In een paar stappen
je website technisch goed
zetten voor crawlen en indexatie

5 technische SEO aspecten voor crawlen en indexatie

De vele technische mogelijkheden om het crawlen en indexeren van je website te beïnvloeden kunnen verwarrend zijn, voornamelijk wanneer technieken samen gebruikt worden. Onderstaand schema helpt je bij het correct implementeren van technische SEO aspecten die crawling en indexatie beïnvloeden. Onder de afbeelding staat een korte beschrijving per stap. Wil je meer informatie per stap, dan staat er een link naar een uitgebreidere uitleg. Doorloop het schema voor elke pagina waar je tegen moeilijkheden aanloopt en je pagina staat binnen no-time technisch goed!

Beschrijving van het SEO stappenplan

Van bovenstaand stappenplan is een korte beschrijving hier onder uitgeschreven. Voor een uitgebreidere beschrijving per onderdeel wordt er doorverwezen naar een specifieke uitleg van dat onderdeel.

Mag de pagina gecrawld worden?

Vraag jezelf eerst af of de pagina gecrawld mag worden. Is dit niet het geval dan kun je middels het robots.txt bestand de pagina uitsluiten voor bezoek door bots. Wil je daarnaast zeker weten dat de pagina niet geïndexeerd wordt? Plaats dan voor de zekerheid een metarobot: noindex. Het kan namelijk zijn dat een pagina veel externe verwijzingen krijgt, waardoor zoekmachines de pagina als belangrijk zien en die pagina toch indexeren. Mag de pagina wel gecrawld worden, ga dan verder in het stroomschema. Wil je meer lezen over het gebruik van de robots.txt of meta robots, bekijk dan onze uitleg over de mogelijkheden van robots.txt!

Bevat de pagina dezelfde content als andere pagina’s?

Kijk of de pagina dezelfde content bevat als andere pagina’s. Dit kan bijvoorbeeld wanneer een categoriepagina filtermogelijkheden of sorteeropties heeft. Wanneer dit zo is, dan kan er sprake zijn van duplicate content. Om dit op te lossen, gebruik je de canonical tag. Kies van de op elkaar lijkende pagina’s de belangrijkste uit. Laat de andere pagina’s middels een canonical tag naar die belangrijkste pagina verwijzen. URL’s met sorteeropties of filteropties zoals “?sort” kunnen het beste verwijzen naar de URL zonder sorteeropties. Voor een uitgebreidere uitleg over de implementatie van de canonical tag verwijs ik naar onze definitiepagina over de canonical tag.

Is het een categoriepagina met paginering?

Het komt voor dat categoriepagina’s zo veel producten hebben dat paginering wordt toegepast om de website overzichtelijk te houden. Paginering herken je bijvoorbeeld door “?page=2” in de URL. Om geen dubbele pagina’s in de zoekresultaten te krijgen kun je middels een rel=”next”/”prev” tag de relatie tussen de pagina’s aangeven. Kort gezegd verwijs je in de <head> van de pagina naar de volgende en vorige pagina’s in de paginering.

Wil je naast het gebruik van de rel=”next”/”prev” tag ook de canonical tag gebruiken? Zorg dan dat de canonical tag naar zichzelf verwijst. Dit betekent dat de eerste pagina binnen de paginering naar de eerste pagina verwijst met de canonical. Elke tweede pagina verwijst naar pagina twee etc. Ook hierbij laat je sorteeropties en filteropties buiten beschouwing. Wil je meer lezen over dit onderwerp? Lees dan onze uitgebreide uitleg over de rel=”next”/”prev” tag.

Zijn er meerdere taalversies van de pagina?

Wanneer je website meerdere taalversies heeft, dien je dit per pagina in de broncode te vermelden. Dit kan door middel van de hreflang tag. Belangrijk bij de hreflang tag is dat er naar de eigen taalversie verwezen wordt en naar alle alternatieve taalversies van de pagina. Heb je ook paginering en parameters in de URL dan dien je deze logischerwijs ook mee te nemen in de verwijzing naar andere taalversies.

Gebruik je op de pagina ook de canonical tag? Zorg er dan voor dat je met de canonical niet naar een andere taalversie verwijst en houd de regels voor de canonical tag aan. Dit betekent dat je met de canonical tag naar de belangrijkste pagina verwijst binnen dezelfde taal.

Bevat de pagina paginering? Werk dan met de rel=”next”/”prev” tag binnen dezelfde taal. Logischerwijs verwijs je dan met de hreflang tag van pagina 1 naar pagina 1 in een andere taal, en van pagina 2 naar pagina 2 in een andere taal etc.

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Op onze blog hebben we een uitgebreide uitleg over de implementatie van de hreflang tag.

Geen canonical tag, paginering en verschillende taalversies?

Het kan zijn dat bovenstaande drie opties niet gelden voor de pagina waarvoor je het schema doorloopt. Vraag je dan af of deze pagina in de zoekresultaten mag komen. Is het antwoord “nee”, dan kun je een noindex metarobot plaatsen. Hiermee geef je aan dat je de pagina niet in de zoekresultaten wilt hebben. Is het antwoord “ja”, dan hoef je hier niks te doen.

Daarna is het de vraag of je de links op die pagina gevolgd wilt hebben. Wanneer dit het geval is dan kun je een metarobot nofollow plaatsen. De links op die pagina worden dan niet gevolgd door de bot. Bijvoorbeeld, betaalde links wil je op nofollow hebben staan omdat dit geen natuurlijke manier is om autoriteit op te bouwen. Wanneer de links op de pagina wel gevolgd mogen worden dan hoef je verder niks te doen. Een uitgebreidere uitleg over de implementatie van meta robots is te vinden in onze definitiesectie.

Tot slot

Je bent nu aan het einde gekomen van het stroomschema. Ben je er nou niet helemaal zeker van of je het goed hebt doorgevoerd? Of wil je graag wat meer informatie. Neem dan contact op met Invest Online. Mijn collega’s en ik kunnen je advies geven over de implementatie van verschillende technische SEO aspecten!

Invest Online
Bob Noteboom
Auteur: Bob Noteboom

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.