Pinterest adverteren in Nederland

Adverteren op Pinterest beschikbaar in Nederland!

Het ging al een tijdje rond dat Pinterest bezig is met het uitrollen van adverteren voor bedrijven in Nederland. Nu is het dan toch echt zo ver, je kunt nu ook in Nederland aan de slag met het inzetten van advertenties op Pinterest! Meer dan 75% van de ideeën op Pinterest komt van bedrijven zoals dat van jou – daarom ben jij zo belangrijk voor pinners. Nu kun jij Pinterest gebruikers inspireren met jouw product/dienst door advertenties aan hen te laten zien.

Even wat Pinterest feitjes op een rij

Pinterest wordt voornamelijk ingezet als inspiratieplatform. De doelgroep van Pinterest bestaat voornamelijk uit vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Het platform leent zich ideaal voor “visual search” in de categorieën wonen, fashion, beauty, food, sport en reizen. Wist je dat 87% van de Pinterest gebruikers wereldwijd een aankoop heeft gedaan door inspiratie op Pinterest?!

In Nederland stijgt het aantal Pinterest gebruikers ieder jaar. Dagelijks gebruiken momenteel zo’n 734.000 mensen Pinterest als inspiratiebron. Dit aantal is met 25% gegroeid ten opzichte van 2018. Hoewel het platform nog niet zo veel dagelijkse gebruikers heeft als bijvoorbeeld een Facebook of Instagram, groeit Pinterest toch hard.

Pinterest gebruikers in Nederland

Pinterest gebruikers in Nederland

Dagelijkse Pinterest gebruikers in Nederland

Dagelijkse Pinterest gebruikers Nederland

Bron: Newcom en Omnicore Agency

Hoe start je met adverteren op Pinterest?

Om te starten met adverteren op Pinterest heb je eerst een bedrijfsaccount nodig. Heb je al een persoonlijk account? Upgrade deze dan naar een zakelijk account. Richt je zakelijke profiel in en claim je website en andere sociale accounts om je merk op Pinterest beter weer te geven. Met een claim ben je er zeker van dat jouw bedrijf en foto verschijnen bij iedere pin over jouw content.

Voor het adverteren op Pinterest is het verstandig om een Pinterest tag op je website te plaatsen. Hiermee kun je zien wat de mensen op je website bekijken en doen nadat ze je advertentie op Pinterest hebben gezien. Nadat je de Pinterest tag hebt geïnstalleerd kun je beginnen met het opzetten van een campagne.

Hoe zet je een advertentie op in Pinterest?

  • Bepaal het doel voor de campagne.

Ga na waar je de campagne voor inzet. Bepaal vooraf een duidelijk doel voor je en pas daar je advertentie(s), budget, looptijd en doelgroep op aan. Voorbeelden van campagnedoelstellingen: bekendheid vergroten, overwegingen beïnvloeden of omzet verhogen.

Pinterest campagne doel bepalen

  • Op wie richt je de advertentie?

Wat is de doelgroep waar je de advertentie(s) aan wil laten zien? Je kunt in Pinterest targeten op basis van interesses, leeftijd, demografie, trefwoorden en aangepaste doelgroepen zoals je websitebezoekers of je huidige klantenbestand.

Pinterest doelgroep bepalenHet targeten op trefwoorden is een unieke targeting mogelijkheid die op andere social kanalen zoals Facebook of Instagram niet mogelijk zijn.

Ad group Pinterest instellen

  • Kies het budget en looptijd van de campagne.

Bepaal een start- en/of einddatum voor je campagne. Voeg daarbij een dagbudget of maximale bieding aan toe.

Budget en looptijd Pinterest bepalen

Pinterest werkt daarnaast met minimale biedingen per advertentie soort. Hieronder een overzicht van de minimale biedingen per advertentie soort:

Pinterest biedingen per advertentie soort

CPC geldt voor kosten per klik op de ingestelde zoekwoorden wanneer er gebruik wordt gemaakt van trefwoord targeting. CPM zijn de kosten per 1000 impressies van je advertentie.

  • Wat voor een advertentie zet je in?

Er zijn binnen Pinterest verschillende mogelijkheden voor advertenties. Bedenk je goed welke advertentie het beste aansluit bij je campagne doelstelling of ga testen met meerdere soorten advertenties bij dezelfde doelgroep. De soorten advertenties die je kunt inzetten zijn:

  1. Standaard pin
  2. Gesponsorde video op standaard breedte
  3. Gesponsorde video op maximale breedte
  4. Gesponsorde carrousels
  5. Gesponsorde App pins
Standaard Pin Gesponsorde video op standaardbreedte Gesponsorde video op maximale breedteGesponsorde carrouselsGesponsorde App pins

Tips voor het maken van een goede advertentie in Pinterest

  • Gebruik een afbeelding of video die opvalt.

De meeste mensen bekijken Pinterest op hun mobiel. Gebruik dan ook verticale afbeeldingen of video’s die gelijk opvallen. We raden aan om een beeldverhouding van 2:3 (1000x1500px) te gebruiken omdat je pin anders kan worden afgekapt. Voor video’s raden ze niet langer dan 20 seconden te laten duren.

“Uit onderzoek bleek dat gesponsorde video’s 32% langer bekeken worden ten opzichte van gifs of een video met foto’s.”

 Bron: Pinterest 

  • Laat je merk/product goed naar voren komen.

Zorg dat je merk goed naar voren komt in de pin. De afbeelding of video moet gelijk duidelijk maken waarover je pin gaat. Zorg dat de content goed aansluit bij de boodschap die je wilt uitdragen en vermijd zo veel mogelijk abstracte afbeeldingen.

  • Zorg voor de juiste context.

Vul alle tekstblokken zo duidelijk mogelijk in. Gebruik hierbij volledige zinnen en maak gebruik van call to action en hashtags. Door deze informatie weet Pinterest goed waar je Pin over gaat en kunnen zij het laten zien aan de juiste doelgroep. Hashtags in Pinterest dienen als zoektermen om onderwerpen te vinden. Zorg dan ook voor goede hashtags met daarin de belangrijkste zoekwoorden voor je pin.

  • Zorg dat je logo goed zichtbaar is.

Plaats in je pin het logo van je bedrijf of merk. Vermijd daarbij de hoek rechtsonder, daar komen namelijk de product pictogrammen te staan.

  • Maak gebruik van een tekstoverlay.

In je pin kun je een tekstoverlay gebruiken om je boodschap beter over te brengen of je doelgroep aan te zetten tot actie. Houd de tekst kort en krachtig.

  • Kies voor een goede landingspagina.

Als iemand op je pin doorklikt naar de website wil je natuurlijk dat ze niet je website direct weer verlaten. Zorg voor een goede landingspagina die past bij de inhoud/ boodschap van je pin.Tips Pinterest Advertentie

Tip! Stel bij je advertentie een landingspagina in en voorzie deze van UTM tracking. Hiermee kun je in Google Analytics goed zien wat het effect van je campagne is geweest op je website bezoekers.

  • Stuur je advertenties bij op basis van prestaties

Nadat je de campagne live hebt gezet kun je de advertenties monitoren met het rapportage dashboard in Pinterest. Je kunt in dit dashboard filteren op doelgroep, tijdsperiode en nog veel meer om het succes van verschillende elementen van je campagne te vergelijken. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe vaak mensen op je advertentie klikken, hoe vaak je advertentie als pin wordt bewaard of hoeveel impressies je pin heeft.

Waarom Pinterest adverteren voor jou interessant kan zijn?

  • Wanneer je merk, producten of diensten als inspiratiebron ingezet kunnen worden.
  • Als je doelgroep in de leeftijdscategorie van 20 – 39 valt.
  • Wanneer je wilt adverteren op basis van zoekwoorden.

 

Hulp nodig bij het opstellen van je Pinterest campagne strategie?

Wij helpen je graag met het opstellen van een goede strategie wat past bij jouw bedrijfsdoelstellingen en doelgroep. Neem gerust contact met ons op!

Invest Online
Carlijn Roelofs
Auteur: Carlijn Roelofs, Online Marketeer - SEO & Social advertising specialist Als SEO Specialist houd ik mij iedere dag bezig om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van Google te komen. Samen met de klant werken aan een zo hoog mogelijke score is iedere dag weer een leuke uitdaging! Daarnaast help ik klanten met het opstellen en uitvoeren van een goede Social Media strategie. Hoe zorg je ervoor dat alle belangrijke stappen van de salesfunnel ingezet worden met social media? Ik denk graag met je mee!

Plaats een reactie

Invest Online is verkozen tot hét beste full-service internetbureau van Nederland