20 tips voor een
betrouwbare website

20 tips voor een betrouwbare website

Straalt jouw website betrouwbaarheid uit? Dat is de vraag die elke website- eigenaar zichzelf moet stellen. De bezoekers die op je website komen, willen zich thuis voelen op je website.
Zorg ervoor dat je bezoekers zich in een warm bad bevinden op je website. Geef hun het gevoel dat de producten of diensten die je aanbiedt passen bij wat je uitstraalt. Wil je van jouw bezoekers klanten maken? Dan is merkvertrouwen essentieel. Maar hoe realiseer je vertrouwen?

Psst… fiets kopen?!

Stel je voor, je loopt over straat en iemand biedt je een splinternieuwe gazelle fiets aan. De fiets heeft alle nieuwste snufjes die een stadsfiets maar kan hebben. De fiets wordt je aangeboden voor maar €25,- Zou je de fiets van deze onbekende man kopen? Ik denk het niet, zelfs niet als de prijs zo aantrekkelijk is. Waarom niet? Door gebrek aan vertrouwen en geloofwaardigheid. Werkt de fiets wel (vertrouwen)? Is de fiets gestolen (geloofwaardigheid)? Wat als het de volgende dag een mankement heeft? Waarom zo goedkoop? Je krijgt veel vragen in je hoofd. Omdat je niet weet waar de persoon de fiets vandaan heeft, zal je waarschijnlijk het aanbod links laten liggen. Zo is het dus ook met websites!

Je website is vaak het eerste aanspreekpunt voor de klanten, verantwoordelijk voor eerste indrukken en een belangrijke bron van inkomsten. Wil je een (online)strategisch voordeel ten opzichte van je concurrenten? Denk dan na over de betrouwbaarheid van de website.

Maak je website betrouwbaarder

Hieronder 20 tips om je website te beoordelen op betrouwbaarheid en geloofwaardigheid voor je bezoekers.

  1. Toon altijd je adres en telefoonnummer zodat bezoekers je altijd kunnen bereiken. Plaats dit bijvoorbeeld in de footer, afhankelijk van de website kan dit ook in de header(vooral als je bedrijf afhankelijk is van inkomende gesprekken).
  2. Maak het de bezoeker heel gemakkelijk om contact met je op te nemen. Plaats bijvoorbeeld op elke relevante pagina een link naar het contactformulier of een bel-me-terug formulier.
  3. Praat in eenvoudige taal. Mensen vertrouwen onbegrijpelijke teksten niet. Schrijf zoals je ook praat met je klanten, dat voorkomt een hoop onduidelijkheid.
  4. Voorkom spelfouten. Onjuiste spelling of grammatica kan ervoor zorgen dat de website minder geloofwaardig overkomt. In een blog is het vergeeflijk, maar het is onaanvaardbaar op je indexpagina, productpagina’s en andere voornamelijk statische pagina’s.
  5. Plaats foto’s van de medewerkers. Gun je bezoekers een kijkje in je keuken en laat zien wie er voor hen klaar staan. Vermeld hierbij ook wat de functie van de medewerker is. Zet er contactopties bij(e-mail of tel.) zodat bezoekers, wanneer nodig, gelijk de juiste persoon kunnen contacteren.
  6. Toon foto’s van je werkvloer of bedrijfsruimte. Als je een echt kantoor met echte mensen en spullen hebt, gelooft de klant dit veel sneller dan standaard stock foto’s of helemaal geen foto’s.
  7. Vermijd stockfoto’s! Als we het internet mogen geloven werken deze onderstaande dames voor héél véél bedrijven. Plaats realistische foto’s, dit oogt veel betrouwbaarder.
         
  8. Toon de algemene voorwaarden. Algemene voorwaarden zijn voor veel bedrijven een achtergeschoven kindje. Deze staan vaak vol met juridische abracadabra. Zorg ervoor dat deze leesbaar is voor de ‘gewone’ Nederlander. Vermeld hierin, in normaal Nederlands, wat de rechten en plichten van je bedrijf en de bezoeker zijn.
  9. E-mail policy. Vraag je om het e- mailadres van bezoekers? Bijvoorbeeld om ze op de hoogte te houden d.m.v. een nieuwsbrief? Vermeld dan heel duidelijk waarvoor je het e-mailadres gaat gebruiken en hoe vaak de bezoeker e- mail gaat ontvangen. Ga je het adres doorverkopen of gebruiken voor commerciële uitingen, vermeld dit dan duidelijk aan de gebruikers.
  10. Vermijd superlatieven. Zeg niet dat je de beste bent, bezoekers zullen dit toch niet snel geloven. Wees specifiek in je beloftes.  Wat zal jij eerder geloven? “De snelste pizzabezorging van de stad” of “Wij bezorgen je pizza binnen 15 minuten”.
  11. Toon je huidige klanten. Wanneer je aan dienstverlening doet, willen bezoekers graag zien voor wie je dat doet. Je bent immers trots op de klanten uit jouw portfolio.
  12. Gebruik testimonials en cases. Bezoekers willen graag zien wat jij voor hen kan betekenen. Toon dit aan, aan de hand van cases en testimonials. Dit komt veel geloofwaardiger over dan je eigen geschreven sales- verhaal.
  13. Gerenommeerde organisatie. Ben je verbonden aan een gerenommeerde organisatie of gecertificeerd, toon dit op je website! Dit geeft de bezoeker een betrouwbaar signaal. Misschien ben je service provider, reseller, partner, sponsor, adviseur of wat dan ook. Vertel dit de wereld.
  14. Link naar externe websites waar een referentie van  jouw website  op staat. Een positieve aanbeveling van buitenaf draagt altijd bij aan het beeld van de bezoeker.
  15. Bericht relevantie en maatwerk. Een website die relevante informatie plaatst is direct geloofwaardiger in de ogen van haar bezoekers. Stem, indien mogelijk, de inhoud af op basis van een gebruikersprofiel (persona’s) en gedrag.
  16. Plaats recensies.  Zet recensies van klanten op je website en elders op het web. Mensen vertrouwen in aanbevelingen van anderen, maak hier dus gebruik van.
  17. Gedetailleerde productinformatie. 50% van de online aankopen zijn niet afgerond als gevolg van onvoldoende informatie. Plaats alle mogelijke informatie van het product bij de productomschrijving. Jij bent toch de specialist en kenner van je dienst/product? Overtuig en informeer de bezoeker zo goed mogelijk.
  18. Optimaliseer je merk in Google. Wanneer de bezoekers jouw merk nog niet kennen, gaan ze ongetwijfeld op zoek naar ervaringen. Hoe zien de Google resultaten eruit als je op je eigen merknaam zoekt? Zorg dat je de eerste resultaten op je eigen merknaam domineert. Bekijk ook de resultaten op [uw merk.. ervaringen] en [uw merk… klachten].
  19. Etaleer jouw social media profielen. Wanneer je een actief Twitter- account of een Facebook- pagina hebt, zorg er dan voor dat dit bij de bezoekers bekend is. Laat zien dat er echte mensen achter deze accounts zitten i.p.v. automatische scripts. Dit verlaagt de drempel om contact met je te zoeken.
  20. Advertenties op je site. Wanneer je advertenties plaatst op je website om inkomen te generen, doe dit dan met mate. Te veel advertenties dood de gebruikerservaring en communicatie met de gebruiker. Als je belangrijkste bron van inkomsten niet bestaat uit advertenties, gebruik ze dan niet.

Uiteraard zijn er nog vele andere punten. Deze punten zijn gemakkelijk zelf te beïnvloeden en hebben direct invloed op de betrouwbaarheid van je website.
Overdrijf hierin niet. Het is net zoals alcohol drinken, doe het met mate. De website te veel optimaliseren op je betrouwbaarheid is ook weer niet goed, dit zal juist het tegenovergestelde effect hebben op je bezoekers. Wat is de juiste hoeveelheid? Volg de BJ Fogg’s stelregel voor een geloofwaardige opzet:

“Om de betrouwbaarheidsimpact van je website te verhogen, zoek je uit op welke elementen je doelgroep het gunstigst reageer en zorg ervoor dat deze elementen het meest prominent aanwezig zijn op de website.”

Vraag iemand uit jouw doelgroep om een half uurtje van zijn tijd om samen de website door te nemen. Bekijk hoe hij reageert en noteer alles wat hij zegt en doet.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!