Actieve Gebruikers
in Analytics

Actieve Gebruikers in Analytics

Google heeft de afgelopen dagen een nieuwe functie in Analytics geïntroduceerd: Actieve Gebruikers, te vinden onder Doelgroep. Zoals wel vaker met nieuwe functies gaat het hier om een bèta en hebben niet alle accounts er toegang toe. Het kan dus zijn dat je de functie niet in jouw account kan terugvinden. Voor degene onder jullie die het geluk hebben al wel over deze functie te beschikken, hieronder een beschrijving van de functie en wat je ermee kunt.

Wat zijn Actieve Gebruikers?

Actieve Gebruikers is een functie die inzicht geeft in het aantal unieke gebruikers voor een bepaald tijdsbestek afgezet tegen dagen.

Actieve Gebruikers Analytics

Hierbij gaat het om unieke gebruikers en niet sessies: iemand die meerdere keren je website bezoekt, telt nog steeds als 1 gebruiker. De gegevens kunnen uiteraard voor meerdere dagen weergegeven worden. In de afbeelding zijn bijvoorbeeld de gegevens voor 7 dagen weergegeven.

Op dit moment kan de data van slechts vier opties weergegeven worden. Voor de onderste drie opties geldt, dat het gaat om de periode die eindigt op de dag zelf:
• Actieve gebruikers op dag 1.
• Gebruikers die zeven dagen actief zijn.
• Gebruikers die veertien actief zijn.
• Gebruikers die dertig dagen actief zijn.
Een voorbeeld: Kies je Gebruikers die zeven dagen actief zijn voor 7 mei, dan zie je het aantal unieke gebruikers dat in de periode 1 mei tot en met 7 mei jouw website bezocht hebben.

Wat verwarrend is, is dat de omschrijvingen misleidend zijn. Bij het lezen van de termen, krijg je als snel het idee dat het gaat om de gebruikers die in de opgegeven periode elke dag je website bezocht hebben. Dit is dus niet zo: als iemand op slechts één dag de website bezocht heeft, wordt hij of zij al meegerekend.
De informatie die onder de grafiek weergegeven wordt, zijn de gegevens voor de laatste opgegeven dag. In de afbeelding hierboven wordt de data laten zien van de periode 1 mei tot en met 7 mei: de aantallen onder de grafiek zijn de gegevens die overeenkomen met 7 mei.

Wat kan je ermee?

Actieve gebruikers is een leuke functie, maar geeft geen nieuwe informatie. Alle gegevens zijn ook te achterhalen onder Doelgroep > Overzicht.
Wel geeft deze functie de data veel makkelijker en sneller weer en kun je periodes makkelijker vergelijken.

Ook bij deze functie kun je alle gebruikers vergelijken met bijvoorbeeld enkel de gebruikers die via Adwords binnengekomen zijn. Het lijkt erop dat deze functie dus puur bedoeld is om gegevens overzichtelijk te maken.

Actieve Gebruikers Analytics vergelijken

Ben je vooral geïnteresseerd of je website een groei doormaakt op het gebied van gebruikers (en niet bezoeken), dan is deze functie ideaal voor jou.

Bèta versie

Zoals al eerder is aangegeven, gaat het hier om een bètaversie. De kans is dan ook aanwezig dat deze gegevens nog niet in jouw account beschikbaar zijn. Het is nog niet bekend wanneer deze bèta eindigt en iedereen gebruik kan maken van deze functie.

Daarnaast zijn er nog wel een aantal punten die veranderd moeten worden. Allereerst zijn de termen voor de opties verwarrend. Google doet er verstandig aan om ze om te zetten naar een term die beter de lading dekt, zoals Actieve gebruikers van 7 dagen. Daarnaast ontbreekt bij de optie voor veertien dagen het woord dagen.

Ook de informatie onder de grafiek is overbodig. Iemand die van meerdere dagen informatie opvraagt, heeft vrij weinig aan alleen de gegevens van alleen de laatste dag.

Als laatste punt kunnen de tijdsperiodes uitgebreid worden. Dus niet alleen unieke bezoekers van 1, 7, 14 of 30 dagen kunnen zien, maar bijvoorbeeld ook 28 dagen of 2 maanden, of een zelfgekozen periode.

Voor degene die deze functie al kunnen gebruiken: wat vinden jullie ervan? En zijn er nog zaken die in jouw ogen missen? Laat het vooral weten.

 

Invest Online
Peter Beekman
Auteur: Peter Beekman, Online Marketing Consultant

Er zijn 4 reacties op dit artikel

Wendy de Bert schreef:

Interessant stuk Michiel. Helaas kan ik in mijn Analytics nog niet de Actieve Gebruikers terugvinden, dus ik zal nog even moeten wachten.

Deze nieuwe toevoeging lijkt vooral interessant voor de mensen die Analytics veel gebruiken. Je zegt in je stuk dat ‘Actieve gebruikers’ geen nieuwe informatie geeft. Maar is het dan zo dat deze functie de informatie anders weergeeft? Gaat het hier om gebruikers die op je website blijven en terugkeren?

Ik kan me voorstellen dat het vooral voor een blog of nieuwssite interessant is, zodat je beter kan zien wie terugkeert en wie eenmalige bezoeker zijn. Hopelijk kunnen we snel zelf zien hoe het werkt!

Michiel Peters schreef:

Dank je wel, Wendy.

Het klopt inderdaad dat Analytics de informatie anders (en vooral overzichtelijker) weergeeft. In feite kan alle informatie ook verzameld worden via Doelgroep -> Overzicht, maar dan moet je steeds de tijd waarvan je gegevens kijkt, aanpassen. Hierdoor zul je veel gegevens zelf moeten opschrijven, als je bijvoorbeeld verschillende dagen wilt vergelijken. Actieve Gebruikers zet de gegevens overzichtelijk bij elkaar, door de unieke bezoekers van al die dagen naast elkaar in een grafiek te zetten.

Wat betreft je tweede vraag: Analytics gebruikt de term Gebruikers voor alle unieke bezoekers van je website. Eigenlijk alle mensen die je website bezoeken: van zogeheten bouncers (die gelijk je website weer verlaten), tot je vaste gasten die elke dag je website bezoeken. Elke persoon telt als 1 gebruiker.

Wat vooral het voordeel is, is dat je kunt kijken of het aantal mensen dat je website bezoekt toegenomen is in een bepaalde periode. Dit zegt namelijk iets over de bekendheid van je website. Zie je namelijk een forse toename, dan betekent dat dat meer mensen je website hebben leren kennen. Maar vaak zal de toename geleidelijk zijn, bijvoorbeeld doordat klanten steeds meer jouw producten of website delen met bekenden.

Wendy de Bert schreef:

Dank voor de verdere uitleg!

Zijn bij de Actieve Gebruikers dan toch die bouncers meegerekend? Of zijn de bouncers juist weggelaten in deze gegevens? Zou het meest logisch zijn om die weg te laten natuurlijk, want dan krijg je een beter beeld van wie je bezoekers nu daadwerkelijk zijn.

Michiel Peters schreef:

Dat klopt, de bouncers zijn inderdaad wel meegerekend. Nu is het eenvoudig om de gegevens in te zien van de sessies zonder bounce. Als je in Analytics bovenaan kijkt zie je een een vak met daarin Alle sessies (en een blauwe cirkel). Klik je daarnaast op de +, dan kun je verschillende sessiegroepen kiezen. Ga op zoek naar Sessies zonder bounce en vink deze aan. Analytics laat nu ook de gegevens zien van de sessies die niet leidde tot een bounce.
Deze optie geldt trouwens voor heel Analytics, dus dit kan bij alle functies ingezet worden.

Plaats een reactie