7 Geavanceerde linkbuilding technieken

Linkbuilding is nog steeds een belangrijke techniek om een betere online autoriteit te verkrijgen voor je website. Autoriteit gaat een steeds belangrijkere rol spelen en links zijn daar een groot onderdeel van. In een eerder bericht over linkbuilding technieken waar je vandaag mee aan de slag mee kan, heeft Jelle Bokma al diverse technieken behandeld. In dit artikel ga ik hier verder op in door enkele geavanceerdere linkbuilding technieken uit te leggen.

Ook dit jaar heeft Moz.com een onderzoek gedaan naar de meest belangrijke ranking factors. Hierin hebben 120 zoekmachine optimalisatie specialisten meegedaan waaruit onderstaande resultaten naar voren zijn gekomen.

SEO Ranking factors 2013
We zien direct dat links als één van de belangrijkste factoren is. Zo zouden links verantwoordelijk zijn voor 40% van het algoritme.

 

7 linkbuilding technieken op een rij

 

1. Houd je concurrenten continue in de gaten.

Met tools als Open Site Explorer en Ahrefs Site Explorer kun je overzichtelijk de nieuwste verkregen links van een website achterhalen. Hierin zie je direct of jouw concurrent ook bezig is met linkbuilding en welke links deze website heeft verkregen. Aan jou de taak om te kijken of je hier ook een link kunt krijgen, mits het natuurlijk een goede (relevante) link is. Het is belangrijk om dit van tijd tot tijd te doen, zodat je geen links mist.

2. Deel jouw content op een slimme wijze

Schrijf je regelmatig interessante content en heb je inmiddels een vaste groep lezers en/of klanten opgebouwd? Dan is het schrijven van  een E-book een ideale mogelijkheid voor het verkrijgen van links. Een E-book is gewild, aangezien het vaak unieke en interessante content bevat.

Een E-book is dus een perfecte mogelijkheid om content te delen met je bezoekers. Hier mag je dan ook iets voor terug vragen. Andere, gerelateerde websites willen vaak jouw (unieke) content ook publiceren. Hier kun je uiteraard toestemming voor geven in ruil voor een link.

De haalbaarheid van het schrijven van een E-book is afhankelijk van je doelgroep en de markt waarin je je begeeft. Wel is gebleken dat onderstaande content graag gedeeld wordt. Kijk dus goed waar mogelijkheden liggen om een E-book te schrijven en te verspreiden.

  • Een eigen onderzoek
  • Een interessant (succes)verhaal
  • Praktische tips
  • Tutorials

 3. Breid content van anderen uit

Het klinkt misschien vreemd, de content van een andere website uitbreiden, maar dit biedt vaak een goede mogelijkheid om een link in de content te verwerken. Neem contact op met de webmaster met de vraag of jij de content mag uitbreiden met meer relevante informatie. Als tegenprestatie kun je hier dan een link voor vragen naar jouw website.

4. Bouw een widget

Een widget is vaak een goede aanvulling voor een pagina. Het kan bezoekers helpen met bepaalde vraagstukken of het vinden van het juiste product of dienst. En dat is ook de reden waarom je het gemakkelijk kan delen met andere webmasters. Ga op zoek naar blogs, forums en andere websites waar de doelgroep van jouw bedrijf zich bevindt en benader deze of het mogelijk is om jouw widget te tonen, waarbij je natuurlijk nadruk legt op de meerwaarde van deze widget.

Widgets worden in allerlei manieren getoond, onderstaand een voorbeeld van een klant van Invest Online.

Widget voorbeeld

De bezoeker kan gemakkelijk zijn product vinden door gebruik te maken van deze widget. De bezoeker vult een aantal vragen in, waarna hij een aantal stappen volgt om bij het juiste te product te komen. Dit zou bijvoorbeeld perfect gedeeld kunnen worden op een hondenforum waar mensen vragen stellen over welke voeding geschikt is voor hun hond.

Ook zou je het andersom kunnen aanpakken, door verschillende webmasters te benaderen met de vraag of zij een widget kunnen gebruiken. Deze zou je dan kunnen bouwen in ruil voor een link naar jouw website.

5. Verspreid persberichten

Naast gastbloggen is het verspreiden van persberichten een slimme manier om nieuws te delen. Ieder bedrijf heeft wel berichten met een bepaalde mate van nieuwswaarde. Zet dit om in persberichten en verstuur deze. We zien nog steeds dat bedrijven hier (te) weinig gebruik van maken.

Het is ten eerste belangrijk om een lijst aan te maken van websites en e-mailadressen die het nieuws eventueel zouden opnemen. Heb je een goed nieuwsartikel, dan zou je het direct kunnen sturen naar deze adressen, waarbij je ook zou kunnen aanbieden het bericht te herschrijven zodat de content uniek is. Vergeet dan niet om een link in het persbericht te vermelden ;-).

6. Vind relevante websites dankzij Google Alerts!

Via Google Alerts word je op de hoogte gehouden wanneer een nieuwe pagina is geïndexeerd op het door jou aangegeven zoekwoord. Met deze tool van Google word je automatisch op de hoogte gehouden en ontvang je de nieuwe pagina’s direct in je mailbox. Gemakkelijker kan het niet.

Je kunt zelf instellen of je de Alerts direct, één keer per dag of één keer per week wilt ontvangen. Wij adviseren om het per week te doen, zodat het zo min mogelijk tijd kost. Zo kun je één keer per week kijken of er nieuwe pagina’s bij zijn gekomen en of het mogelijk is hier een link te verkrijgen.

Google Alerts

7. Zet je reviews effectief in

Bekijk de mogelijkheden om op andere relevante websites/blogs reviews over jouw producten of diensten te (laten) plaatsen. In plaats van een standaard gastblog, vraag je of de beheerder een recensie wil schrijven over jouw producten en/of diensten.

Dit zijn slechts enkele manieren voor het verkrijgen van links. Er zijn nog vele andere technieken en strategieën. Het is voor een groot deel ook afhankelijk van de niche waarin je je begeeft, de concurrentie en de doelgroep. Het linkbuilding proces is eigenlijk nooit klaar. Al helemaal niet in concurrerende markten. Zie het als een proces dat altijd doorloopt en waar je altijd mee door kunt gaan. Je wilt toch ook niet dat je concurrenten je weer inhalen?

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie