nieuw

Aankondigingen tijdens Google Marketing Next 2017

Het moment waar vele online marketeers elk jaar op wachten; de aankondigingen van de grootste innovaties van Google. Op 24 mei 2017 deelde Google weer diverse aankondigingen en nieuwe functionaliteiten met ons. Dit jaar was het thema ‘Marketing Next’, the future of marketing. Graag delen wij de belangrijkste AdWords hoogtepunten van dit event.

Machine learning by Google

Smartbidding door Google wordt steeds slimmer door de hoeveelheid data. Google is steeds beter in staat om signalen om te zetten naar momenten van de koopfase van een gebruiker. Denk hierbij aan factoren zoals locatie, apparaat, bekeken content en type zoekopdracht. Al deze ‘insights’ en ‘micro-moments’ stellen Google in staat te bepalen wat bijvoorbeeld de beste advertentievariant is op te tonen. Verschillende gebruikers krijgen voor hun de beste advertentie te zien, op basis van kennis van Google.

Voorbeeld: Persoon A heeft bijvoorbeeld behoefte aan vergelijken van hotels en persoon B heeft behoefte aan het vinden van een hotel voor de laagste prijs. Op basis van deze kenmerken toont Google aan elke persoon een andere beschikbare advertentievariant welke het beste hierop aansluit. Iedereen zoekt naar hetzelfde; een hotel en toch kunnen verschillende uitingen gericht op de behoeften per persoon een groot verschil maken. In dit geval bestaat er dus geen beste advertentievariant, maar is elke variant beter voor een andere doelgroep.

Waarom zou je dit nog zelf in hand willen houden, als Google beter weet en beter kan bepalen wat de meest relevante advertentie is voor elke gebruiker? Hetzelfde geldt voor biedingen. Op basis van diverse factoren is Google in staat te bepalen welke het optimale bod is voor elke gebruiker, in elke fase.

Accelerated Mobile Pages

De snelheid van mobiele website en pagina’s werd nogmaals benadrukt. Accelerated Mobile Pages (AMP), mobiele pagina’s welke (veel) sneller laden waren al beschikbaar in de organische zoekresultaten, maar worden nu in Beta ook beschikbaar voor AdWords advertenties. Met deze Beta zullen de laadtijden van mobiele pagina’s en hiermee ook de mobiele-gebruikerservaringen verbeterd, een belangrijke factor voor AdRankings in Google AdWords!

For every one second delay conversions can fall by up to 20%

Ook de advertenties in het Google Display Network worden onderdeel van AMP. Deze advertenties worden automatisch onderdeel van een Accelerated Mobile Page, waardoor deze snelheid van de pagina en het laden van de advertenties zal worden verbeterd.

Sitelinks en store visits in YouTube

2 jaar geleden maakte Google het meten van winkelbezoeken beschikbaar om meer inzicht te geven in de relatie tussen online ads en offline aankopen. In minder dan 3 jaar heeft Google meer dan 5 miljard store visits. Het meten van winkelbezoeken na het zien van een video op YouTube ontbrak nog, maar wordt nu ook mogelijk door het beschikbaar maken van locatie extensies in YouTube en het meten van winkel bezoeken via YouTube. Het eerste applaus moment van de avond!

70% who bought something in a store first turned to device for relevant information

Onder locatie extensies valt informatie over openingstijden, adresgegevens, routebeschrijving en nog meer!

In market audiences for search

Doelgroepen die op basis van het algoritme van Google in de aankoopfase zitten, waren al beschikbaar in het Display Network van Google, maar worden nu ook beschikbaar voor Google Search Ads. Een interessante groep waar de kans op conversie groot/groter is. In sommige gevallen kan het richten op deze doelgroepen leiden tot zelfs een stijging van 10% in conversie.

Google Attribution

Bill Kee, Group Product Manager Attribution bij Google kondigde groot nieuws aan, hetgeen met het grootste applaus van de avond werd ontvangen. Een nieuw platform binnen Google. De oplossing voor de grootste vraag van een marketeer:

Is my marketing working?

Hoe weet je welke van de vele interacties (search, display, video, website, app) met een gebruiker echt belangrijk is? En welke mobiele advertentie was een belangrijk onderdeel van de aankoop op desktop? Google gaat oplossing voor deze vragen bieden. Momenteel rekenen vele marketeers hun prestaties af op de laatste interactie met de gebruiker. Terecht?

Hoe belangrijk zijn de interactief alvorens de laatste advertenties ervoor zorgt dat de gebruiker overgaat tot het aankopen van een TV?

Dit jaar lost Google het attributie probleem op en maakt het mogelijk om zelf eenvoudig bovenstaande vragen te beantwoorden. Of je bedrijf nu groot of klein is. Vanaf nu kan je er echt achter komen of jouw marketingstrategie goed werkt. Hoe? Google Attribution! Een nieuwe Google tool, welke het mogelijk maakt om grip uit te oefenen op de waarde van elke interactie met een gebruiker, over alle kanalen en alle apparaten, en Google Attribution maakt ook het zeer eenvoudig om hier vervolgens actie op uit te voeren.

Is de data nieuw? Nee, deze data is al beschikbaar in Google AdWords, Google Analytics en Double Click. Google Attribution maakt het mogelijk om makkelijk een overzicht te krijgen van de conversiepaden en de waarde van de verschillende stappen van het conversiepad te bepalen.  Google adviseert in veel gevallen het nieuwe attributiemodel op basis van Google Machine Learning: Datagedreven attributie.

Google Attribution zal kosteloos beschikbaar worden voor alle Google adverteerders! Er zal ook een Enterprise versie komen; Google Attribution 360.

Unique Reach

Google maakt het mogelijk om precies te meten hoeveel mensen je hebt bereikt, ongeacht apparaat, campagnes en formaten. Gebruikers hebben meerdere malen interacties (inclusief het zien van een advertentie) op verschillende apparaten, hetgeen wat neer kan komen op 15 interacties op 5 apparaten. Maar tot op heden konden wij helaas geen verbanden leggen en bepalen hoeveel unieke gebruikers we hiermee bereikten. Google ontdubbelt campagnes, apparaten en formaten van dezelfde gebruiker, wat resulteert in Unique Reach. Vanaf nu kan je zien hoeveel gebruikers je hebt bereikt en hoe vaak je hen hebt bereikt. Unique Reach is vanaf nu beschikbaar in alle AdWords accounts.

Het nieuwe AdWords

Het nieuwe AdWords staat voor een nieuwe layout met een nieuw design. en wordt langzaam uitgerold. Vorig jaar tijdens dit evenement werd de nieuwe interface aangekondigd en eind 2017 moet dit voor iedereen beschikbaar zijn. Invest Online heeft inmiddels voor een select aantal klanten toegang tot deze nieuwe AdWords interface. Google heeft hard gewerkt om ook de gebruikerservaring van de marketeer te verbeteren, om zo efficiënter en sneller te kunnen werken. De snelheid van Adwords is 20% verbeterd en het nieuwe design kan dus ook 20% van de tijd besparen! Ook wijzigingen en toevoegingen kunnen makkelijk worden uitgevoerd, bijvoorbeeld het bepalen van de juiste doelgroep voor jouw nieuwe campagnes.

Twee nieuwe tools binnen AdWords

Het bouncepercentage op mobiel ligt 40% hoger dan op desktop. Zonde van vele klikken, dus werk aan de winkel. Veelal komt dit werk neer op het verbeteren van je landingspagina’s om deze prestaties te verbeteren. Google kondigde 2 nieuwe tools aan om landingspagina te kunnen verbeteren: Landingpage Report en Google Optimize + AdWords Integration

Landingpage Report
Hoe presteren jouw landingspagina’s? Wat is het bouncepercentage, hoe mobiel vriendelijk zijn de pagina’s en wat is het conversiepercentage? Belangrijke KPI’s om direct op te kunnen schakelen.

Google Optimize + AdWords integration
Met Google Optimize kan je eenvoudig nieuwe landingspagina’s en/of varianten opmaken en testen. Snel en makkelijk en zonder hulp van een designer of webmaster.
De door jouw gemaakte pagina’s of varianten in Google Optimize kan je toepassen op campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden.

Video Google Marketing Next

Voor diegenen die de prestatie hebben gemist heeft of graag nog eens rustig willen terug kijken, de volledige presentatie hebben we hieronder geplaatst.

Invest Online
Erik van der Linden
Auteur: Erik van der Linden, Online Marketeer Als Online Marketeer houd ik mij dagelijks bezig met het optimaliseren van verkeer naar websites (Online Advertising, waaronder Google Search, Google Shopping, Bing Advertising en Prijsvergelijkers) en het verbeteren van websites voor de beste prestaties en rendement (Conversie Optimalisatie).

Plaats een reactie