5 tips om social media
slim in te zetten

5 tips om social media slim in te zetten

‘Iedereen zit op social media, dus dan moet ik het ook maar doen.’ Een reden waarom social media kanalen soms maar worden aangemaakt. Natuurlijk niet bij iedereen, want er zijn veel bedrijven die goed over hun social media strategie hebben nagedacht. Het is erg zonde als dat niet gebeurt, omdat je social media, net als elk ander middel, effectief wilt inzetten. Het aanwezig zijn op social media moet geen op zichzelf staand doel zijn. Het moet een onderdeel zijn van bijvoorbeeld een overkoepelende online strategie. Dit zal uiteindelijk je bedrijfsstrategie worden en zul je je organisatiedoelen behalen.

Met deze 5 tips kun je social media slim inzetten om deze doelen te behalen.

  1. Waarom doe ik het?

    Het is heel makkelijk om een social media account aan te maken, op bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Maar denk wel goed na, waarom je aanwezig wilt zijn op deze kanalen. Wat is de toegevoegde waarde voor jouw bedrijf? Elke keer als social media wordt ingezet, of onderdeel uit gaat maken van een online strategie, is het goed om hierbij stil te staan.

    Bereik je hierdoor beter je doelgroep? Kun je hierdoor sneller meer traffic genereren naar je website?

    Een misvatting is ook dat social media gratis is. Dat is niet helemaal waar. Het plaatsen van berichten en andere posts is gratis (mist je promoted posts gaat inzetten uiteraard), maar daar tegenover staat dat het veel tijd en inzet vergt om deze kanalen goed in te zetten. Deze tijd en inzet kan het zeker waard zijn, maar verwacht bijvoorbeeld niet dat er heel veel traffic van je Facebook pagina naar je website zal zijn als Facebook niet constant wordt bijgewerkt.

  2. Wat zijn je doelen?

    Wat wil je met de social media kanalen bereiken? Maak hierbij een concrete doelstelling, bijvoorbeeld het vergroten van het aantal nieuwsbriefinschrijvers door middel van een Facebook campagne.

    De KPI’s zijn het aantal nieuwe aanmeldingen voor de nieuwsbrief of het aantal likes op jouw bedrijfspagina van Facebook en het aantal volgers.

  3. Je doelgroep bereiken

    Bij elk middel of kanaal wil je, als je het inzet, je doelgroep bereiken. Anders kun je het net zo goed niet inzetten. Dat geldt dus ook voor social media. Om je doelgroep daar te bereiken moet je antwoord geven op deze 3 vragen:

    • Je wilt social media gaan inzetten, maar zit jouw doelgroep wel op social media? En zo ja, welke kanalen gebruiken ze dan?
    • Wanneer is je doelgroep actief en hoe actief zijn ze?
    • Wat zijn de online behoeften van jouw doelgroep?

    Aan de hand van deze antwoorden kun je gaan segmenteren en nichedoelgroepen maken, indien nodig. Denk slim na over het targetten van je doelgroep.

    Leer ze ook kennen. Als je weet wie je doelgroep is, kun je hen gaan volgen via social media. Dan kom je erachter, waar ze op reageren, welke onderwerpen ze leuk vinden, waar ze over praten?

    Om uit te zoeken waar je doelgroep zich bevindt, kun je bij de kanalen zelf zoeken. Maar er zijn ook handige websites waar je gebruik van kunt maken:

    • Tagboard: Met deze website kun je status updates doorzoeken van Facebook, Twitter, Google+, Vine en Instagram.
    • Followerwonk: Via Followerwonk kun je bio’s doorzoeken van Twitter gebruikers. Als je dan gebruikers hebt gevonden die behoren tot jouw doelgroep, kun je ze gaan volgen.
    • Social media check: op deze website kun je zoeken op zoekwoorden. Social media wordt dan real time doorzocht en er wordt aangegeven op welke kanalen jouw zoekwoord het meest voorkomt.

    Het is handig om voor het zoeken een lijst op te stellen met relevante zoekwoorden. Bijvoorbeeld van waar jouw dienst of product voor dient en ook kenmerken van jouw doelgroep en interesses.

  4. Maak social media onderdeel van de organisatie

    Om social media goed in te richten en te voorzien van genoeg nieuwe content en updates is het belangrijk om een goed ingerichte redactie te hebben die hier mee bezig is. Maar zij zijn niet de enige die content kunnen vinden of een leuke inhaker op iets actueels kunnen verzinnen. Creëer daarom draagvlak en bewustzijn binnen de gehele organisatie. Zorg dat het bij alle medewerkers gaat leven. Dan zullen afdelingen ook gaan samenwerken om social media in te zetten voor nieuwe of bestaande campagnes.

    Een manier om dat te doen is bijvoorbeeld een competitie starten. Geef een x aantal punten voor het aanleveren van content voor een blog, het opsturen van een foto tijdens een bedrijfsuitje voor op je eigen Facebook pagina of Instagram, het delen van een blog via social media kanalen of het aanleveren van een idee voor een blog of bericht.

    En zorg er daarnaast voor dat er goed wordt nagedacht over wat er wel en niet op de social media kanalen wordt geplaatst. Als het erop staat is het voor iedereen leesbaar. Ga hier verstandig mee om en bedenk goed wat voor impact bepaalde posts met zich meebrengen. Houd er dus rekening mee dat dit als gevolg kan hebben dat je ad-hoc moet kunnen inspelen op vragen of negatieve reacties. Ook ’s avonds en in het weekend.

  5. Blijf evalueren en optimaliseren

    Als je een strategie opstelt en doelstellingen formuleert, bepaal je ook hoe je gaat meten of deze doelstellingen worden behaald. En wanneer de evaluatiemomenten zijn. Doe dit ook voor social media. Kijk wat werkt en wat niet en stuur bij waar nodig. Welke onderwerpen slaan aan op Facebook, welke berichten werken wel of niet, heeft het de traffic verhoogt naar de website en wanneer was dat dan?

    Een handige tool om je verschillende social media kanalen inzichtelijk te maken, is Hootsuite (gratis). Hierop kun je je Facebook tijdlijn, Twitter startpagina, Instagram overzicht en Google+ wall naast elkaar zetten. Tevens kun je statistieken bekijken.

    Met social media ben je nooit klaar. Online zijn er zoveel ontwikkelingen, updates en aanpassingen gaande, dat je deze contant in de gaten moet houden. En hierop moet anticiperen. Ook je doelgroep kan veranderen en kan zich over een paar jaar bijvoorbeeld voornamelijk op Twitter bevinden in plaats van Facebook. Houd ze dus in de gaten en blijf ze volgen.

Wil jij advies over het opzetten van een social media-strategie of advies over het inzetten van de kanalen? Neem dan contact met ons op.

Invest Online
Jessica Florentinus
Auteur: Jessica Florentinus, Online Marketeer Als Online Marketeer houd ik mij bezig met Online Advertising, waarbij de focus ligt op de dynamische wereld van Social Media Advertising. Dit loopt uiteen van advertentiecampagnes inrichten tot het uitdenken van strategieën om social media kanalen beter in te kunnen zetten.

Plaats een reactie