De nieuwste ontwikkelingen
op Social Media

De 7 Nieuwste ontwikkelingen van Social Media

Social Media is continu in beweging. De ene ontwikkeling is nog maar net uitgerold of de volgende ontwikkeling staat alweer voor de deur. Daarom zetten wij de 7 nieuwste ontwikkelingen voor jou op een rijtje!

1. Laadtijd website als ranking criteria

Facebook blijft maandelijks updates uitrollen om de ervaring van gebruikers te verbeteren. Zo kwam Facebook met een update met betrekking tot de newsfeed, die komende maand zal worden uitgerold. Met deze nieuwe update worden trage of slecht ladende websites aangepakt. De laadtijd van een webpagina, waar iemand op klikt vanuit de newsfeed in de mobiele app, zal worden meegenomen in de ranking criteria. Als Facebook ziet dat een website snel zal inladen, krijgt deze een hogere positie in de newsfeed. Dus heeft jouw website een lange laadtijd? Dan zal je de komende tijd merken dat het verkeer vanuit Facebook afneemt. Het mobiel vriendelijk en sneller maken van de website is de oplossing om deze daling het verkeer te voorkomen. 

2. Facebook marketplace

Facebook kondigde deze week aan dat de Facebook Marketplace wordt uitgerold naar 17 landen in Europa. Deze functie maakt het mogelijk om binnen Facebook op één plek producten en goederen te bekijken, kopen en verkopen binnen een eigen lokale gemeenschap. Marketplace was al eerder uitgerold in Australië, Canada, Chili, Mexico, Nieuw Zeeland en het Verenigd Koninkrijk. Facebook ontdekte dat 450 miljoen mensen elke maand ‘buy en sell groups’ bezoeken. Sinds dat moment bleef het gebruik van Marketplace continue groeien. Volgens Facebook zijn er alleen al in mei in de Verenigde Staten meer dan 18 miljoen nieuwe items te koop aangeboden. Het voordeel van de Marketplace op Facebook is dat je makkelijk het profiel kan bekijken van zowel de kopers als de verkopers, jullie gemeenschappelijke vrienden en hoelang ze al actief zijn op Facebook. Van babykleren tot collecters items, alles zul je straks kunnen vinden op de Facebook Marketplace!

Ook al ligt de focus van Marketplace op persoonlijke verkoop, er zijn voor voornamelijk zeer kleine bedrijven en/of thuisbedrijven een aantal marketing mogelijkheden zoals het genereren van meer exposure.

3. Ads in Facebook messenger

Op dit moment spenderen mensen veel tijd op Facebook Messenger, waar interactie mogelijk is tussen bedrijven, merken en personen. Oorspronkelijk werd de Messenger app van Facebook advertentievrij gelanceerd, maar dat zal de komende tijd gaan veranderen. Facebook heeft namelijk aangekondigd dat adverteren in Messenger binnenkort mogelijk is. Op dit moment ondersteunen de nieuwe Messenger-advertenties alle targetingmogelijkheden binnen Facebook, zowel de klik als de conversiedoelstellingen. Merken kunnen carrousel of losse afbeeldingen gebruiken in hun advertenties.

4. Facebook verbetert statistieken voor kliks en impressies

Facebook voert momenteel een update door in de statistieken gericht kliks op advertenties in het Audience Network. Soms klikken mensen zonder het door te hebben per ongeluk op een advertentie. Facebook brengt deze kliks niet langer in rekening voor de adverteerde. Zij zullen dit meten door te kijken hoelang iemand op een landingspagina blijft, na het klikken op een advertentie.
Naast betrouwbare klikratio’s wil Facebook ook meer inzicht geven in impressies. Facebook splitst impressies in Gross impressions en Auto-refresh impressions. Gross impressions zijn het totaal van betaalde en onbetaalde impressies. Auto-refresh impressions zijn impressies die ontstaan, nadat de advertenties aan de rechterzijde op Facebook automatisch ververst zijn na een bepaalde tijd. Deze impressies zijn vaak een gevolg van een automatische verversing in de browser.

5. Facebook Video

Facebook is continu bezig met het promoten van video content. Deze vorm van content willen zij zoveel mogelijk op hun eigen platform hebben gepost. Daarom lanceert Facebook het videoplatform Watch met voornamelijke originele content. Dit is een onderdeel van een groter plan om de strijd aan te gaan met Netflix, Amazon en YouTube. Vooralsnog wordt het nieuwe platform komende maand alleen getoond aan geselecteerde gebruikers in de Verenigde Staten, voordat het verder wordt uitgebreid. Het platform zal compatibel zijn voor mobile, desktop en televisie apps. Watch zal suggesties voorstellen voor nieuwe shows gebaseerd op wat jouw vrienden en communities leuk vinden en wordt ingedeeld in categorieën als ‘Most Talked About’, ‘What’s Making People Laugh’ en ‘What Friends Are Watching’. Ook kun je gemakkelijk real-time comments toevoegen of bekijken van andere kijkers, terwijl je aan het kijken bent.

Daarbij is Facebook constant bezig met het testen en toevoegen van nieuwe functies aan Facebook Live. Deze maand hebben ze Geo Controls toegevoegd, om ervoor te zorgen dat omroepen of bedrijven hun Facebook Live posts beter kunnen targeten op specifieke gebruikers in specifieke regio’s. Het grootste voordeel hiervan is het bereik. Je kunt helpen de post beter te targeten, zodat het door meer mensen gezien worden in een targetgroup. In plaats van het verspillen van bereik onder mensen die misschien niet zo geïnteresseerd zijn.

6. YouTube rolt chatfeature uit

YouTube is continu aan het concurreren met Facebook om de aandacht van de social media gebruiker. YouTube rolt als antwoord op Facebook een nieuwe chatfunctie uit op haar platform. Dit lijkt een poging om de sociale functie die Facebook biedt binnen handbereik van YouTube-kijkers te brengen. Met de nieuwe chatfunctie kun je video’s delen met maximaal 30 vrienden die de video direct in hun chat kunnen bekijken en erop kunnen reageren. Naast tekst kunnen je vrienden reageren met emoji’s, links naar andere video’s en eigen videoclip.

7. Instagram test splitscreen live video met vrienden

Instagram test een nieuwe functie waarmee je vrienden kunt uitnodigen om samen een live uitzending te starten. Door te klikken op de gezichtsiconen kun je een vriend uitnodigen om samen live te gaan. Het scherm splitst zich verticaal en je bent live met alle features die je tot nu toe al kent van Instagram Live. Na afloop kun je de live uitzending opslaan in je camera-bibliotheek.

Invest Online
Daisy
Auteur: Daisy, Online Marketeer Als Online marketeer houd ik me bezig met Online Advertising, waaronder Google Shopping, Google Search, Bing Advertising en Social Media Advertising.

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.