Marketing tijdens feestdagen
14 marketingtips voor
succesvolle feestdagen

14 tips voor jouw marketing tijdens de feestdagen

Focus niet alleen op kerst

Bij feestdagen denken veel klassieke winkeliers aan Sinterklaas, Kerst en Oudjaarsdag. Vanuit Amerika zijn de laatste jaren veel meer feestdagen overgewaaid. Dat er ook veel op deze Amerikaanse feestdagen wordt gezocht, is te zien in de grafiek hieronder. Er wordt meer gezocht op Black Friday dan op kerst. Het is dus een gemiste kans om alleen op kerst te focussen bij het opzetten van campagnes voor de feestdagen. Ook is goed te zien dat niet enkel in december wordt gezocht op feestdagen: het begint al in september. Een uitgelezen kans om jouw campagne-inzet op deze trend af te stemmen!

Black FridayHalloweenKerstSinterklaas (Bron: Google Trends).

Tel af tot jouw acties starten

Laat Ads aftellen tot het moment dat de actie ingaat. Hiermee laat je bezoekers al tijdig weten dat er een actie aankomt. Daarnaast creëer je hiermee een gevoel van schaarste, een van de overtuigingsprincipes van Cialdini.

Zorg voor duidelijke levertijden

Tijdens de feestdagen wil natuurlijk niemand zonder cadeautje zitten. Zorg dat op jouw website duidelijk is wanneer een pakketje geleverd wordt. Zo weten bezoekers exact of zij nog op tijd zijn om een pakketje vandaag te bestellen en morgen cadeau te kunnen geven.

Analyseer de verkopen van vorig jaar

Neem een moment de tijd om in de verkoopstatistieken te duiken en zoek uit welke producten het vorig jaar in het feestseizoen erg goed deden. Je kunt deze best presterende producten nog eens extra uitlichten om je verkopen een boost te geven. Maak het voor je bezoekers makkelijk om populaire artikelen terug te vinden.

Richt een speciale landingspagina in

“Zoek en gij zult vinden”, maar toch zijn zoekers liever lui dan moe. Webpagina’s hebben slechts enkele seconde de tijd om de gezochte informatie te presenteren aan een bezoeker. Bezoekers kiezen namelijk in slechts 10 seconde of zij wel of niet op een website blijven. Als in een advertentietekst dus wordt geadverteerd met een bepaald thema, een kortingsactie of een speciaal aanbod, zorg dan dat de bezoekers dit in één oogopslag zien op de landingspagina.

Vergeet de e-mailcampagnes niet

Het najaar en de feestdagen zijn een goede mogelijkheid om een speciale e-mailcampagne op te zetten waarin je lezers informeert over exclusieve aanbiedingen en het (tijdelijke) speciale assortiment. Laat bijvoorbeeld een e-mailcampagne inrichten waarin diverse mails elkaar opvolgen.

Laat klanten hun favoriete product delen via social media

Een product dat tijdens de feestdagen niet geleverd kan worden, zorgt voor grote teleurstellingen. Maak klanten blij en zorg dat deze producten beschikbaar zijn tijdens de feestdagen. Dit idee heeft meerdere voordelen: als ondernemer weet je welke producten mogelijk in trek zijn en (potentiële) klanten gaan alvast nadenken over welke aankopen ze bij jouw bedrijf kunnen doen. Ook kun je vragen welke producten klanten nog missen in het assortiment.

Optimaliseer de laadtijd

Dat tijdens de feestdagen het aantal bezoekers enorm kan stijgen, is goed te zien in onderstaande afbeelding. Een website en bijbehorende hosting moet wel berekend zijn op een grote hoeveelheid bezoekers. Een korte laadtijd is van groot belang om afhakende bezoekers te voorkomen. Zorg tijdig voor een korte laadtijd!

Feestdagen is (gezelligheid) delen

Niet alleen kerst en Sinterklaas, maar zeker ook Thanksgiving en Halloween worden samen met anderen gevierd. Cadeautjes worden uitgedeeld en ontvangen. De feestdagen zijn een mooie aanleiding om mensen te vragen hun favoriete cadeautje te delen. Zorg ook dat bezoekers van jouw website eenvoudig producten kunnen delen.

Toon relevante producten in het winkelwagentje

Heeft een klant op Cyber Monday een laptop in zijn winkelwagen geplaatst? Dan heeft hij mogelijk ook een tas nodig om de laptop in mee te nemen. Daarnaast kan een extra scherm en een toetsenbord en muis handig zijn bij het thuiswerken. Zorg ervoor dat de klant relevante producten ziet wanneer hij zijn winkelwagen bekijkt. Jouw bedrijf kan hier extra omzet uit halen.

Zorg voor actuele recensies

De psychologie leert dat sociale bewijskracht werkt. Het lezen van een recensie helpt bij het overtuigen om een aankoop te doen. Recent geplaatste recensies laten een potentiële klant zien dat anderen onlangs hun vertrouwen hebben geuit in de webwinkel. Je kunt recensies niet alleen uitvragen via een mail na de levering van het product, maar ook via social media. Zijn er nog niet veel recensies? Geef dan bijvoorbeeld 5% korting als een klant een recensie achterlaat.

Combineer online met offline

Het vroegtijdig inzetten van bijvoorbeeld een flyer met daarin een kortingscode kan toegevoegde waarde bieden tijdens de feestdagen. Je kunt dit inzetten om klanten te stimuleren om meer aankopen te doen voor de aankomende feestdagen.

Zorg voor een veilige website

Een populaire website trekt ook de aandacht van hackers. Op populaire (e-commerce) sites worden ook grote hoeveelheden gegevens van klanten doorgestuurd naar systemen. Zorg daarom dat jouw klanten ook tijdens de feestdagen veilig zijn. Dit kun je onder andere doen door een SSL certificaat te gebruiken.

Geef je beste klanten een extraatje

Introduceer tijdens Kerst of Oudjaarsdag bijvoorbeeld een nieuw product voor de trouwe klanten. Ook kun je de beste klanten een dag (of enkele uren) eerder toegang geven tot bijvoorbeeld de Black Friday uitverkoop.

Bonus: Geef uw logo een feestelijk tintje. Voeg bijvoorbeeld een kerstmuts of sneeuwvlokken toe. Zorg wel dat na de feestdagen het oorspronkelijke logo weer netjes te zien is.

Invest Online
Luuk Fiets
Auteur: Luuk Fiets

Plaats een reactie