Aankomende algoritme
update bij Google

Aankomende algoritme update: Interstitual penalty

In februari 2015 kondigde Google aan dat ze per 21 april 2015 hun algoritme voor mobiele zoekresultaten zouden aanpassen. Dit was een zeldzame aankondiging, omdat Google tot die tijd bijna nooit iets over hun algoritme aanpassingen kenbaar maakte. Vorige week werd wederom een zeldzame aankondiging gedaan. Vanaf 11 januari 2017 zullen websites minder goed ranken wanneer ze gebruik maken van zogenaamde “interstituals”.

Op de Webmaster Central weblog van Google werd bekend gemaakt dat de zoekresultaten voor mobiele zoekopdrachten na 10 januari verbeterd zullen worden. De resultaten moeten gebruikers makkelijker content laten benaderen en bekijken op hun mobiele apparaten. Dit gaat Google realiseren door wederom een aanpassing door te voeren in hun algoritme.

Interstituals worden aangepakt

Websites die gebruik maken van zogenaamde “interstituals” zullen minder goede posities krijgen in de zoekresultaten. Interstituals zijn traditioneel gezien advertentieblokken die over de content van een website heen liggen. In de uitleg van Google kunnen ze ook andere inhoud bevatten. Google geeft in hun weblog de volgende afbeelding ter illustratie:

1

Een interstitual kan dus een pop-up zijn of een zogenaamde overlay, waarop content staat dat niet gerelateerd is aan de inhoud van de pagina.

Uitzonderingen op de regel

Nu is er wel verschil tussen welke interstitual gebruikt mag worden en welke niet. Het is nog niet helemaal duidelijk of bijvoorbeeld een “schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief”-interstitual mag. Persoonlijk denk ik dat dit wel toegestaan wordt. Google geeft zelf de volgende voorbeelden voor meldingen die wel mogen:

2

Page-by-page niet site-wide

Deze week is ook bekend geworden dat de penalty niet site-wide is, maar page-by-page zal gelden. Kortom; als op een website een “over ons”-pagina gebruik maakt van een interstitual, is dit minder erg dan als de homepage of hoofdcategorie-pagina hier gebruik van maken.

Helaas zal er geen tool komen om te controleren of een website voldoet aan de nieuwe richtlijnen van Google.

Deze update is gericht op het direct verkrijgen van de informatie waar een bezoeker naar op zoek is. Het ligt geheel in lijn met wat Google altijd probeert te doen: resultaten koppelen aan zoekgedrag. Een blok dat over de content heen valt, komt niet overeen met deze filosofie.

Lees voor meer informatie:

Invest Online
Wouter Olivier
Auteur: Wouter Olivier, Teamlead SEO

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.