12 tips voor het optimaliseren van Product Listing Ads

Vanaf 13 februari worden producten van webwinkeliers vanuit Google Shopping niet meer gratis getoond in de resultaten van Google. Gesponsorde Google Shopping resultaten gebaseerd op de Product Listing Ads (PLA) hebben het vanaf die datum overgenomen. Een webwinkelier moet nu dus betalen per klik om zijn producten getoond te krijgen bij gerelateerde zoekopdrachten. Des te belangrijker om voor goede Product Listing campagnes te zorgen. In dit blogartikel lees je 12 tips voor het optimaliseren van je Product Listing Advertenties.

Van gratis naar betaald

Klinkt als een negatieve verandering, maar in de praktijk zal het meevallen. Zeker gezien de nieuwe opzet die Google voor ogen heeft waarin de Product Listing Advertenties meer ruimte krijgen op prominente plekken met gegarandeerde zichtbaarheid.

De Product Listing Advertenties worden getoond bij gerelateerde zoekopdrachten van de gebruiker van Google. Hierbij legt Google zelf de match tussen zoekopdracht en de producten die staan in het Google Merchant Center. Wanneer en of je wordt getoond gebeurt automatisch o.b.v. relevantie van de producten uit je Merchant Center aan de zoekopdracht in combinatie met de bieding die je doet.

Vanaf heden zijn er twee varianten hoe de Product Listing Advertenties vertoond worden. In de ene variant staan er maximaal vijf producten met afbeelding, prijs en aanbieder onder het gesponsorde blok in Google. Het ziet er naar uit dat de organische posities daardoor nog verder weg komen te staan van de zoekbalk. Daarnaast is er ook een variant waarbij aan de rechterkant een blok ingeruimd is waar plaats is tot twee rijen met vier producten. De commerciële afbeeldingen krijgen daarmee binnen de nieuwe opzet van Google een hele opvallende plaats.

Bij een Product Listing Advertentie krijgt de bezoeker een afbeelding van het product te zien, de prijs en de aanbieder/naam van webshop. Zie hier voorbeeld van de nieuwe opzet van de Product Listing Advertenties:

Voorbeeld Product Listing Advertenties

Tips om je Product Listing Campagnes te optimaliseren

We zien wisselende resultaten met Product Listing, maar over het algemeen zijn de resultaten zeer positief. Reden te meer om aan de slag te gaan met Product Listing Campagnes. Gebruikmaken van de prominente plekken die Google ons adverteerders biedt.

Optimaliseer je productfeed

Hoe beter je productfeed in elkaar zit, des te beter kan Google je producten matchen met de zoekopdrachten die bezoekers invoeren. Loop daarom onderstaande punten eens goed na:

feed

  1. Zorg ervoor dat dagelijks je productfeed ververst wordt in je Google Merchant Center. Dit zorgt ervoor dat de meest accurate data in je productfeed zit en je niet adverteert voor producten die je bijvoorbeeld niet meer voorradig hebt.
  2. Voeg hoge kwaliteit afbeeldingen toe. Aanbevolen is om 400 x 400 pixels afbeeldingen toe te voegen. Bekijk ook de mogelijkheden om je afbeelding af te laten wijken van concurrenten indien iedereen dezelfde afbeeldingen voor het product hanteert. Als de afbeelding bijvoorbeeld standaard het product recht afbeelden, bekijk dan mogelijkheden dat je het product in de afbeelding iets gedraaid toont.
  3. Kijk goed naar de basisvoorwaarde en de verplichte attributen in je productfeed. Uiteraard geldt hier dat hoe meer data je in de productfeed verwerkt, des te beter Google in staat is goede matches tussen zoekopdracht en productfeed te leggen.
  4. Optimaliseer je beschrijvingen en titels. Om tot een goede match tussen productfeed en zoekopdracht te kunnen komen is het aan te raden beschrijvingen en titels van producten te optimaliseren. Dit is de belangrijkste content waar Google op basis van kan matchen. Zorg ervoor dat de belangrijkste zoektermen waar je de producten op wilt matchen voorkomen in beschrijvingen en titels en zet de belangrijke informatie voorin.
  5. Houd je aan de richtlijnen van Google. Maak geen gebruik van CAPSLOCK in beschrijvingen of titels, beperk promotionele teksten in beschrijvingen en titels, bijvoorbeeld gratis verzending, en vermijdt beschrijvingen van je webshop maar beperk je tot het product.
  6. Optimaliseer de campagnestructuur

    Ook bij Product Listing campagnes geldt dat een betere campagnestructuur zorgt voor betere prestaties. Net als bij de gebruikelijke Search & Display campagnes met Google AdWords. Lees onderstaande tips om je campagnestructuur beter neer te zetten:

  7. Maak een aparte campagne aan voor Product Listing Advertenties. Dit zorgt ervoor dat je in staat bent een eigen budget toe te wijzen aan de PLA campagne en daardoor zijn de Product Listing Advertenties goed te meten.
  8. Maak aparte advertentiegroepen aan voor productengroepen (broeken, shirts, jassen of nog dieper Uggs laarzen, Shimano kettingen). Hiermee ben je in staat om een specifieke promotieteksten te schrijven voor deze advertentiegroepen. Bijvoorbeeld; -20% op alle Jassen. Bestel Snel! Een ander groot voordeel is het per advertentiegroep in te kunnen stellen van een eigen CPC-biedingen. Niet iedere groep producten heeft dezelfde gemiddelde transactiewaarde en conversiepercentages en dus wil je andere CPC-biedingen in kunnen stellen.
  9. Zorg ervoor dat je adverteert met producten die goed uit de vergelijking komen met de concurrentie. Producten die niet concurrerend zijn o.b.v. prijs kunnen beter uit de productfeed gelaten worden. Voeg daarom attributen toe aan de productfeed waarmee je in staat bent om specifieke producten uit de productfeed te targetten. Maak gebruik van adwords_labels en adwords_grouping attributen om specifieke producten in advertentiegroepen op te nemen. Bijvoorbeeld binnen de groep ‘Ronde trampolines’ label je alle goedkope trampolines met adwords_labels attribuut in je productfeed.Product Listing segmentatie-filter
  10. Maak gebruik van de VALIDATE button wanneer je een segmentatie hebt aangebracht in een advertentiegroep. Er wordt dan gecheckt of je segmentatie ook daadwerkelijk matches oplevert in je productfeed.
  11. Voeg een ‘Alle producten’ advertentiegroep toe. Zet hier het laagste CPC-bod op van alle advertentiegroepen. Zo vang je naast je specifieke advertentiegroepen de producten af met deze ‘restgroep advertentie’.
  12. Onderhoud je Product Listing campagnes

    Het is, net als bij alle andere campagnes met Google AdWords, belangrijk dat er actief en continue monitoring en bijsturing plaatsvindt. Dan pas haal je het maximale uit de campagnes.

  13. Lees zoektermen uit waar je met je Product Listing Advertenties op gematcht bent en sluit irrelevante zoektermen uit waar je niet op gematcht wilt worden. Maar doe ook ideeën op om je campagne nog verder te segmenteren op zoekopdrachten waarmee je gematcht bent.Product Listing zoekwoorden uitsluiten
  14. Test met je advertentieteksten en ga door met de best presterende advertentie. Test met verschillende call-to-actions in de promotietekst en kijk na een bepaalde periode welke tekst (significant) beter scoort. Ga met die tekst verder en voeg een nieuwe toe.

Heb jij nog andere tips om PLA campagnes te optimaliseren? Die lezen we dan graag in de reacties hieronder.

Invest Online
Marco Zweekhorst
Auteur: Marco Zweekhorst, Directeur Dagelijks zijn wij bezig om voor onze klanten successen te behalen. Meer bezoekers, stijging van conversies en groei van opbrengsten. Dit doen wij met ons team van vakidioten die op een resultaatgedreven en transparante wijze een succesvolle samenwerking met onze klanten aan gaan!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.