10 tips voor goede copywriting op productpagina’s

Dit zal niet als een verrassing komen, maar de producten die op je website staan, wil je verkopen. Het belangrijkste is dat je de aandacht trekt van de bezoeker op je website. Anders zullen ze niet overgaan tot verkoop, of zelfs de website doorzoeken of producten in hun winkelmandje plaatsen. Of misschien niet eens naar jouw website gaan, als ze in Google zoeken.

Hoe zorg je er dan voor dat dit wel gebeurt? Mede door goede copywriting op je productpagina’s. Wij hebben 10 tips die je kunt toepassen:

  1. Terug naar de 5 W’s

    Verwerk de 5 W’s in de productomschrijving:

    1. Wie
      Voor wie zijn de producten? Met andere woorden, wie is je doelgroep? Zijn dat jonge gezinnen of bijvoorbeeld fitness fanaten? Wat vinden zij belangrijk aan het product en wat zijn kenmerken waarmee je hen over de aankoop-streep kunt halen?
    2. Wat/Hoe
      Wat maakt dit product speciaal, waarom moet je deze kopen? De hoe kun je hier ook invullen; Hoe wordt het product gebruikt en waarin verschilt dat van andere producten? Met andere woorden, wat zijn de USP’s van het product?
    3. Waar
      Waar wordt het product gebruikt door de doelgroep? Is het een trampoline voor buiten of juist een stoel voor aan de eettafel?
    4. Wanneer
      Wanneer zal het product worden gebruikt? Kun je het lang gebruiken, of heeft het een korte levensduur? Is het voor in een bepaald seizoen?
    5. Waarom
      Waarom moet de klant dit product kopen? Wat is het nut ervan en waarom is jouw product beter dan die van een andere partij?
  2. Doe iets anders dan wordt verwacht

    Overal lezen klanten dezelfde teksten:
    Met deze camera maak je haarscherpe foto’s.

    Probeer anders te zijn, door bijvoorbeeld de camera te omschrijven met:
    Leg elk moment op z’n mooist vast.

    Of denk aan omschrijvingen als:
    Met de nieuwste software van deze camera, kan je foto niet mislukken.

  3. Combineer opsommingen en omschrijvingen

    Het gebruik van opsommingen in een tekst, zorgen ervoor dat het makkelijk scanbaar wordt voor de bezoeker. Zo kunnen ze snel zoeken naar eigenschappen die zij belangrijk vinden.
    De omschrijvingen worden gewaardeerd door de klant die net iets meer informatie wil dan een korte checklist.
    Zorg er dus voor dat je deze twee elementen combineert.

  4. Houd het kort en simpel

    Ja, sommige klanten hebben net iets meer informatie nodig dan anderen, maar als je lange teksten gaat gebruiken is het overzicht weg. Houd het dus altijd kort: paragrafen van 1-3 zinnen.

    Klanten die niet veel informatie willen, kunnen zich hier goed in vinden en zullen de website scannen. Klanten die wel meer informatie willen, zullen de teksten helemaal lezen en bij de specificatie zoeken wat ze willen weten. Dat hoeft allemaal niet in de omschrijving.

    Hou je ook weg van vakjargon, moeilijke medische of technische termen. Houd het simpel en begrijpelijk voor iedereen.Leef je in in je doelgroep. Zij zullen misschien niet snappen, wat voor jou heel duidelijk is. Mocht je twijfelen, dan is het een goed idee om de tekst te laten controleren door een leek. Als diegene het snapt, zit je goed.

  5. Blijf sturen

    Monitor de teksten en test ermee. Zo zorg je ervoor dat je tekst wordt geoptimaliseerd voor de doelgroep. Let bijvoorbeeld op vragen die binnen komen over een bepaald product. Als een bepaalde vraag vaak voorkomt en relevant is voor de verkoop, plaats het antwoord dan bij het product.

  6. Schrijf in een actieve vorm

    Mensen moeten zich situaties kunnen voorstellen, om een beeld te krijgen van een product en of het iets is wat zij willen hebben. Zo kun je bijvoorbeeld een trampoline promoten door erbij te zetten:
    Deze trampoline kun je voor verschillende situaties gebruiken.

    Dat doet niets voor het product. Terwijl een actieve zin een beeld oproept:
    Deze trampoline is perfect voorde kinderen om op te spelen in de zomer of met vriendjes en vriendinnetjes tijdens een kinderfeestje.

  7. Geen clichés

    Verwar je bezoekers niet met kreten of slagzinnen. Je wilt origineel zijn, wat betekent dat dat soort teksten al niet kunnen. Je wilt dat de klant bij jou iets koopt, omdat jij ze wat anders biedt dan de concurrent.

  8. Gebruik werkwoorden

    Een studie van Harvard wijst uit dat werkwoorden aangrijpender zijn dan bijvoeglijke naamwoorden.

  9. Beleving

    In deze samenleving draait het om beleving. Klanten moeten iets voelen bij een product maar ook zeker een merk). Vertel een verhaal. Laat de bezoeker geloven dat hun leven beter is met jouw product.

  10. De tekst is voor de doelgroep

    Misschien wel de belangrijkste tip, onthoud altijd dat de tekst voor je doelgroep is. Een tekst kan voor jou of jouw collega’s nog zo mooi geschreven zijn of passen bij het bedrijf, als de doelgroep het niet leuk vindt, zullen ze er niet naar kijken.
    Dan is het wel een kwestie van aanpassen. Het gaat tenslotte om de doelgroep.

Wil jij advies over het schrijven van je teksten of het testen ervan? Neem dan contact met ons op.

Bron: Conversion Voodoo

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.