Adverteren op Instagram

Adverteren via Instagram was al mogelijk, alleen was voorheen het vereiste dat je een minimum budget inlegt van 200.000 dollar. Niet geheel ideaal. Die drempel is nu verdwenen en straks is het voor iedereen mogelijk om gebruik te maken van de advertentiemogelijkheden die Instagram biedt.

Adverteren

Adverteren op Instagram is al mogelijk in bijvoorbeeld India, Spanje en Mexico, en zal vanaf 30 september beschikbaar worden in alle landen.

Instagram is onderdeel van Facebook en biedt daarom dezelfde targeting mogelijkheden als je van Facebook gewend bent. Hierdoor is het mogelijk om je boodschap zeer specifiek te richten op een bepaalde doelgroep. Zo kun je websitebezoeken targeten, gebruik maken van CRM-data via custom audiences of op basis van interesses de doelgroep samenstellen. Ook kun je in je doelgroepsegmentatie uitgebreide demografische kenmerken en behavior-targeting (zoals likes en shares op Facebook) meenemen. In principe target je dus Facebook gebruikers op Instagram.

Het opzetten van een Instagram-campagne kan via de Power Editor van Facebook en via Facebook Marketing Partners. De setup verloopt zoals je bij Facebook gewend bent. Naast de placements Newsfeed Desktop, Mobile Newsfeed, Right Hand Column ads en Audience Network, staat er nu ook Instagram bij. Bij de Instagram-optie kun je nog kiezen tussen IOS- of Android-gebruikers.

Onlangs is binnen Instagram ook een aanpassing doorgevoerd die het mogelijk maakt om foto’s ook in landscape formaat weer te geven.

De mogelijkheden

  1. Photo ads
    Deze ad wordt getoond als iedere andere foto op Instagram.
    photo ad
  2. Carrousel ads
    Deze ad biedt de mogelijkheid om meerdere foto’s in te zetten, die zichtbaar worden door te swipen.
    carousel ad
  3. Video ads
    Met deze ad kun je een video tonen. Deze mag nu maximaal 30 seconden duren, in plaats van 15 seconden.
    video ad
  4. Link ads
    Deze ad wordt ook weergegeven als een foto, maar dan met een call to action button erbij (rechts onder de foto).
    link ad

De resultaten

De eerste resultaten zijn al binnen, want het adverteren op Instagram is natuurlijk eerst uitvoerig getest. Salesforce (Facebook Marketing Partner) publiceerde de gemiddelde resultaten van verschillende adverteerders.
In de resultaten zie je dat er hogere CTR’s en lagere CPC’s zijn dan bij gemiddelde cijfers van vergelijkbare Facebook-advertentiecampagnes in diezelfde landen. Goed om hierbij in gedachte te houden dat er op dit moment nog weinig concurrenctie is en dat de kosten zullen stijgen, naarmate het aantal adverteerders stijgt. Het aantal impressies bij Instagram is een stuk lager dan bij Facebook en Instagram claimt de kwaliteit van de ads te willen waarborgen.

Instagram_Advertising_Beta_Salesforce

Bekijk het volledige onderzoek hier.

Dus, begin er snel mee. Als je bekend bent met Facebook advertising, stel je de ads voor Instagram ook zo in. Mocht je dit niet zijn of wil je hier graag advies over, neem dan contact met ons op.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.