Invest Online Research
Page Titles en Meta Descriptions

11 Tips voor de Ultieme Page Title en Meta Description

Hoe kies je welke winkel je binnengaat, als je door een straat loopt met voor jou enkel onbekende winkels? Hoe aantrekkelijk de voorgevel eruit ziet, kan van invloed zijn op deze keuze. Een mooie, opvallende voorgevel kan ertoe leiden dat jij daar een kijkje gaat nemen. Ben je specifiek ergens naar op zoek en staat dat op deze gevel, of ziet het er uitnodigend uit, dan verleidt dit je er mogelijk toe om niet door te lopen, maar de winkel binnen te lopen!

Lees verder of scroll door voor de infographic met 11 tips of verdiep je verder en bekijk het volledige onderzoek!

Page titles en meta descriptions

De situatie die hiervoor is geschetst komt niet alleen offline voor. De denkbeeldige straat waar je doorheen loopt kan ook op het internet gevonden worden: de zoekresultatenpagina van Google. We zien niet tien verschillende winkels, maar wel tien verschillende zoekresultaten.  De page title en meta description van de zoekresultaten zijn te vergelijken met die uitnodigende winkelgevel.

Door aantrekkelijke informatie te verwerken in de title en description, vergroot je de kans dat iemand op jouw zoekresultaat klikt en naar je site gaat (je winkel binnengaat). Wanneer het onderwerp wordt genoemd waarnaar jij op zoek bent, dan zul je er sneller op klikken. Als er ook een uitnodigende tekst staat zoals ‘Ga naar sitenaam voor de beste prijzen!’, dan zul je waarschijnlijk nog eerder geneigd zijn om verder te klikken.

Voorbeeld pagina titel en meta description

Hoe zien de ideale page title en meta description eruit die mensen ervan overtuigen je webpagina te bezoeken? Oftewel: wat zet ik op mijn winkelgevel om zoveel mogelijk mensen mijn winkel te laten bezoeken?

Research

Vanuit Invest Online hebben we de top 100 zoekresultaten van 1000 verschillende zoektermen geanalyseerd. Er is onderzocht welke elementen van een page title en meta description vaker werden gebruikt door de hoger rankende zoekresultaten. Er is samenhang gevonden tussen bepaalde elementen in de snippets en hogere posities in Google.

Met behulp van deze data zijn een 11-tal tips opgesteld om de ultieme page titles en meta descriptions te kunnen creëren! Deze tips zijn verwerkt in onderstaande infographic.

Infographic Page titles en Meta descriptions

Nog even de tips op een rijtje

  • Tip #1 Pagina titel: lengte
    Benut ruimte zoveel mogelijk, maar maak de pagina titels niet te lang: voorkom dat ze door Google worden afgebroken!
  • Tip #2 Pagina titel: overeenkomstigheid
    Optimaliseer de pagina titel voldoende zodat Google deze laat zien!
  • Tip #3 Pagina titel: zoekterm
    Plaats de belangrijkste zoekterm aan het begin van de pagina titel!
  • Tip #4 Pagina titel: gebruik van CTA
    Gebruik een Call to Action in de pagina titel!
  • Tip #5 Pagina titel: gebruik van USP
    Gebruik een Unique Selling Point in de pagina titel!
  • Tip #6 Meta beschrijving: lengte
    Benut de mogelijke ruimte zoveel mogelijk, maar maak de meta beschrijvingen niet te lang: voorkom dat deze door Google worden afgebroken!
  • Tip #7 Meta beschrijving: overeenkomstigheid
    Optimaliseer de meta beschrijving voldoende zodat Google deze laat zien!
  • Tip #8 Meta beschrijving: zoekterm
    Plaats de belangrijkste zoekterm aan het begin van de meta beschrijving!
  • Tip #9 Meta beschrijving: gebruik van CTA(‘s)
    Gebruik een of meerdere Call to Action(s) in de meta beschrijving!
  • Tip #10 Meta beschrijving: gebruik van USP(‘s)
    Gebruik een of meerdere Unique Selling Point(s) in de meta beschrijving!
  • Tip #11 Meta beschrijving: opsommingstekens
    Gebruik een of meerdere opsommingsteken(s) in de meta beschrijving!
Invest Online
Brenth Dijkgraaf
Auteur: Brenth Dijkgraaf, Online Marketeer

Als online marketeer bij Invest Online richt ik mij op het verbeteren van gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van websites. Door mijn theoretische achtergrond aan de praktijk te verbinden creëer ik creatieve strategieën. Hiermee draag ik graag bij aan de online successen van diverse bedrijven!

Er is 1 reactie op dit artikel

Vilmar schreef:

Super cool artikel. Wat mij wel verbaast is dat de META omschrijving er blijkbaar wel toedoet. Er wordt vaak gezegd dat de META gegevens handig zijn om google te laten weten waar je website over gaat, maar niet dat het meehelpt voor de rankings.

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.