11 belangrijke internet trends

Afgelopen week vond in San Francisco Web 2.0 Summit plaat. Web 2.0 Summit is een toonaangevende conferentie waar wordt gesproken over de toekomst van het web. Grote namen geven hier presentaties met hun visie over de toekomst. Het thema van dit jaar is “The Data Frame”, wat refereert naar de centrale rol die data heeft in Web 2.0.
Een van de grote namen die een presentatie gaf was Mary Meeker. Zij geeft elk jaar haar visie op internet trends aan de hand van een verzameling van cijfers en ontwikkelingen in de online wereld.

De 11 belangrijkste internet trends volgens Mary Meeker:

      1. Globality – We’re not in Kansas anymore…

 

      2. Mobile – Early Innings Growth…

 

      3. User Interface – Text -> Graphical -> Touch / Sound / Move

 

      4. Commerce – Fast / Easy / Fun / Savings = More Important Than Ever…

 

      5. Advertising – Lookin’ Good…

 

      6. Content Creation – Changed Forever

 

      7. Technology / Mobile Leadership – Americans Should Be Proud

 

      8. Mega-Trend of 21st Century = Empowerment of People via ConnectedMobile Devices

 

      9. Authentic Identity – The Good / Bad / Ugly. But Mostly Good?

 

      10. Economy – Lots of Uncertainty

 

    11. USA Inc. – Pay Attention!

We zullen kort een aantal van de genoemde trends langs lopen.

Globaliteit

Door internet is de communicatie met de rest van de wereld een stuk makkelijker geworden. Het internet groeit nog altijd in een rap tempo. Het aantal gebruikers van social media van oktober dit jaar is groter dan het aantal internetgebruikers in december 2006. Een flinke groei dus over de hele wereld. Eerder werd er altijd gekeken naar Amerika, wat daar op het gebied van internet ‘hip’ was. Werd binnen de kortste keren ook uitgevoerd in de rest van de wereld. Maar er is meer dan alleen Amerika, zo benadrukt Meeker. In China is het afgelopen jaar het aantal 3G abonnementen met 172% gegroeid, in India zelfs met 1050%. Zeker interessant om ook deze landen in de gaten te houden.

Mobiliteit

Dat mobiel een flink groei doormaakt zal voor niemand als iets nieuws in de oren klinken. In ons land is inmiddels 42% van de Nederlanders in het bezit van een smartphone. Hoewel de groei van internet op mobieltjes een flinke groei doormaakt, valt er voor bedrijven nog veel meer uit te halen dan er op dit moment gebeurd. Mobiliteit is dus zeker een onderdeel van het web 2.0 waar goed rekening mee gehouden moet worden.

User Interface

Eén van de belangrijkste trends is, zo stelt Meeker, de transitie van grafisch naar touch, geluid en gesture als gebruikersinterface. Vroeger was alles plat via 1 device zoals teletekst via de televisie. Tegenwoordig is dat allemaal anders. Je kan teletekst bekijken via de televisie, online website, mobiele website en via een app voor je mobiele device.

Economie

Dat we met onze economie in zwaar weer zitten mogen wel duidelijk zijn. Toch heeft de online wereld tegenwoordig ook een grote invloed om de economie. De verwachting is dan ook dat de invloed van online op de economie alleen maar groter gaat worden. Maar naast dat online een grote invloed heeft op de totale economie, heeft het misschien nog wel een grotere invloed op de lokale economie.

Binnenkort zullen we dieper in gaan op deze intenet trends, dan met een vertaling hoe wij onze online marketing hierop kunnen aanpassen.

Bekijk hier alle sheets van de presentatie van Mary Meeker:
KPCB Internet Trends (2011)

Bekijk hier de volledige presentatie van Mary Meeker:

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.