname kliks in Google AdWords

De grafiek hierboven laat de vertoningen en de kliks zien op de advertentie, met als zoekterm de exacte merknaam van onze klant, in Google AdWords over de periode van 1 april 2012 tot en met 30 juni 2012. Zoals je kunt zien zitten er enorme pieken en dalen in deze data en dit terwijl er in deze maanden verder niets aan dit ene specifieke keyword veranderd is. Waar ligt de oorzaak dan van deze enorme fluctuaties? Juist, in affiliates die op jouw merknaam adverteren. Wat er namelijk gebeurt is dat de affiliate als bestemmingsurl in Adwords jouw website gebruikt en een hogere CPC biedt. Hierdoor wordt jouw eigen advertentie dan niet meer weergegeven.

Begin juni zijn wij begonnen met het verbeteren van de campagne voorwaarden en herstelt het enigszins richting het normale peil. Deze verbetering heeft zich doorgezet naar de maanden juni en augustus. In onderstaande tabel een vergelijking van het aantal kliks op de exacte merknaam van onze klant in Adwords in de maand april 2012 t.o.v. augustus 2012.

Augustus 2012
April 2012
Verschil
Kliks
6161
824
– 87%

Ik hoor je denken, ja, maar wat maakt dit nu precies uit? Ik betaal wat minder aan AdWords en mis geen conversies, omdat ze via die affiliate alsnog bij mij een product of dienst afnemen. Dat klopt, maar vergeet niet dat er commissie aan die affiliates betaald moet worden. Dit is natuurlijk vele malen meer dan die ene (of een paar) cent die je betaalt voor exacte branded keywords.

De kostenstijging in beeld

Er zijn 5337 kliks minder geweest in de maand april, ten opzichte van augustus, op die ene exacte zoekterm. Wat zegt dit? Of nog belangrijker wat kost dit onze klant? Het is niet eenvoudig op precies te bepalen wat het verlies van die 5337 kliks onze klant heeft gekost. Toch ga ik proberen hier een waarde aan te hangen, om je in te laten zien dat goed campagne management een must is.

Als ik de cijfers van een van de affiliates, waarvan wij nu weten dat hij alleen op merknaam gerelateerde termen inkocht, er naast leg krijgen we een aardig beeld van wat dit onze klant heeft gekost. Let wel, dit zijn cijfers van deze affiliate over de maand april. Deze affiliate kocht niet alleen in op de ene exacte zoekterm , maar ook op andere termen in combinatie met de merknaam van onze klant. Hierdoor verschilt het aantal kliks ten opzichte van die 5337. Daarnaast was deze affiliate niet de enige die deze vorm adverteren toepaste. Wel staat vast dat dit de enige manier was waarop deze affiliate traffic genereerde voor onze klant.

SEA eigen branded campagne
SEA door affiliate
Verschil
Kliks
6757
6757
CPC
0,02
0,185
Totale kosten
135,14
1250
– 89 %

Deze affiliate heeft in april dus via SEA 6757 kliks gegenereerd naar de website van onze klant. Nu zijn hier conversies uitgekomen met een totale kostenpost voor onze klant van 1250 euro. Dit heb ik afgezet tegen de prijs die normaal door onze klant per klik betaald wordt voor een klik in Google Adwords op de merknamen campagne. Dit is 2 cent. Was het voor affiliates niet toegestaan om op merknaam te adverteren dan had dit onze klant 89% bespaard op de kosten van een conversie.

Hoe voorkom ik dit?

Natuurlijk is de hamvraag hoe je dit kan voorkomen. Eigenlijk is het vrij eenvoudig: denk vooral goed na over wat u wel en wat u niet wilt toestaan voor affiliates. Overleg met het affiliate netwerk of schakel onze experts in om u te laten adviseren. Het is beter van te voren de nodige zaken heel duidelijk in de campagne voorwaarden te verwoorden dan achter te moeten concluderen dat het veel geld heeft gekost.

Vermoed je dat bij je huidige affiliate campagne een aantal affiliates deze manier van promotie toepassen, terwijl het niet is toegestaan? Wij kijken graag een keer met je mee in de statistieken om te bepalen of je vermoeden juist is.

Invest Online
Jeroen Steunenberg
Auteur: Jeroen Steunenberg, Financieel Manager

Plaats een reactie