Aantal Tweeps groeit hard

Het Nederlands/Colombiaanse bedrijf Twirus heeft vandaag cijfers gepubliceerd van hun nieuwste Twitter onderzoek. Het bedrijf heeft zich het afgelopen jaar gespecialiseerd in de analyse van tweets. Op de website wordt in verschillende talen de ‘trending topics’ van dat moment gepresenteerd. Deze meest besproken onderwerpen geven aan wat er leeft op dat moment in een land (of eigelijk in een bepaalde taal).

In het onderzoek wat ze vandaag hebben uitgegeven komt naar voren welke ontwikkeling Twitter in de Nederlandstalige gebieden heeft doorgemaakt tussen juli en oktober van dit jaar. Eigenlijk kunnen we wel zeggen dat het gaat om de ontwikkeling in Nederland; het aantal Belgen is erg in de minderheid.

In het onderzoek komt naar voren hoe het aantal actieve Tweeps (mensen op Twitter, Twitteraars) met 65% is gestegen. In juli van dit jaar waren er 134.733 mensen actief op Twitter. In enkele maanden tijd is dat aantal gestegen naar 313.852 actieve Nederlandstalige accounts. De criteria van een actief account was dat de Twitteraar eens in de paar dagen een Tweet plaatste. Hierdoor komt het dat er niet 180.000 nieuwe accounts zijn bijgekomen, het blijkt dat er 111.000 accounts actief zijn geworden. Deze Tweeps bestonden al wel in juli, maar werden op dat moment aangemerkt als een inactief account.

Twitter laat zijn gebruikers echter lastig verder analyseren, het geeft er de juiste informatie niet voor vrij. Daarom hebben ze bij Twirus een steekproef gehouden en met zo’n 400 accounts de gemiddelde Twitteraar geanalyseerd:

– een kleine meerderheid is man (57%)
– gemiddeld 26 jaar oud
– twittert privé (79%)
– slechts een derde geeft niet zijn/haar volledige naam op
– 9 van de 10 tweeps zijn herkenbaar in beeld op zijn/haar avatar

Een opvallende conclusie is dat het aantal jonge gebruikers hard groeit; een derde van de actieve mensen op Twitter is tiener. Deze doelgroep gebruikt Twitter vooral als direct communicatie onderling, het vervangt het sms’en als het ware. Terwijl de doelgroep met de meeste volgers (40 – 49) gemiddeld zo’n 50 tweets heeft geplaatst, zit de gemiddelde tiener al over de 1000 berichten.

We kunnen concluderen dat Twitter als medium nog steeds erg hard groeit. De doelgroep die we er vinden is vooral jong en dynamisch. Bij Invest Online kunnen we u helpen deze kanalen in te zetten om potentiële klanten te vinden. Want als we dit onderzoek mogen geloven, is Twitter here to stay.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!