Kop 3, Beschrijving 2
en meer ruimte in beschrijvingen

Advertenties Google Ads nóg groter

In navolging op de ‘Expanded Text Ad‘, welke in 2016 werd gepresenteerd en het standaard advertentieformaat is sinds januari 2017, volgt Google met een update voor nog meer advertentieruimte. De advertenties van Google Ads zijn uitgebreid met een extra kop en beschrijving. Daarnaast is de ruimte van de beschrijvingsregels groter geworden.

Derde Kop

Naast de Kop 1 en Kop 2 heeft Google nu een Kop 3 geïntroduceerd. Deze derde kop heeft, net als Kop 1 en Kop 2, ook 30 beschikbare tekens. Google toont niet in alle gevallen deze extra kop 3 en zal met name op een breed mobiel apparaat, of mobiel apparaat in ‘landscape’ worden getoond. De koppen worden van elkaar gescheiden met een pipeline ‘|’. Regels door laten lopen in meerdere koppen wordt afgeraden, omdat deze worden onderbroken door een | en omdat Kop 3 niet altijd wordt getoond.

Tweede beschrijving

Met de komst van Beschrijving 2 is er veel meer ruimte voor advertentieteksten gekomen. Maar liefst 90 extra tekens kunnen er worden toegevoegd aan de advertentie. Bij dit extra toegevoegde element geldt: Google toont dit element, ongeacht apparaat, niet altijd én Google breekt in sommige gevallen de tekst ook af.

Meer ruimte in bestaande en nieuwe beschrijving

De tweede beschrijvingsregel heeft 90 beschikbare tekens. Voor de oplettende lezer, dat is inderdaad meer dan de 80 tekens, welke beschikbaar waren voor de reeds bestaande beschrijving (1). Ook de eerste beschrijving heeft nu 90 beschikbare tekens en is dus met 10 tekens vergroot.

Kop 3, beschrijving 2 en de verhoging van het beschikbare aantal tekens zijn reeds beschikbaar in de Google Ads interface, alsmede in de Google Ads Editor. Aan de slag dus! Voor elk Google Ads account is er de mogelijkheid om advertenties uit te breiden. Maak, naast de bestaande advertenties, nieuwe advertentievarianten en test wat (beter) werkt!

Hoe zien de advertenties er nu dan uit? Onderstaand ter illustratie twee voorbeelden van Invest Online:

Mobiel:

Desktop:

  • Kop 3: Maak kennis met Invest Online (alleen op mobiel)
  • Beschrijving 2: Specialisten voor Advertising, SEO, E-mailmarketing, Social Media, Webanalytics en meer!


Combinatie met Responsieve Advertenties
De derde kop en tweede beschrijving zijn ook opgenomen in de Responsieve Search Advertenties. Responsieve Search Advertenties worden door Google opgezet op basis van ingevoerde variabelen van koppen en beschrijvingen. Met de invoer van maximaal 15 titels en 4 beschrijvingen wordt de Machine Learning van Google gevoed om advertentievarianten te maken voor de juiste doelgroepen op de juiste momenten.

Zijn er onderdelen die altijd in een advertentie getoond moeten worden? Middels ‘gepinde’ elementen wordt Google geïnformeerd over onderdelen welke altijd, in elke advertentievariant, terug moeten komen. Dit maakt het mogelijk om essentiële of onmisbare informatie altijd te (laten) tonen in advertenties. Gepinde content van Kop 3 en Beschrijving 2 kunnen niet worden gegarandeerd, aangezien deze onderdelen niet altijd of deels worden getoond.

bron: https://support.google.com/google-ads/answer/7056544?hl=en

Invest Online
Erik van der Linden
Auteur: Erik van der Linden, Online Marketeer Als Online Marketeer houd ik mij dagelijks bezig met het optimaliseren van betaald verkeer naar websites. Hierbij kan je denken aan onder andere Google Search, Google Shopping, Remarketing, Display, YouTube, Bing Advertising en Prijsvergelijkers.

Plaats een reactie