6 tips om je productpagina vindbaar te maken

Beste ondernemers met een eigen website die graag producten willen verkopen, hoe staat het met de bezoekers van de website? Om producten op jouw website te verkopen, heb je namelijk bezoekers nodig. Klinkt logisch, toch? Maar hoe zorg je ervoor dat internetgebruikers jouw website vinden? Lees en geniet van een cursusje SEO in een notendop!

Google is all

Het begint allemaal bij Google. Deze zoekmachine is in Nederland de meest gebruikte zoekmachine en daarom is het belangrijk dat je website goed naar voren komt in de zoekresultaten van Google. Een positief gevolg is dat veel mensen je product zien en een nóg positiever gevolg daarvan is dat ze uiteindelijk ook het product kopen.

Zoekmachine optimalisatie

Om jouw website beter vindbaar te maken, kan zoekmachine optimalisatie worden ingezet. Zoekmachine optimalisatie – in de volksmond ook wel SEO genoemd – houdt het optimaliseren van de website voor zoekmachines in. En dat helemaal gratis! Bij SEO wordt gekeken naar factoren die invloed hebben op de vindbaarheid van je website. Deze factoren zijn te onderscheiden in on page en off page factoren. On page factoren zijn elementen op de pagina zelf en off page factoren hebben te maken met links van andere websites naar je website.

En zo maak je jouw productpagina vindbaar in Google

Vandaag focussen we op de on page factoren; de elementen op de website zelf. Hierbij zijn woorden als keywords, content, page titles & meta descriptions en interne links kijken. Na onderstaande tips zal je nooit meer vergeten om deze goed in te stellen en te gebruiken.

  1. Keywords are key

    Keywords, zoekwoorden in het Nederlands, zijn woorden waar zoekers op zoeken. Waar gaat de pagina over? Bedenk welke specifieke zoekwoorden jouw product beschrijven en die de doelgroep kan gebruiken om jouw pagina te vinden. Zorg ervoor dat de keywords niet te algemeen zijn. Overigens bedoelen we hier niet de meta keywords, want die zijn al mega oud en worden allang niet meer door Google gebruikt.

  2. Aanvullende keywords bepalen

    Verkoop jij online tuinverlichting en wil je gevonden worden op het keyword ‘Philips tuinverlichting’? Kijk dan verder dan alleen deze zoekterm. Ga voor jezelf na of er aanvullende keywords kunnen zijn, bijvoorbeeld ‘Philips MyGarden wandlamp RVS’. Door middel van de keyword planner van Google kan een lijst van zoekwoorden en daar bijbehorende volumes opgesteld worden. Zo weet je gelijk op welke keywords wel en op welke niet wordt gezocht. Scheelt weer tijd! En door gerelateerde zoektermen te gebruiken, wordt de pagina breder vindbaar.

  3. Content

    En daarmee komen we bij de derde factor: de content. De keywords met het meeste zoekvolume kunnen worden gebruikt in de content en in de tussenkopjes op de pagina. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat er op de pagina in elke zin ‘Philips tuinverlichting bestellen’ staat. Verdeel dit zo dat het keyword ongeveer per 100 woorden 3 à 4 keer terugkomt. Naast het keyword-gebruik, is het van belang dat er unieke content op de pagina staat. Met deze 10 tips voor goede copywriting op productpagina’s moet jou dat vast en zeker lukken!

  4. Opmaak van de content

    Misschien zegt het je (nu nog) niks, maar H1-koppen en H2-koppen zijn belangrijke factoren voor de pagina. Het zijn SEO-termen voor koppen en tussenkoppen van de content. De woorden in de koppen zijn meer waard dan de woorden in de overige content. Door het zoekwoord in de koppen te plaatsen, wordt het voor de zoekmachine duidelijker welk woord het belangrijkste is voor die pagina en waarop deze pagina gevonden moet worden. Overigens mag per pagina maar één H1-kop gebruikt worden die uniek is op de website. Zorg er dus voor dat het belangrijkste zoekwoord daarin staat. Er mogen wel meerdere H2-koppen op de pagina staan, uiteraard inclusief de belangrijkste zoekwoorden. De structuur van het gebruik van H1- en H2-koppen is net zoals bij een rapport.

    Bijvoorbeeld:
    –         Philips tuinverlichting (H1)
    –         Philips MyGarden wandlamp RVS (H2)

  5. Page titles & meta descriptions

    Om zoekmachines duidelijk te maken waar een pagina over gaat, moeten page titles en meta descriptions goed ingevuld zijn. Deze vallen het meeste op in de zoekresultaten van Google, maar ook wanneer een bericht wordt gedeeld via een social media kanaal. Zorg ervoor dat ze een duidelijke call-to-action of unique selling point bevatten om de bezoeker uit te lokken op de pagina te kijken. Tevens is het belangrijk dat de page title maximaal 64 tot 67 karakters bevat. Voor de meta descriptions geldt 150 karakters.

  6. Interne links

    Interne linking draagt bij aan de waarde van de pagina op de website. Door middel van links van gerelateerde pagina’s binnen jouw website te gebruiken, geef je de pagina waarde en kan je de bezoeker overtuigen om verder te klikken, zodat deze blijft rondhangen op jouw website. Ga slim om met de belangrijkste keywords, deze noemen we ‘anchorteksten’ wanneer er een link aan gekoppeld wordt. Er mogen meerdere links aanwezig zijn op de pagina, zolang ze maar relevant zijn. Neem een voorbeeld aan deze blog die vol staat met links, maar die uiteraard wel relevant zijn.

En zo zijn er nog een aantal factoren die kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van de pagina, maar die bewaren we voor de volgende keer. Toch nieuwsgierig? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle internetactiviteiten. Je kunt ons natuurlijk ook volgen op Facebook, Twitter, Google+ of LinkedIn of neem direct contact met ons op! Wij helpen je graag op weg naar die nummer 1 positie in Google! 🙂

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Er is 1 reactie op dit artikel

Plaats een reactie