5 mythes op het gebied van zoekmachine-marketing

Het internet is een plek waar oneindig veel informatie rond gaat. Het probleem daarvan is echter ook dat die informatie niet altijd correct is. Google’s Nederlandstalige AdWords-team ontkracht vandaag een vijftal mythes op het gebied van AdWords. Wij bij Invest Online zijn het hier mee eens, maar laten ons eigen licht schijnen over deze vijf fabels.

Fabel 1: Sommige bureaus hebben een schriftelijke overeenkomst afgesloten met Google waardoor ze advertenties op de eerste drie posities aan de linkerkant van de zoekresultatenpagina kunnen weergeven.

Uiteraard is dit niet waar. Als er maar drie plekken te vergeven zijn, hoe zouden verschillende bureau’s dan een dergelijke overeenkomst met Google kunnen hebben? Dat zou conflicten opleveren wanneer concurrerende bureau’s op dezelfde zoektermen een AdWords campagne opzetten. Feit is dat de beste advertentie-plekken bezet worden door de meest relevante AdWords-campagnes. Het verbeteren (of vasthouden van) deze felbegeerde plekken is alleen makkelijk door actief de lopende campagne bij te houden en te optimaliseren.

Fabel 2: Advertenties op hogere posities presteren beter, terwijl advertenties op lagere posities totaal niet effectief zijn.

Hoewel deze posities beter worden bekeken hoeven ze niet direct beter te presteren. Wanneer een advertentie de doelgroep maar op de juiste wijze weet aan te spreken maakt de positie niet veel meer uit. Een advertentie moet gericht zijn op een hele specifieke doelgroep om potentiële klanten aan te spreken. Wij kunnen u helpen om de doelgroep op de juiste manier aan te spreken bij de juiste zoektermen.

Fabel 3: Mijn advertenties hebben geen concurrentie, dus ik hoef niet zoveel te betalen voor klikken.

Vaak is het zo dat het gebrek aan concurrentie komt omdat uw zoektermen niet populair of niet relevant zijn. Vaak worden deze campagnes weergegeven bij niet relevante zoektermen waardoor uw CTR (clicktrough rate) laag blijft. Hierdoor wordt uw campagne uiteindelijk alleen maar duurder. Uiteraard kan het zo zijn dat u echt weinig concurrentie hebt en daardoor zelf al een hele efficiënte campagne opzet, anders helpen wij u graag.

Fabel 4: Alleen SEM-bureaus kunnen een effectieve AdWords-campagne opzetten.

Uiteraard is dit ook een fabel. U kunt prima zelf een aardige AdWords-campagne opzetten. Zo kunt u ook uw eigen brood bakken in plaats van naar de bakker te gaan of uw eigen schuur in elkaar timmeren in plaats van een timmerman te vragen. Wij zijn gespecialiseerd in het opzetten van dergelijke campagnes en hebben dus de nodige ervaring. Bovendien nemen wij een groot deel van uw werk uit handen waardoor u er minder omkijken naar heeft.

Fabel 5: Als mijn website in het Engels is, kan ik die niet promoten op de Franse markt.

Wij hebben de nodige ervaring met (voornamelijk) Spaanstalige websites. Dus kunnen uw precies vertellen wat er nodig is om een anderstalig publiek te bereiken. Als u Engels sprekende mensen in Frankrijk wil bereiken is een Engelstalige website uitstekend. Wellicht wilt u uw campagnes in meerdere talen opzetten, wij helpen u er graag bij.

Naast deze fabels zijn er nog allerlei andere mythes en geruchten die op internet de ronde doen over AdWords-campages. U kunt het zo gek niet bedenken of wij hebben het eens voorbij horen komen. Door onze ervaring weten wij echter precies van welke we wel of niet wat moeten aantrekken. Bent u intussen geinteresseerd geraakt in onze diensten? Kijk op onze diensten-pagina.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.