Succesvolle cro cases
3 van de meest succesvolle
CRO cases van 2018

3 van de meest succesvolle CRO cases van 2018

Ook in 2018 hebben wij weer voor veel klanten de website onder de loep mogen nemen, om zodoende kansen te spotten ter verhoging van het conversiepercentage.
Veel A/B testen, data analyses, expert reviews, concurrentieanalyses en MBTI modellen hebben afgelopen jaar de revue gepasseerd. Hieronder geven we een kijkje in drie van de meest succesvolle cases.

Hulpmiddelwereld

Wat was de aanleiding?

Tijdens de data analyse bleek dat er nog veel desktop gebruikers waren die de website van Hulpmiddelwereld op kleinere resoluties bezochten. Er was een duidelijke correlatie tussen de resolutie en het bezoekgedrag. Dit in combinatie met de heatmaps, scrollmaps en recordings heeft tot de volgende testhypothese geleid: door de header horizontaal minder ruimte in te laten nemen zorgt dit ervoor dat belangrijke paginaonderdelen boven de vouw komen te staan, wat voor meer engagement zorgt. Ook vielen de USP’s niet goed genoeg op bovenin de header.

Welke aanpassingen hebben we gemaakt?

De header is een stuk compacter geworden en neemt hierdoor horizontaal veel minder ruimte in. Daarnaast ligt er nu meer focus op de belangrijke USP’s. Ook zijn de winkelwagen en login icons boven het primaire menu geplaatst, wat ervoor zorgt dat deze elementen beter opvallen.

Control

Variant

Wat was het resultaat?

Tijdens de testfase zagen we een daling in het bouncepercentage van 8%. Daarnaast steeg het conversiepercentage ruim 9%. We zagen een toename in het gebruik van de zoekfunctie, inloggen en bezoek van de winkelwagenpagina.

Thermen Bussloo

Wat was de aanleiding?

Thermen probeert bezoekers zoveel mogelijk te verspreiden om te ervoor te zorgen dat zij ook daadwerkelijk kunnen ontspannen. Het conversiepercentage is daarom ook niet altijd leidend. Tijdens het optimalisatieproces constateerde we een dalende gemiddelde orderwaarde en en een stijging in het conversiepercentage. Onderaan de streep bleef de opbrengst ongeveer hetzelfde, echter werd het wel drukker bij Thermen. Hierdoor ontstond de vraag of we meer focus op de duurdere arrangementen konden leggen. Onze hypothese was dat deze focus, naast een betere beleving bij de klant (minder druk), ook tot een stijging van de gemiddelde orderwaarde zou leiden.
Deze test laat zien dat het conversiepercentage niet altijd de holy grail is.

Control

Variant

Wat was het resultaat?

We zagen dat de gemiddelde orderwaarde steeg met 8,5%. Het conversiepercentage daalde licht met 3,6%. Uiteindelijk leidde dit tot een stijging in de opbrengst van 4%.

Travel Active

Wat was de aanleiding?

Naast het reserveren van een reis, zijn de aanmeldingen voor infodagen en aanvragen van een magazine de belangrijkste doelen van de website Travelactive.nl. Op de mobiele versie waren hiervoor wel call-to-action buttons aanwezig, maar deze zaten ‘verstopt’ in het menu.

Welke aanpassingen hebben we gemaakt?

In een A/B test hebben wij een variant aangemaakt waarbij op de mobiele versie de call-to-action buttons aan de header hebben toegevoegd, zodat deze goed opvallen.
Top 5 CRO cases Travel Active

Wat was het resultaat?

De aanpassing bleek een succes. Als KPI werd de doorstroom naar de infodagen pagina en de magazine pagina aangehouden. Deze was voor de Infodagen ruim 2,5 keer hoger onder de bezoekers van de variant, ten opzichte van de control. Voor de magazine pagina was dit zelf 3,8 keer hoger. De buttons zijn inmiddels dan ook definitief doorgevoerd op de mobiele pagina van Travel Active.

Jouw case in 2019?

Wil jij in 2019 ook aan de slag om je website te optimaliseren? Of je nu op zoek bent naar meer verkopen, meer leads en/of een hogere gebruiksvriendelijkheid van je (mobiele) website; wij helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op, en wie weet staat jouw case aankomend jaar tussen de succesverhalen!

Invest Online
Karin Renting
Auteur: Karin Renting, Online Marketeer

Plaats een reactie