Adverteren op LinkedIn
met de juiste targeting opties

Adverteren op LinkedIn met de juiste targeting opties

Met LinkedIn heb je de mogelijkheid om gericht te adverteren onder de professionals die jij uitkiest! In deze blog lees je welke targeting mogelijkheden er binnen LinkedIn zijn om je doelgroep te bereiken.

Wereldwijd zijn er ruim 175 miljoen LinkedIn gebruikers. Hiervan komt 25% uit Europa en in Nederland zijn er ruim 3 miljoen LinkedIn accounts. De gebruikersintensiteit van LinkedIn in Nederland toont aan dat circa 10% LinkedIn actief gebruikt (Marketingfacts, 2012). Dit houdt in dat er dagelijks wordt ingelogd en men gebruik maakt van de mogelijkheden die LinkedIn aanbiedt.

LinkedIn is nergens ter wereld zo populair als in Nederland want in verhouding tot het aantal inwoners kent Nederland de meeste LinkedIn accounts ter wereld. Dit kan LinkedIn tot een interessant advertentiekanaal maken, zeker nu het mogelijk is om in het Nederlands te adverteren (LinkedIn, 2012)

LinkedIn kan gezien worden als hét zakelijke social media netwerk dat zich richt op professionals uit het bedrijfsleven. Dit doordat LinkedIn de gebruiker de mogelijkheid biedt om zichzelf online te presenteren.

Zoals vaker bij social media zijn de door de gebruiker ingevulde gegevens, de basis van het advertentieplatform en bieden ze verschillende opties voor adverteerders. Zo is het voor de adverteerders mogelijk om aan de hand van verschillende targeting opties een doelgroep samen te stellen. De verschillende targeting opties voor het adverteren op linkedIn zijn hieronder beschreven.

Location

Je kunt nu op continent, land en stad targeten. In Nederland zijn 13 steden en de hierbij behorende omgeving als target locatie mee te geven. Dit maakt het mogelijk om een bepaalde geografische focus mee te geven aan de campagne.

De volgende area’s zijn in Nederland te targeten:

  • Almere
  • Amsterdam
  • Apeldoorn
  • Breda
  • Eindhoven
  • Enschede
  • Groningen
  • Maastricht
  • Nijmegen
  • Rotterdam
  • Den Haag
  • Tilburg
  • Utrecht

Wanneer je als bedrijf actief bent in Amsterdam is het mogelijk je advertentie campagne te richten op de Amsterdamse professionals. Dit kan voor zowel de branding en sales van je bedrijf, als voor de werving en selectie van je personeel.

Company

Ieder bedrijf dat een LinkedIn Company Profile heeft, is in deze zoekfunctie te vinden. Ieder persoon die werkzaam is bij dit bedrijf en dit ook heeft aangegeven in zijn of haar profiel is vindbaar onder de Company naam van het bedrijf. Tevens is het mogelijk om specifieke sectoren te benaderen zoals bijvoorbeeld Finance, Media of Recreational.

 

Het targeten op ‘bedrijven’ kan bijvoorbeeld interessant zijn wanneer je goed voor ogen hebt welke bedrijven binnen je doelgroep vallen. Zeker in combinatie met de ‘Job Title’ optie kan je specifiek je doelgroep targeten.

Job Title

De mogelijkheid om op ‘Job Title’ te targeten biedt je de mogelijkheid om specifieke mensen binnen bepaalde bedrijven te targeten.. Hierbij gaat het wel om de Engelse omschrijving van de functie. Wanneer bijvoorbeeld ‘Account Managers’ jouw doelgroep is, zijn er circa 8.000 professionals die getarget kunnen worden binnen Nederland. Naast specifiek op functietitel is het ook mogelijk om op functiegroep te targeten. Bijvoorbeeld ‘Sales’ of ‘Marketing’. Wanneer je kritisch kijkt naar de focus van de campagne, is het mogelijk specifieke doelgroepen aan te spreken met je campagne.

Door de grote verscheidenheid aan functie omschrijvingen binnen het bedrijfsleven kan het targeten op specifieke titels een struikelblok vormen voor de targeting van je campagne. Verwante opties worden wel weergegeven, alleen is het lastig om te zien of je alle relevante ‘Job Titles’ gekozen hebt. Let wel op! Per campagne zijn er maximaal 100 ‘Job Titles’ mee te geven. Zorg daarom voor een duidelijke segmentatie en target, waar nodig, op functiegroep.

School

Wil je studenten van een bepaalde hogeschool of universiteit bereiken? Dan kan je met het onderdeel ‘School’ de juiste targeting opties instellen. Het is mogelijk om te segmenteren per universiteit of hogeschool. Deze optie geeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld alleen technische mensen van een universiteit aan te spreken met een campagne. Het segmenteren op technische universiteitsstudenten kan bijvoorbeeld interessant zijn wanneer je op zoek bent naar technisch personeel voor het opvullen van een vacature of stageplek.

Skills

Gebruikers van LinkedIn kunnen op hun profiel aangeven over welke ‘Skills’, oftewel vaardigheden, ze beschikken. Dit kan gaan van HTML- skills tot Online-Advertising- skills. De vaardigheden die door de gebruiker worden aangegeven, kunnen als target optie opgenomen worden in een campagne.

Dit kan interessant, maar ook misleidend zijn. ‘Skills zijn namelijk’ door de persoon zelf op te nemen op het LinkedIn profiel. Hierbij is het de vraag op welk niveau de persoon over de vaardigheden beschikt.

Group

LinkedIn bevat vele verschillende groepen die door gebruikers zijn aangemaakt.. Dit zijn groepen waar iedereen zich kan aanmelden, openbare groepen of gesloten groepen. De groepen op LinkedIn gaan vaak over één bepaald onderwerp, bijvoorbeeld Online Marketing. Waar de groep Online Marketing Nederland met meer dan 13.750 leden, een voorbeeld van is. Andere voorbeelden zijn boekhoudgroepen of de ondernemersvereniging uit een gebied of sta

Dit kan interessant zijn doordat alle professionals zich hebben samengevoegd in een Group. Hierdoor zijn specifieke groepen direct te benaderen. Wel moet hier een kanttekening gemaakt worden dat ieder persoon zich vrijblijvend aan kan melden en niet ieder LinkedIn profiel zal hierdoor aansluiten bij de beeldvorming van de adverteerder.

Gender

De optie Gender is een bekende optie en biedt de mogelijkheid om specifiek op mannen of vrouwen te targeten.
Deze optie kan interessant zijn als je specifieke producten of diensten voor mannen of vrouwen aanbiedt.

Age

Tot slot heb je de mogelijkheid om in verschillende leeftijdscategorieën te targeten. Er zijn 4 groepen te selecteren. Dit zijn 18-24, 25-34, 35-54 en 55+. Zo is het mogelijk om de focus te leggen op Young Professionals of juist op Seniors in het bedrijfsleven.

Doeltreffend advertentiekanaal of niet?

De ontwikkelingen van adverteren op LinkedIn zorgen voor steeds meer opties om je campagne goed in te richten. Maar zoals vaak bij een advertentieplatform op een social media netwerk, ben je afhankelijk van de gegevens die op het profiel worden ingevuld. Vult elke gebruiker van LinkedIn zijn/haar profiel goed in, dan heb je met de bovengenoemde targeting opties de juiste tools voor handen om je doelgroep goed te targeten

Nu het binnen LinkedIn ook mogelijk is om in het Nederlands te adverteren, zullen de advertenties waarschijnlijk beter aansluiten bij de doelgroep. Maar wanneer niet alle functies naar het Nederlands omgezet gaan worden zal het altijd de vraag blijven of de campagne op de juiste wijze ingericht is. Want Job Titles zijn vaak specifiek ontstaan binnen een bepaalde bedrijfstak en wanneer een algemene Engelse Title meegegeven wordt kan dit invloed hebben op de campagne.

Voor de branding van je bedrijf of de werving en selectie van personeel kan LinkedIn adverteren zeker interessant zijn, mits de campagne op de juiste wijze vormgegeven wordt. Heb je vragen over het effectief inrichten van je LinkedIn campagne laat het dan weten, wij helpen je graag op weg!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie