e-mailadressen verzamelen
10 tips

10 tips om e-mailadressen te verzamelen

Een digitale nieuwsbrief is een perfecte manier om te communiceren met (potentiële) klanten. Het is snel, flexibel, goedkoop en uitstekend meetbaar. Maar vaak krijg ik de vraag: “hoe komen we aan meer e-mailadressen?”. Daarom lees je in deze blogpost 10 praktijkgerichte tips hoe je meer e-mailadressen kan verzamelen en de database kan uitbreiden.

1. Eigen website

Het begint natuurlijk op je eigen website. Vaak zie ik op websites dat het inschrijfformulier zo ver weggestopt zit dat een potentieel geïnteresseerde dit nooit zal tegenkomen. Of misschien nog erger; een bezoeker is op zoek naar het inschrijfformulier, maar kan het niet vinden. Een gemiste kans natuurlijk, want je eigen website is toch wel hét medium om kwalitatieve e-mailadressen te vergaren. Zorg er dus voor dat het inschrijfformulier, of een verwijzing hier naartoe, prominent aanwezig is.

2. E-mail handtekening

Regelmatig hoor ik het voorbij komen: “Zo, eerst even mijn tientallen mailtjes wegwerken”. Dit geeft al aan dat er ontzettend veel mailverkeer is. Een e-mail is dan ook een goed medium om de ontvanger te triggeren met een link naar de aanmeldpagina voor de nieuwsbrief. Neem daarom in je e-mailhandtekening een link op naar je inschrijfformulier. Doe dit bij voorkeur niet met een afbeelding maar met een tekst link. Afbeeldingen worden namelijk niet altijd direct getoond in een email.

3. Goed inschrijfformulier

Hou het kort! Ook al wil je als marketeer juist zoveel mogelijk data vergaren, het inschrijfformulier is niet het juiste moment daarvoor. Een lang inschrijfformulier maakt de drempel om in te schrijven namelijk hoger. Vraag daarom alleen om de noodzakelijke data en ga dan bekijken hoe je d.m.v. geautomatiseerde e-mailcampagnes een profiel kan verrijken. Na de inschrijving is de drempel waarschijnlijk minder hoog om het profiel te verrijken.

4. Sociale connecties overhevelen naar je database

Het inzetten van sociale netwerken is niet meer weg te denken uit de marketingmix. Twitter, LinkedIn en Facebook zijn, afhankelijk van je doelgroep en activiteit op deze kanalen, perfecte netwerken om ook je nieuwsbrief onder de aandacht te brengen. Promoot daarom op Twitter af en toe eens je nieuwsbrief met een duidelijke call-to-action naar de inschrijfpagina op je website. Op die manier breng je de nieuwsbrief ook onder de aandacht van je volgers.

Nieuwsbrief_afbeelding_1

Facebook leent zich ook goed voor betrokkenheid en interactie. Plaats daar eens je laatst verzonden nieuwsbrief of meld welke onderwerpen in de eerstvolgende nieuwsbrief zullen staan. Leid je fans vervolgens naar de inschrijfpagina waar beschreven staat wat mensen kunnen verwachten. Het is zelfs mogelijk om een aanmeldformulier te integreren binnen Facebook. Maak op je bedrijfspagina een extra tab aan met een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief en beloon eventueel degenen die zich inschrijven.

5. Google AdWords

Het gebruiken van sitelinks binnen Google AdWords biedt mooie mogelijkheden, ook voor e-mail marketing. Wat het zijn? Sitelinks zijn extra linkjes onder een Google AdWords advertentietekst die elk verwijzen naar een andere landingspagina. Een sitelink wijden aan de nieuwsbrief kan je extra e-mailadressen opleveren. Dit kan bijvoorbeeld door een linktekst als “Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief” of “Schrijf je in voor de nieuwsbrief” in te stellen als sitelink, zie het onderstaande voorbeeld. Zorg er wel voor dat de sitelink verwijst naar een goede landingspagina.

Blog_foto_2

6. Gebruik je offline kanaal

Sommige branches lenen zich er uitstekend voor om online inschrijvingen te verzamelen via het klassieke offline kanaal. Een simpel voorbeeld hiervan is een kaartje op de toonbank waar de klant zijn e-mailadres kan invullen, of waarop een webadres te vinden is die verwijst naar de inschrijfpagina. Nog mooier is natuurlijk een opvallende display waar men zich direct kan inschrijven. In sommige gevallen kan dit uitstekend worden gecombineerd met een kleine enquête of een klanttevredenheidsonderzoek.

Zelfs voor degene die geen fysieke winkel hebben zijn er nog mogelijkheden! Denk hierbij aan de vakbeurzen waar je bedrijf vertegenwoordigd is, de seminars die je geeft of bij de (potentiële) klanten waar je over de vloer komt. Dit zijn allemaal momenten waarbij je kunt refereren naar je nieuwsbrief en e-mailadressen kan vergaren. 

7. Geef een cadeautje / korting weg

Je zult als aanbieder echt alles uit de kast moeten halen om consumenten te verleiden om zich voor de nieuwsbrief in te schrijven. Vaak hebben ze niet direct interesse in jouw nieuwsbrief, ze worden immers al overspoeld met nieuwsbrieven. Waar men wèl direct interesse in heeft, zijn cadeautjes of gratis artikelen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een kortingscode op de eerstvolgende online aankoop, gratis eerste verzending of gratis toegang tot bepaalde informatie. Het downloaden van whitepapers is daar een goed voorbeeld van. Daarbij geldt namelijk vaak het motto; ‘Kosteloze informatie is prima, maar dan wel in ruil voor jouw e-mailadres’.

8. Zorg voor goede software

De software die wordt gebruikt is van grote waarde bij het versturen van een nieuwsbrief. Niet alle software gaat altijd even goed om met spamfilters, waardoor een nieuwsbrief überhaupt niet eens binnenkomt. Resultaat: De nieuwsbrief wordt niet gelezen. Neem dus niet het eerste de beste programma, maar laat je goed adviseren en ga opzoek naar een pakket waar je vertrouwen in hebt.

9. Laat zien waarom iemand zich bij jou moet inschrijven

Zoals al eerder is beschreven is het aanbod aan nieuwsbrieven tegenwoordig gigantisch. Laat zien waarom iemand zich speciaal bij jou moet inschrijven. Promoot het voordeel voor de bezoeker, in plaats van het promoten van de nieuwsbrief. Laat zien wat je te bieden hebt, doe dit bijvoorbeeld door een eerdere versie van een nieuwsbrief weer te geven. Maak ook gebruik van de theorie dat het gevoel om iets te verliezen of te moeten missen dubbel zo krachtig is als het gevoel om iets winnen of ergens van te profiteren.

10. Voeg bij elke online aanvraag een optie tot inschrijving toe

Of je klant op je website nu een brochure aanvraagt of zich inschrijft voor een seminar, geef ze in de mogelijkheid om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Dit doe je met een eenvoudige checkbox op het formulier.

Dit geldt overigens ook voor het afrekenproces bij een webshop. Neem in het betaalproces een checkbox op waarbij aangevinkt kan worden of ze na het plaatsen van de bestelling op de hoogte gehouden willen worden met de laatste en beste aanbiedingen.

Heb jij nog andere tips om meer e-mailadressen te verzamelen? Die lezen we dan graag in de reacties hieronder.

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Plaats een reactie